pageviews

vrijdag 7 augustus 2015

Een dagje met de bus naar Fakse.

Vandaag was een latertje, want de kids hadden vannacht nogal wat kapsones en dus zijn we allemaal wat minder helder als anders.
We zitten waarempel pas om 10:00 aan het ontbijt, en we doen lekker rustig aan want de dei is doch wei.
Na het uitgelopen ontbijt gaat iedereen behalve Novah en ik, naar het dorp om wat boodschappen te halen en ook willen ze bij de kringloopwinkel gaan scharrelen.
Ik blijf aan boord om op Novah te passen en om wat klusje's te doen, o.a. de hor repareren in de salon
En ik ga het paddlewheel van het log even schoonmaken want er zit waarschijnlijk allerlei troep in want hij geeft lang niet goed aan hij wijkt wel twee mijl af van de grondsnelheid.
Na de zekeringsdraad er af te hebben gehaald draai ik de gever los, en als het goed is kan er doordat er een klepje dicht gaat tijdens het eruit trekken van de gever waarbij er bijna geen water in de boot hoeft te komen.
Maar de praktijk is anders en er komt toch nog weer een fontein in de boot en ik sluit hem af met mijn hand en maak het paddlewheel met mijn andere hand en vingers zo schoon mogelijk en plaats de gever dan weer terug op zijn plaats.
Er zat nogal wat smurry in en op de schoepen, en ook wat garnaalachtige beestje's in het log.
Nu de waterpartij nog even opruimen, en dan werkt het hopelijk weer zo goed als van ouds.
Dan hoor ik dat Novah wakker is geworden, en ik haal haar uit de achterhut waar ze lag te slapen, maar mevrouw is nu op het bed aan het op en neer springen.
Een paar minuten later hoort ze stemmen en rent naar de kajuittrap om die vervolgens zo snel als ze kan op te klimmen want het is Marina die nu naar achteren over de boot loopt, en dat had die uk goed gehoord.
Ook de rest komt nu aan boord en ze willen vlug een broodje eten en dan met de bus naar het plaatsje Fakse waar een grote open mijn is waar ze kalk uit winnen en waar je dus ook om fossielen kunt zoeken van miljoenen jaren geleden.


Om 5 minuten na tweeën stappen we in de bus en de busschauffeur is een nogal weerbarstig type die zegt dat we op moeten schieten en dat hij het niet de hele dag aan tijd heeft om te vertrekken.
Ik betaal de beste man dus voor vier adults en dat is 96 kronen enkele reis p.p van € 3,50 voor een ritje van 5 km, ik heb geen idee of dat duurder of goedkoper is dan bij ons, want ik ga nooit met de bus.
We stappen uit in het centrum, waar Marina een vrouw vraagt die ook bij de halte staat te wachten waar we de afgraving kunnen vinden en de vrouw ioopt een heel eind met ons mee, om ons precies de weg te wijzen.


Dan begint het ook al een beetje te regenen en we lopen snel naar het overdekte uitzichtpunt vanwaar je de hele afgraving kunt overzien, en dat is nogal een groot gat in de aarde waar nog een paar shovels
aan het werk zijn maar de meeste werkenden zijn al naar huis toe omdat het weekend nu begint.
Het is ondertussen ook opgehouden met regenen en ze willen de trap af naar beneden waar je dus zelf eventueel met hamer en beitel die je hier ter plekke kunt huren om de fossielen uit de stukken krijtrots te kunnen slaan.
Wij gaan een stukje de trap af, maar ik zeg dat ik liever boven blijf want de bult in mijn knieholte begint weer op te spelen dus kan ik beter niet naar beneden gaan en daarom ga ik weer terug met de buggy want daar kunnen ze hier niet mee uit de voeten, en omdat het nu ook nog weer gaat regenen zoek ik weer beschutting in het overdekte uitkijkpunt, het begint nu ook nog te onweren, maar het blijft bij één onweersslag en ook houd het op te regenen.
Na drie kwartier komen ze weer boven met een lading stenen waar ook enkele fossielen in zitten.
We gaan even zitten om wat te eten en te drinken en daarna gaan we naar de kringloopwinkel die we onderweg hiernaartoe hebben gezien, en we kopen er wat kleding voor de beide meiden, maar verder was er niet veel bijzonders bij.


Dan lopen we naar het busstation en 10 minuten later zitten we weer in de bus naar Fakse ladeplads.
Omdat de havenmeester er maar is van 17:00 tot 18:00 uur loop ik snel vooruit om voor de komende nacht te betalen en ik ben net op tijd en dus hoef ik er morgenvroeg niet weer naar toe te lopen.
De anderen zijn inmiddels ook bij de haven gearriveerd en gezamenlijk lopen we naar de boot toe waar Aafke al spoedig het eten klaar heeft, het word deze keer Chili Concarne en er blijft niets van over.
Nadat we ons toetje hebben weggewerkt gaat de jeugd met het grut te douchen, en wij doen de hand en spandiensten zoals opruimen en afwassen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten