pageviews

donderdag 6 augustus 2015

Van Klintholm naar Faxe Ladeplats

Vandaag zijn we weer eens redelijk vlot uit onze kooi, en als we na het ontbijt alles hebben opgeruimd gooien we de lijnen los en varen we de haven uit, de wind zou nu zuid moeten zijn en later naar het oosten krimpen maar het is nu al oostenwind, en dus brommeren we de eerste twee mijl tot we bij het punt komen waar we 90 graden naar bakboord gaan en dan halve wind hebben.


Helaas komt het anders uit en volgt de wind de kust en blijft van voren komen tot we het hele schiereiland voorbij zijn, en dan krijgen we hem opeens van achteren en dus gaat de boom erin om de Genua vol te houden en aan de giek zetten we een bulletalie want we slingeren nogal wat en we willen niet dat de giek met een knal overkomt.
We kunnen net een koers aanhouden van 315 graden en dat is exact waar we naar toe willen Faxe Ladeplats.


Na anderhalf uur veranderd de wind wat en moet de boom er weer uit en zetten we de Genua aan bakboord de koers komt nu ook niet meer uit en die gaat 10 tot 15 graden naar stuurboord.
Als we nog zo'n mijl of zes te gaan hebben rollen we de Genua weg en varen alleen op het grootzeil verder, en nu kunnen we recht op de cardinale boei af sturen die de aanloop naar de haven markeert.
Bij de boei aangekomen start ik de motor en draai ik de boot met de kop in de wind op terwijl Marina en John het zeil naar beneden halen en het beginnen op te doeken.


Aafke past zolang op het grut, maar loopt dan ook naar de mast en nadat John drie slagen op de giek heeft gelegd gaat die de oppas overnemen.
Als we de haven binnenvaren zie ik aan BB direct al een box waar we in kunnen, maar de bemanning slaat aan het muiten, en wil verder de haven in dus gaan we even verder op een kijkje nemen.
De boxen in dit haventje die aan onze maat van vier meter breed moeten voldoen kun je op één hand tellen en die zijn ook nog eens allemaal bezet.


Het is niet anders en ik stel voor om maar naar de box te varen waar ik in eerste instantie naar toe wilde, en dus vaar ik eerst de haven maar weer uit om vervolgens 180 graden te draaien om er opnieuw in te varen want de box ligt dusdanig dat het beter is om er op een schuine manier in te varen via de Haveningang.
John en Aafke gooien elk een lijn om de achterpalen en geven die door aan mij, en lopen dan snel naar voren waar al iemand op de wal staat om de lijnen aan te nemen.
Even later liggen we vast, terwijl het dieptealarm staat te piepen dat het shallow water is en ik heb ook het gevoel dat we in de prut liggen hier.
Even later komt de havenmeester en zegt dat ik bij hem tot 18:00 uur kan betalen en dus ga ik maar gelijk met John en Marina met de kinderen naar het havenkantoor waar de beste man mij al op staat te wachten.
De prijs is 150 Dkr en dat is bijna overal zo hier,en daarbij zijn het elektrisch en de showers inbegrepen.
Ik loop weer terug naar de boot over het nogal wat oneffen pad en ga aan boord weer verder met wat kleine klusje's als Aafke zegt dat de stroom eraf is, ik vraag waar ben je mee bezig en ze zegt ik zet de waterkoker aan waarop ik zeg oei dat kan wel eens teveel van het goede zijn want bij de stroomkast stond een verhaaltje dat de stroom alleen mag worden gebruikt om accu's op te laden.
Dus ga ik maar eens bij de stroomkast kijken en verhuis onze stekker naar een ander stopcontact.
Ik kom er nu achter dat er volgens mij iets niet in orde is met mijn stekker want Aafke zegt dat het licht binnen in de boot aan en uit gaat als ik aan de stekker zit te rommelen.
Ik neem de stekker mee aan boord en schroef het ding uit elkaar en bingo hoor, er is een draadje los.
Na het euvel te hebben verholpen is het probleem opgelost en ga ik verder met waar ik mee bezig was
Dan is het tijd voor een blonde rakker, de laatste want de voorraad bier is op en dus moet ik overschakelen naar Shinken Häger met Rivella.
Ook krijg ik van Aafke nog een cup a soepje en dan is even later de bemanning ook weer op de boot
en kunnen we gaan eten, vandaag is dat gekookte aardappelen met Worteltje's of Spitskool met een gehaktbal erbij en een toetje na, in de vorm van Nederlandse duo vlaflip met slagroom uit een busje.
Na het eten gaan John en Marina met de kinderen nogmaals naar de speeltuin om ze flink moe te maken zodat ze straks slapen als os en we ze niet meer horen.
Ik ben zolang maar even een knipperke gaan doen want het is hier warm binnen en met het warme eten net achter de kiezen wil dat meestal wel.


Marina maakt mij wakker en zegt je hebt net een oproep voor FaceTime van de Fam Kamperman gemist, nou ik heb er niks van gehoord maar dan bellen we ze toch even terug.
Zo gezegd zo gedaan en even later zitten we te praten met onze vrienden uit Kollum.
Na een kwartier te hebben bijgekletst kappen we er weer mee, en brengen we de kinderen naar bed.
Morgen weten we nog niet precies waar we naar toe gaan, mischien met de bus naar Faxe of met de trein ergens naartoe.
Ook zouden we met gunstige wind naar het idyllische plaatje Preasto kunnen varen, maar dan moeten we door een onbetonde geul, en ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten