pageviews

zondag 16 augustus 2015

Söby naar Fynshav

Vandaag is het de laatste vakantiedag van John en Marina, en brengen we ze naar hun vertrekhaven Fynshav waar hun auto staat geparkeerd.
Maar eerst willen ze nog even naar de speeltuin met de kids, en verder is zijn er ook nog wat festivieteiten hier in het dorp en bij de haven.
Ik blijf zolang op de boot, en doe wat klusje's zoals, weer het log schoonmaken , stofzuigen, motorolie shecken en eventueel bijvullen etc, etc.
Om halftwaalf is iedereen weer aan boord, en om goed 12 uur varen we de haven uit, het eerste stuk tot aan de punt van het eiland doen we op de motor, en dan proberen we de rest van de 11.5 mijl naar Fynshav onder zeil te varen op de Genua. ( een Genua is een voorzeil dat voorbij de mast komt, en komt hij daar niet voorbij dan heet het een fok ).
In het begin lopen we over de vier knopen, maar dan kakt de wind in, en komen we onder de twee knopen en rollen we het zeil weg, en gaan op de motor met vijf mijl per uur verder.
Halverwege de oversteek komen we op een bijna ramkoers met een vrachtschip, maar door hem een antal keren te hebben gepeild zie ik dat hij veilig voor ons langsgaat.


Om halfdrie varen we de haven binnen, en die ligt smoorvol maar de vorige keer zei de havenmeester tegen mij als je wilt laden of lossen, dan mag je dat wel doen aan de bunkersteiger, en dus vaar ik daar naar toe en ja daar kan ik nog mooi liggen, tenminste als de Duitser die daar ligt een eindje naar voren gaat.
De Duitser heeft het zwerk al zien drijven en gaat ruimte voor ons maken, en zo liggen we dan op een perfecte plek om de spullen van John en Marina naar de auto te brengen, en die kan hier op vijf meter afstand staan.


We hadden onderweg ook nogal wat motregen, maar bij het afmeren werd het opeens droog, dus het weer werkt ook nog eens lekker mee.
Wanneer John de auto heeft opgehaald beginnen we alles wat van hun is van boord naar de auto te verhuizen en dat is nogal wat, vooral de hoeveelheid stenen is enorm, en ik zie de waterlijn behoorlijk omhoog komen wanneer alles van boord is.


Aafke heeft ondertussen ook niet stil gezeten, en heeft macaroni klaar en ook nog wat opgebakken aardappeltje's met sla.
En dan is het eindelijk zover, en nemen we na drie week weer afscheid van elkaar voor pak em beet een dikke week, want ook wij gaan weer richting Nederland.
Om vijf uur rijden ze weg, en we zwaaien ze uit tot ze uit zicht zijn, en dan ga ik beginnen om de boot van buiten schoon te maken want er is in Svendborg aan de kade nogal wat gruis, stof, en andere troep aan dek gewaaid door de harde wind.

    Het prima toiletgebouw in Fynshav.

Om een uur of halftien ben ik er eindelijk mee klaar, en kunnen we gaan douchen want ik zie er onderhand ook niet meer uit, en ik kan ook wel weer even keen flinke opknapbeurt hebben.
De douche's zijn hier fenomenaal, er komt me toch een hoeveelheid water uit, die niet misselijk is en het is een enorme krachtige straal en heerlijk warm is het ook.
Aafke heeft genoeg aan één munt maar ik gooi er nog maar een euro tegenaan, en laat het water op mijn nek kletteren wat bijna hetzelfde is als een massage.
Om halfelf zijn we weer op de boot en gaan we ons een beetje ontspannen, Aafke zit te puzzelen en ik kijk alvast wat we volgend jaar misschien gaan doen, hierbij denk ik aan de Noorse westkust en de Lofoten.
Om twaalf uur duiken we ons nest in, we slapen nu weer in de achterbakboordhut, en ik heb de fietsen nu ze uit hun verpakking van BBQ zakken zijn, verhuisd van het dek naar de voorpunt, zodat die twee kerels naast de mast het uitzicht naar voren ook niet meer belemmeren.

.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten