pageviews

zaterdag 1 augustus 2015

Van Lundeborg naar het eiland Omö

Om kwart over elf verlaten we de haven van Lundeborg en zetten koers naar het eiland Omö wat aan de andere kant van het water ligt op ongeveer 15 mijl.
Het waait net genoeg om met grootzeil en Genua een snelheid te halen van 5 knopen met de wind die bakstag over stuurboord binnenkomt.
Wanneer we halverwege zijn krijgen we de wind opeens half en loopt de snelheid op tot ruim 6 knopen, maar op vijf mijl van het eiland valt de wind weg en moet Johannes onze trouwe motor het werk doen.
Één mijl voor de haven halen we het grootzeil naar beneden en varen we op de ingang van de haven af
Als we de haven binnenvaren blijkt die al behoorlijk vol te zijn, en er is dan ook weinig ruimte om te manoeuvreren.


In de aan stuurboord liggende visserijhaven is ook plaats voor een aantal jachten, en dus varen we daar maar eens naar binnen, het is helaas langs de wal helemaal bezet, en dus vaar ik weer richting uitgang, tot er een mevrouw van een motorboot ons toeroept dat het motorjacht achter hun binnen nu en een uur vertrekt.
Ik zwaai de boot dus weer even in de havenkom en vaar terug het haventje weer in en we meren aan
langszij van een groot zeiljacht, een Hanse van 47 foot, in mijn ogen een lelijk ding met een heel hoog vrijboord en erg strak en hoekig, niet mijn keuze.
Als na een uur het motorjacht vertrekt verhalen we de boot en kunnen John en Marina met de kinderen naar de speeltuin.


Opeens daalt er uit het niets een grote zwerm kleine kevertje's op onze gele vaste buiskap hij is nu niet meer geel maar zwart en we zitten er zelf ook helemaal onder gadver wat een gekriebel.
Dan komt er een Deen aanvaren met een Jeanneau met een deckhouse uitvoering die ziet er tenminste mooier uit dan dat grote Hanse jacht.
De schipper vraagt of ik wat naar voren wil gaan zodat zij achter ons kunnen liggen, nou dat lijkt mij van niet en ik ga eens even meten op de wal en kom niet verder dan 8 meter ruimte.
Toch trekken we de boot maar een eind vooruit, en dan blijkt dat we elkaar niet goed hebben begrepen en dat hij naast ons wil aanmeren, wat voor wat ons betreft geen probleem is en even later liggen ze naast ons.


De kevertje's zijn een vervelend probleem en Aafke wil hier al weer weggaan, maar ik zeg dat het misschien wel meevalt.
Wij gaan maar even bezig met de huik om die op het grootzeil te leggen, maar moeten dan eerst wel wat kevertje's zien te verwijderen.
Als we na veel geveeg alle kevertje's hebben weggewerkt en de huik op z'n plaats zit zijn ook de kevertje's verdwenen van de vaste buiskap en de paar die er nu nog zijn doen geen vlieg kwaad.
John en Marina zijn ondertussen ook weer terug van de speeltuin en zijn daar ook maar weggegaan
vanwege de kriebelaars.
John zegt dat hij wel even naar de winkel wil om brood te halen want we hebben gisteravond of beter gezegd vannacht dan wel een heerlijk brood gebakken maar voor morgen moet er wel wat bijkomen anders word het dus weer broodbakken.
Na een dik uur kom ik hem tegen als ik naar het kantoor van de havenmeester loop en hij heeft niks bij zich, ik vraag waar is het brood?. John antwoord de winkel was net dicht want het is zaterdag.
Ik ga naar de betaalautomaat en het kost hier 150 kronen, maar je moet ook nog een pasje kopen en daar wat geld op zetten voor douche en voor stroom en met de pand in totaal 230 kronen, het pand en wat er na gebruik nog op staat krijg je terug uit de automaat als je het pasje weer verkoopt.
Ondertussen is het etenstijd en daarna gaat het grut op bed, en om negen uur gaan John en Marina op onze vouwfietsen het eiland verkennen.
De kleintje's zijn zeker erg moe want we horen ze niet meer, en dus gaan we eerst maar een paar broden bakken in het broodbakapparaat.
Er tussendoor heb ik ook nog vlug even het handdoekrek voor de oven gerepareerd wat opnieuw gesoldeerd moest worden, het ding moest er wel helemaal af en eerst met wat S39 wat tin en de brander was het in no time weer klaar en ook weer gemonteerd.
De foto's komen nog want ik heb nog helemaal geen foto's gemaakt onderweg, en dat was ook niet erg interessant omdat we alleen maar water hebben gezien onderweg en een enkel zeiljacht.






 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten