pageviews

vrijdag 7 juli 2017

05-07-2017 16 Emmers verder

Na ons vroeg ontbijt, gaan we aan de slag, en ik haal eerst het kastje leeg en doe alles in een doos, zo daar zijn we een stuk dichter bij ons aftappunt gekomen.
Nadat ik de leiding van de kraan naar de filters er af heb gedraaid, sluit ik een slang op de kraan aan en begin met de eerste emmer vol te laten lopen.
Het duurt ongeveer vijf minuten voor de eerste 10 liter in de emmer zit, en als ik de tijd meereken die het duurt om de emmers weg te zetten, en weer een andere te vullen zijn we ongeveer 7 min per emmer kwijt.
De tank zit afgetopt vol en dat is volgens specificatie's van de bouwer 164 liter, dus dat duurt 16,4 x 7 minuten is 100,8 minuten en dat is 1 uur en 41 minuten ongeveer.


Om een uur of twaalf zitten er 16 emmers en een 5 l can vol met diesel, en dat klopt dus aardig met die 164 ltr.
Nu komt het probleem, want de aanzuigleiding zit ongeveer 2-3 cm boven de bodem van de tank, en dus moet ik een slangetje door de aanzuigleiding prutsen om het water en de prut, en de bacterietroep die in die prut zit af te tappen.
Ik heb wel een dunne plasticslang en die probeer ik erin te steken, maar die komt niet verder dan het kraantje want het gat van de kraan is kleiner dan die van de leiding.
Ik ga op zoek naar een stukje slang wat iets dunner is dan de slang die ik nu gebruik, maar hoe ik ook zoek ik vind niks wat er op lijkt.
Dan moet ik de kraan er maar afdraaien en dan krijgen we daardoor een grotere opening om onze slang erdoor te duwen, maar nadat we de kraan ertussen weg hebben gehaald, gaat de slang niet verder dan de bocht die in de leiding zit.
Wat nu? Opeens krijg ik de geest, als ik nu eens een elektrisch kabeltje neem en daar de binnenste koperdraadje's uittrek dan houd ik dus een slangetje over wat mischien past.
Even later heb ik een stukje kabel gevonden dat door het gat gaat, en dus gaan Aafke en ik elk aan een kant trekken, zij aan het koper, en ik aan het omhulsel. We kunnen trekken wat we willen maar er gebeurt niks.
Dus ga ik op zoek naar een ander stukje kabel, en dan lukt het ons wel, en dus houden we een mooi plastic slangetje over als resultaat.
Ik verbind het dunne slangetje met de wat dikkere plasticslang die ik al had, en schuif de boel naar binnen en begin te zuigen en ja hoor het begint te hevelen en ik vang het allemaal mooi op in een klein plastic bakje waar een slaatje in heeft gezeten.
Het gaat wel erg langzaam, maar het blijft wel aan één stuk doorlopen na een klein halfuur houd het dan eindelijk op.


Wat ik er nu uit heb gekregen is met elkaar denk ik zo'n 11/2 liter troebele smurrie met water, en dat is ook zo ongeveer de hoeveelheid die ik er per ongeluk in had geflikkerd.
Dan is het nu tijd om de boel weer te monteren, en dus draai ik het kraantje weer vast aan de leiding, maar dan draait opeens de wartel waarmee de leiding aan de kraan vast hoort komen te zitten over de kop, nu gaat mij een licht op toen ik namelijk bij het verwijderen van de kraan bezig zou, zag ik dat er een heleboel tape omheen was gedaan en dat was dus hierom.
Om ergens een nieuwe kraan op te scharrelen zal wel weer heel wat voeten in aarde hebben vermoed ik, want aan de ene kant zit de leiding die aan de tank zit vastgelast, en die heeft een engelse maat van 3/8 inch oftewel 8,46,en de andere kant is de leidingdikte metrisch 8 mm.
Als de schroefdraad van de beide einden van de kraan nog goed zijn, dan kan ik met een wartel en een tonnetje volstaan ik moet dan echter wel een eindje van de leiding afhalen want een vastgedraaid tonnetje krijg je er niet weer af.
Ik besluit om de beide leidings maar met een stuk brandstofslang en slangklemmen aan elkaar te koppelen en dan zie ik onderweg wel om een wartel en / of een nieuwe kraan.
Dan ga ik nu de dieselolie er weer in gieten, en daardoor moeten de emmers naar buiten gebracht worden.
De eerste vijf geeft Aafke mij aan door de kajuitingang, en dan gooi ik het langzaam schenkend via de trechter weer in de tank, soms gaat het goed, maar het gaat ook weleens mis, en daardoor komt er zo nu en dan iets in de Ee terecht, op zich is dit niet zo erg want de dieselolie drijft op het water en zal met dit weer snel verdampen.
Er liggen echter een paar motorjachten achter mij, en daar zitten mensen op te vissen en dus zit er niks anders op dan de dreftfles er bij te halen, en met een paar druppen verdwijnen de olievlekken.
Dan ga ik de emmers zelf uit de boot halen want ze wegen er nog behoorlijk in, en dat kan ik beter doen dan Aafke.
Eindelijk zit na een uur alle brandstof weer in onze tank, en beginnen we de emmers schoon te maken, want ik ga ze morgen weer terrugbrengen naar de Action, tenminste als we de diesellucht eraf kunnen krijgen!.
Dan ga ik daarna de filters vervangen en de boel weer ontluchten, want er was vandaag weinig zon en ook geen wind dus de motor moet een uurtje stroomdraaien maar dan zal hij wel eerst moeten lopen.
Nadat de nieuwe filters weer op hun plek zitten, en ik de lucht er weer uit heb, start ik de motor die zoals het hoort onmiddelijk aanslaat en ook blijft lopen.
De klus is weer geklaard, en wij zijn blij dat het achter de rug is, al met al heeft het heel wat uurtje's gekost maar we weten nu dat de tank schoon is nu ook alle prut eruit is, en dat is de bonus die het ons heeft opgeleverd.






1 opmerking:

  1. Hoe komt 1,5 liter smurrie en water in die tank?
    8 juli Ystad. Groet van Elly

    BeantwoordenVerwijderen