pageviews

zaterdag 1 juli 2017

30-06-2017 Alweer de laatste dag van Juni.

Vandaag doen we rustig aan, eerst zou ik mee naar Kollum, want mijn oren hebben weer eens een onderhoudsbeurt nodig maar de Dokter had vandaag geen tijd meer over en dus ga ik nu maandag.
Aafke gaat wel die richting uit en vertrekt om 20 voor tien en gaat dan eerst een bakje doen bij haar tante Greet in Meckemastate.
Ik ga de zeillaten te pas maken, en iets bedenken waardoor ze er niet zomaar weer uit kunnen vliegen.
Na een goed anderhalf uur heb ik alles weer op z'n plek zitten, en ook uitgedacht om de zeilatten te blokkeren door middel van een boutje aan de voorkant waar ze in de zeillathouder zitten geschoven.
Het is ondertussen ook weer begonnen te regenen en dus ga ik maar weer naar binnen en lees verder in mijn boek.
Ik had vanmiddag anders nog even twee yerriecans met diesel willen halen, maar ik heb geen zin om mij nat te laten regenen.
Het is vijf uur dat Aafke weer thuiskomt in de regen, gelukkig heeft ze haar regenpak aan en valt het mee met de nattigheid, het is te hopen dat de maand Juli wat meer zon laat zien en dat het weer wat bestendiger word want anders blijven we maar wat in ons eigen kikkerlandje omvaren.
Nadat we gegeten hebben, en weer wat zijn bekomen, zeg ik tegen Aafke wat denk je zullen we die twee yerriecans even volmaken bij de pomp hier in Ee, nou dat lijkt haar wel wat en dus ga ik alvast de fietsen klaarmaken voor het vervoer.
Aafke zet dan alvast de yerriecans klaar in het gangboord en zegt er zit nog een paar liter diesel in één van de cans kunnen die nu niet in de tank, want je hebt de motor aangehad voor stroomdraaien.
Ik zeg ja geef me maar even een lierhandle zodat ik de tankdop eraf kan draaien, en dan gooi ik dat er nog wel even in.
Aafke geeft mij de handle en de trechter aan, en ook overhandigd ze mij de yerriecan met het restje dieslolie erin.
Ik draai de dop los en begin te gieten, maar al snel ondek ik dat er geen diesel in de can zit, maar water.
Ze heeft mij onze reservecan voor water gegeven i.p.v de de can met het kleine beetje diesel erin en met mijn stomme kop heb ik dat niet opgemerkt, en nu heb ik minimaal een liter water in plaats van diesel in de tank geflikkerd.
Ik zeg, en denk een heleboel rare woorden, maar telaat is telaat, en het leed is reeds geschied.
Hoe los ik dit nu weer op, want water is zwaarder dan diesel en dus gaat dat water onder in de tank terechtkomen met alle gevolgen van dien.
We besluiten eerst maar om de dieselcans te gaan vullen bij de pomp, en dan zien we wel weer.
Als we terug zijn bergen we de cans op in de bakskist en gaan naar binnen voor koffie, en gaan dan plannen maken om deze stomme actie op proberen te lossen.
Ik zeg tegen Aafke; om bij het water te kunnen komen, zouden we misschien met een slang via de vulopening de bodem proberen te kunnen bereiken van de tank, en dan proberen het water eruit te pompen.
Er is echter een probleem want de vulslang naar de tank loopt niet recht naar beneden, maar gaat eerst met een bocht van verticaal naar horizontaal en dan met 90 graden van boven via een schuine kant van het onderwaterschip naar beneden.
De tank zit namenlijk onder de kaartentafel ingebouwd en die is zo gemaakt dat ik er geen deel vanaf kan schroeven om bij de RVS tank te komen.
De enige plek die er is, zit achter een deurtje aan de zijkant van de kaartentafel, en daar zit ook de afsluitkraan en de uitgaande leiding naar de motorruimte waar hij uitkomt bij de brandstoffilters.
We besluiten om vanavond niks meer te gaan ondernemen, en dan morgenvroeg z.s.m aan de slag te gaan.
We proberen te lezen, maar ik kan maar moeilijk de concentratie opbrengen, en moet soms een hele bladzijde opnieuw lezen omdat ik toch ongemerkt met het waterprobleem bezig ben.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten