pageviews

vrijdag 28 juli 2017

28-07-2017 Van Hadereslev naar Aaroesund.

Vandaag willen John en Marina voor we weggaan naar een ander oord, nog even de stad in om wat te winkelen en dus gaan we om halftien na het ontbijt met z'n allen die kant op.
De kinderen op hun fietsen, en de jongste kornuit in de buggy, na een kwartier wandelen, komen we bij een soort kringloopwinkel van één van de hier aanwezige kerken, we schuiven met z'n allen naar binnen en om eerlijk te zijn, hebben ze hier erg goed spul staan.
Ik kijk even bij de boeken, om er achter te komen dat ze helaas allemaal in het Deens zijn, en ik had al een Deens boek gekocht vorige week bij het rode kruis winkeltje in Marstal, ik dacht bij mijzelf dat kan ik wel ontcijferen want het lijkt veel op Frysk, maar dat viel mij zwaar tegen en dus zoek ik nu om een Engels boek.
Na een poosje daar rond te hebben gesnuffeld, heb ik het wel gezien, en ga buiten lekker op een te koop staande stoel zitten, om van het zonnetje te genieten.


De dames hebben er nog geen genoeg van,  en zijn bezig met kleding passen voor zichzelf, en de kids, ook John vind nog twee lange broeken, die heeft hij nu nodig, want hij had er geen een meegenomen op deze reis.


Het is op het laatst twaalf uur dat ze uitgewinkeld zijn, en wij gaan maar terug naar de boot, en John gaat nog even bij de Lidl langs om brood en broodje's te halen.
Om 12:50 uur gooien we de trossen los, en varen op de motor richting zee, zodra lijnen en fenders zijn opgeborgen rollen we de Genua af en varen met een mooi bakstagwindje van 10 tot 13 knopen de rivier af.
Onderweg moeten we nog wel zo nu en dan gijpen, want een rivier meanderd door het landschap.


Om even voor tweeën begint het licht te regenen, en dat hadden we al min of meer verwacht gezien de wolken die achter ons aan komen waaien.
John reikt mij alvast mijn waxjas en mijn hoed aan, en dat is weer net op tijd. Eerst lijkt het er nog op dat het hele zaakje links en rechts langs ons zal gaan en dat wij in het lichte gedeelte terecht komen.


Net wanneer het vaarwater bijna haaks naar stuurboord gaat breekt de bui in alle hevigheid los, en geen van ons tweeën zag hem aankomen zo snel ging het.
Snel handelen is nu geboden, en John en Marina proberen de Genua door te trekken aan de oprollijn binnen te halen, maar daarvoor is de lier nodig, en daar zit nog een lijn op die er eerst af moet.


Marina haalt snel de lijn eraf, en doet de lijn van de fokroller er snel op en terwijl het water met bakken uit de lucht komt draait Marina aan de lier en John en Aafke trekken aan de lijn.
Beneden schreeuwen de kinderen, want de boot gaat erg schuin, en er is veel lawaai van het klapperende zeil, en het geratel van de lier.
Het treft wel weer bijzonder, dat net nu het er op aan komt het vaarwater naar stuurboord gaat, en dat we dus net op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn.
Gelukkig is de Genua nu opgerold, en heb ik ondertussen de motor kunnen starten, want ik moet mijn aandacht goed bij de navigatie houden, want visueel is er geen boei meer te zien zo hard regent het.
Op de plotter kan ik gelukkig zien waar ik heen moet, en dan is het ook opeens weer over, en krijg ik weer wat zicht.
We zijn nu nog ongeveer een anderhalve mijl van de haven van Aarøsund, en besluiten om die maar binnen te lopen.
Het regent nu nog wel enigzins, en we hopen dan ook bij het binnenvaren en het aanmeren, dat het droog mag zijn, en ja hoor als we er bijna aan toe zijn, stopt het met regenen en ook de wind gaat liggen.
Eenmaal de haveningang gepasseerd zijnde, zie ik gelijk in de eerste rij boxen een lege plek die volgens mij de juiste breedte heeft voor onze boot.
Ook als we eenmaal recht voor de box liggen kunnen we zien dat het bordje op groen staat, en dat de box dus vrij is voor gebruik.


John gaat naar voren, en Marina legt de achterlijnen om de achterpalen en geeft ze mij dan aan.
Ik vaar op John zijn aanwijzingen zo ver mogelijk door naar voren, en laat de achterlijnen door mijn handen glijden tot we ver genoeg zijn om voor van de boot af te stappen.
Even later liggen we vast, en fixeren de boot met een spring zodat hij niet meer naar voren of naar achteren kan.
Nadat ik de motor heb uitgezet, trek ik mijn waxjas uit, en op mijn broekspijpen, sokken, en schoenen 
na ben ik droog.

    Er ligt een groot strijkijzer aan de kop van de steiger, een meter of 15 lang.

Ook mijn hoed is sompenat, en vervolgens hang ik jas, en hoed in de inmiddels teruggekeerde zon te drogen.
Nadat ik mijn schoenen en sokken ook te drogen heb gelegd, ga ik tijdens het innemen van een blonde rakker mijn natte broekspijpen ook in de zon leggen.


John en Marina gaan alweer met hun kleuterklasje de wal op om de haven te verkennen, en ik ga om kwart voor zes maar even naar de betaalautomaat om het havengeld te betalen.
Daar aangekomen, blijkt het apparaat buiten werking, en mag ik het later nog eens weer proberen.
Nadat we gegeten hebben probeer ik het nog eens, en nu doet hij het wel, alleen zijn er nu nogal wat wachtenden voor mij.
Als ik terug op de boot kom, ligt het grut al op hun kooi, en help ik Aafke met afdrogen van de afwas.
Later gaan John en Marina nog even te fietsen, om het eiland te verkennen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten