maandag 17 juli 2017

17-07-2017 Anker op en naar Kappeln.

Ondanks mijn rugpijn, die gisteravond zomaar ineens kwam door een bepaalde beweging, heb ik goed geslapen.
Ik moest er vanmorgen om kwart voor acht uit voor een sanitaire onderbreking van mijn nachtrust, en net toen ik er weer in wilde kruipen, zegt Aafke blijf daar maar want we gaan eruit, ik heb al een hele poos wakker gelegen, en heb geen zin om nog langer hier te blijven liggen.
Ja, en wat moet je dan zeggen ?. Ik zeg oké en ga weer terug, en nestel mij op de bank tot dat Aafke zegt nou kom op, ga je eens wassen en aankleden.
Er zit dus niets anders op, en volg haar instructie's op.
Even later zitten we om acht uur al aan het ontbijt, nou dat gebeurt de laatste tijd niet zo vaak, maar de ochtendstond heeft goud in de mond word er beweerd, en dat houden we er maar in.
Omdat ons brood op is, eten we vandaag iets alternatiefs, Aafke eet crackers en beschuit, en ik neem roggebrood en krentebollen.
Het smaakt voor een keer wel lekker, maar om nou elke dag roggebrood te eten, bekoord mij niet.
Het is buiten alweer gaan waaien, en als ik op de meter kijk, staat er een 15 knopen wind uit het westen en dat is hier schijnbaar de norm, want de laatste twee dagen waren ook ongeveer hetzelfde.
We zijn van plan om boodschappen te doen, en daarvoor gaan we naar de vlakbij gelegen plaats Kappeln,
Dus gaan we Anker op, en waar ik bang voor ben is dat er hier op de kaart staat van 'Kelp' en daar zouden we wel eens een flinke hoeveelheid van aan onze ankerketting kunnen hebben.
Na te hebben overlegd met Aafke over hoe we het gaan doen, gaan we ankerop, eerst start ik de motor en zet hem in z'n vrij met een toerental van 1500 rpm zodat ik goed wat spanning heb op de ankerlier.
Ik pak de afstandsbediening, en begin te lieren, en daardoor trek ik de boot vooruit, tot ik merk dat de ketting bijna recht naar onderen staat, dan geef ik Aafke een seintje dat ze een beetje naar voren kan varen waardoor het anker uitbreekt, en dan kan ik hem omhoog lieren.
Wonder boven wonder is de ketting zo schoon als toen ik hem in het water liet plonsen, en ook zit er weinig of niets aan het anker, wat er wel aan zit is klei, en dat droogt snel op en dan kan je het er zo afschrobben.
Nu het anker boven is, varen we mooi over het lijntje wat de plotter op de kaart heeft gezet, en ook dus weer over het gedeelte van 1,6 mtr en inderdaad geeft de dieptemeter  weer hetzelfde aan als toen.
Al snel zitten we weer in de geul, en varen richting Kappeln, en daar aangekomen proberen we een box waar een groen bordje  bij hangt, maar de box is net te smal, en dus gaan we op zoek naar eentje die breed genoeg is.

Onze buurboot is een racebak met veel toeters en bellen.

Nou we hoeven niet ver te varen, want 100 m verder is een box die aan die eis
voldoet en daar proberen we het dus maar eens.
De breedte is goed, en gelukkig zijn ook onze achterlijnen net lang genoeg om voor en achter vast te maken.
Als we dan vastliggen, gaan we eerst een bakje doen, en dan brengen we de fietsen aan wal.
Het kost mij wel enige moeite en pijn om ze vanuit de achterhut in het gangboord te krijgen, maar omdat ik vanmorgen voor mijn rugpijn al twee keer een morfinepilletje heb genomen lukt het.
Ook zwaai ik ze zonder problemen over de preekstoel de steiger op, waar Aafke klaar staat om ze aan te pakken.
Na de accu's en de zadels weer te hebben geplaatst lopen we richting wal, en na nog een keer de kaart te hebben gecontroleerd fietsen we naar de Lidl.
We rijden maar één keer de verkeerde kant op, maar kunnen door een klein stukje terug te fietsen de draad weer op pakken.

De fietspaden zijn een regelrechte ramp voor mijn rug, want bij de dwarse uithollingen zou je denken aan boomwortels onder het asfaltpad, maar er is geen boom te zien.
Gelukkig is het niet ver en na onze fietsen te hebben gestald, gaan we de winkel binnen.
In tegenstelling tot Nederland zijn de blikken bier die je hier kunt kopen belast met een pand, dus statiegeld van een kwartje per blikje, nou dat lijkt mij erg lastig om die lege blikken weer terug te moeten brengen naar dezelfde winkel als waar je ze hebt gekocht.
Dus nemen we geen bier mee, maar een fles gordon gin van zeven maatje,s wat hier in Duitsland redelijk geprijsd is.
We scharrelen onze zaakjes bijelkaar, en laden het op onze fietsen, we zijn er zo langzamerhand aardig handig in aan het worden.

Het weer ziet er vanwege de zwarte wolken wat dreigend uit, maar het blijft nog steeds droog.
Na een tien minuten fietsen zijn we alweer bij de haven, en gaan lopende over de steiger naar de boot.
Nu moet alles via de voorpunt nog weer op de boot, ook de fietsen moeten weer in de achterhut, en dat is met mijn pijnlijke rug echt geen karwei waar ik blij van word.
We doen rustig aan, ik blijf op de steiger en geef Aafke eerst alle boodschappen aan, dan de zadels en accu,s van de fietsen en als laatste zwaai ik met één voet op de steiger en de andere op het anker de fietsen over de railing.
Aafke rijdt ze naar achteren via het gangboord en zet ze klaar op de kuipbanken, en gaat dan de boodschappen die ik haar aangeef opbergen.
Omdat de fietsen nu in de salon staan, kan ik even meten hoe het met de kabels zit van de windgenerator want ik kan er nu mooi even bij.
Na dat gecontroleerd te hebben schuiven we de fietsen weer op hun plek in de achterkajuit.Het is nu ondertussen al drie uur, en dat vind ik te laat om nog weg te varen naar Denemarken, en ik stel Aafke voor om vannacht nog maar weer achter onze spijker te gaan liggen, en dan morgen naar Denemarken te zeilen.
Even later varen we voorzichtig de voor ons schip te grote box uit, en dat gaat zoals we wilden! En dan reizen we weer af naar de ankerplaats, echter nu aan de andere kant van het vaarwater want ik heb op de kaart gezien dat het daar wat dieper en beschutter is.

Kappeln vanaf de brug gefotografeerd.

Zonsondergang vanaf onze ankerplaats genomen.

Na een klein halfuur laat ik het anker zakken, en trek er nog eens flink aan.
Het anker houdt, en ik stel het alarm in, en dan is het tijd voor een borrel.
Nadat we gegeten hebben, knap ik een uiltje, en daarna brengen we de verdere avond door met lezen.