pageviews

zondag 30 juli 2017

30-07-2017 Van Aarø naar Ankerplaats bij Middelfart.

Vanmorgen na ons ontbijt maken we aanstalten om te vertrekken, maar als we dan zover zijn, komt er een waarschuwing via de marifoon van Lingbyradio.
Het is een near galewarning, en dat betekend stormachtig weer, en thunderstorms.
Nou had ik de stroomkabel al binnengehaald, maar omdat we nu de komende uren het weer goed in de gaten gaan houden, sluit ik hem maar tijdelijk weer aan.
Om een uur of twaalf eten we poffertje's, en dus komt de stroomkabel al weer van pas i.v.m gebruik van de magnetron.


Als dan om een uur of één de zon doorbreekt, en ik het wolkendek heb bekeken, zeg ik dat we weggaan, en dat we wel zullen zien hoe het gaat onderweg.
Ons doel is de jachthaven van Middelfart.
Met de bijboot goed achter op de spiegel getrokken, varen we onze box uit en dat gaat deze keer erg gemakkelijk want de wind komt recht van voren in.
Even later varen we de haven van Aarø uit, en bergen we de lijnen en fenders op, en rollen daarna de Genua af.
Het is bakstagwind uit het zuid oosten , en ongeveer 8-9 knopen, onze vaarsnelheid 3 over de grond.
Na een halfuurtje gaat de wind ruimen naar west, en neemt dan flink in kracht toe, en we rollen een stuk Genua weg tot een acceptabel 3/4.


Het waait nu zo nu en dan 20 knopen, en dat schiet dus lekker op ook al hebben we niet veel zeil op.
De wind neemt nog steeds toe, en is nu bijna constant 25 knopen, en zo nu en dan near gale, en dan is het soms 36 knopen ware wind.
Het is gelukkig halve wind, en als we een eiland gepasseerd zijn kunnen we nog wat ruimer gaan varen tot 120 graden bakstagwind.


We varen hier met drie jachten allemaal dezelfde koers en zeilvoering, maar de andere twee hebben waarschijnlijk minder troep en personen aan boord, en lopen iets op ons uit , ik denk een kwart mijl na 16 mijl gevaren te hebben.
We zijn vertrokken om 13:20 en de ETA is 16:05 ongeveer, en wanneer we het zeil oprollen en de haven binnenvaren klopt dat als een bus.
We varen een slag door de haven, maar er is eigenlijk geen geschikte plaats, en dus besluiten we om maar voor anker te gaan, bij het eilandje hier tegenover, en daar liggen al meerdere jachten, terwijl er maar twee moorings beschikbaar zijn.

    We liggen hier met ongeveer tien jachten voor anker, het ligt hier mooi beschut.

Daar aangekomen, vaar ik net iets te ver door en raken we de grond, dus tikkie terug, en dan roep ik tegen John LEKKO, en dat betekend Let Go.
Nadat er voldoende ketting is gestoken, trek ik er een keer flink aan, en voel dat het anker pakt, daarna draaien we nog een meter of twee ketting naar boven om iets minder draaicirkel te creëren.
John en Marina willen graag met de beide meiden even een rondje varen met de bijboot, en dus laten we het motertje, na de tank te hebben afgetopt in de bijboot zakken.
De meiden hebben er zin aan, en in no time is het spul uit het zicht verdwenen, hopenlijk krijgen ze geen pech met het motertje, want anders word het roeien geblazen.
Het is nu ondertussen zeven uur geworden, en ik heb nog geen bootje zien aankomen, maar net als ik weer naar binnen zal gaan, hoor ik de kinderen roepen van Opa !Opa.
En ja hoor daar is de familie Oud weer met de dingy.
Ik heb intussen mijn soepje al gehad van Aafke, en de kleine Silvan zit ook al te kanen bij Oma.
Ik help Novah aan boord, en de rest red zich zelf wel.
Ze zijn onderweg ergens aangemeerd, maar het eiland is privébezit, en mag niet worden betreden, en daarna zijn ze nog naar de andere kant gegaan, en daar was ook een speeltuin.
Ook hebben ze onderweg nog weer dolfijnen gespot, net als toen we hier net voor anker lagen.


Aafke heeft ondertussen met John de spaghettie die er nog overwas eerder deze week in de magnetron opgewarmd, en dus zijn we snel klaar met eten met de kinderen, en die gaan dan ook roetsie op bed.
Het is trouwens al halfnegen wanneer Marina aan haar portie begint, want ze moet bij het op bed brengen de kinderen nog even voorlezen.
We raken allemaal nog voldoende verzadigd, en na nog een toetje te hebben gehad doe ik nog even een knipperke op de bank, want het was vandaag weer eens echt werken behind the wheel.
En daarnaast had ik ook al een blonde rakker achterover geslagen, dus dan wil dat wel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten