woensdag 26 juli 2017

26-07-2017 Vandaag van Ærø naar Aaroe.

Vanochtend na alle plichtmatigheden, vertrekken we om kwart over tien van onze ligplaats op Ærø.
Even buiten de haven hijssen we de zeilen, we weten noch niet echt welke kant we op gaan, maar wanneer het grootzeil en de Genua ook afgerold is moet ik een beslissing nemen, eerst kijk ik waar de meeste jachten naar toe gaan, want de hele haven loopt hier leeg vanmorgen.
Omdat de meeste naar stuurboord gaan, gaan wij dus bakboord uit en we varen eerst noodgedwongen weer richting Fynshav, en daar willen we dus niet naartoe.
Gelukkig draait de wind in een voor ons gunstige richting, en kunnen we tenminste onze volgende haven uitzoeken.

We besluiten om richting eiland Aaroe te varen, en doordat de wind steeds verder ruimt naar het Oosten komt dat ons goed uit.
De eerste helft gaat min of meer voorspoedig, maar de windkracht gaat nogal wat op en neer in kracht, en varieerd van 6 knopen tot 12 knopen.
De tweede helft doet het in het beigin beter, met uitschieters naar 16 knopen maar laat het dan een hele poos afweten en het is op het laatst zo dat ik de motor start, en de Genua wegdraai.
We moteren een 20 minuten en dan komt er weer wat wind opzetten precies uit de goede richting om ons naar Aaroe te blazen.

Helaas is dit de laatste stuiptrekking van de wind en start ik om 16:00 uur de motor en gaan we motorsailen met een beetje hulp van het grootzeil.
Een mijl voor de haveningang, bergen we het grootzeil, en varen om 17:00 uur de haven binnen, en worden door de havenmeester luidkeels naar de door ons gekozen plek geloodst.
De beste man racet op een elektrisch autopedachtig vervoermiddel over de steigers, en vliegt van hot naar haar, en schreeuwt naar iedere schipper zijn instructies, wel in het Deens natuurlijk zodat wij het niet kunnen verstaan.
Het lijkt wel of hij iedereen de huid volscheld, tenminste zo komt op mij over, maar ja ik begrijp geen Deens.
Deze mooie zonnige dag, is in schril contrast met die van gisteren, en dus houden we deze dag in onze gedachten.

De kinderen waren vandaag niet echt optimaal, er schreeuwde er bijna altijd wel één moord en brand, maar het was voor hen ook een wat langere zit dan die van Fynshav naar Søby.
Eenmaal aangekomen springen John en Marina gelijk met het grut de steiger op om de boel te verkennen, en even later ligt het hele zootje al op het strand en in het water.
Ze wuifen ons vanaf de andere kant van de haven toe, en ik ga alvast maar een blonde rakker tot mij nemen.
Daarna ga ik op zoek naar het havenkantoor, waar ik via de automaat het havengeld à 160 Dkr via creditkaart betaal.
Weer terug op de boot leg ik het huikje over het grootzeil, want de zon met zijn UV Straling maakt korte metten met het tuig.
Aafke is ondertussen met het eten bezig, het worden vanavond raasdonders met spekje's, salade, en appelmoes.
De kinderen lusten er later wel soep van, maar eerst krijg ik een cup a soup van Aafke.
De kinderen lopen alledrie nu in hun blote niks door de boot, want ze hadden zich op het strand nogal met water en zand beziggehouden, en moeten nu worden gekuisd door beppe Aafke die ze één voor één afsopt.
Het slapen gaat ook niet van een leien dakje, vooral de kleine deugniet van een Silvan ligt te dwarsbongelen, hij ligt nog geen vijf seconden in z'n kooi of hij is er ook al weer uit, hij heeft een nieuw spelletje uitgevonden om John gek te maken.

Het is nu al kwart over tien, en mukkis is nog steeds niet in dromenland.
Net als ik dit stukje bijna klaar heb, valt hij met veel lawaai van z'n nest af, en dat loopt gelukkig goed af.
Aafke die snel reageerde op zijn actie brengt hem maar weer naar bedje toe, en nu maar hopen dat hij er de brui aan geeft.
Dat lijkt er echter nog niet op, want we horen hem zo nu en dan nog in zichzelf babbelen.