pageviews

zaterdag 29 juli 2017

29-07-2017 verwaaid in Aarø

Vanwege het slechte weer, met o.a. Veel regen vannacht en ook vanmorgen, maar ook staat er een wind die constant  tussen de 10 en de 30 knopen wisseld van kracht, en dus we call it a day voor vandaag.
Tot een uur of halftwee blijven we dus maar binnen, en proberen de jeugd wat bezig te houden met allerlei spelletje's, maar om half twee laten John en ik met behulp van Aafke de rubberboot te water.
Na de rubberboot naar achteren te hebben gevaren en vastgelegd ga ik nadat we ons eerst een slag in de rondte hebben gezocht om de sleutel van het kettingslot waarmee de buitenboordmotor mee is beveiligd tegen ongewenst gebruik door onbevoegden, lukt het doordat er een kwartje is gevallen bij Aafke, om de sleutel te vinden.
Nu kan de ketting eraf, en laat ik het motertje zakken, zodat John die intussen in de rubberboot staat hem aan kan pakken.
Dan is het grote moment daar, doet ie het, of doet ie het niet?.
Na wat gestoei met de gashandle, en de choke slaat het ding opeens aan, en dat nadat hij zeker drie jaar geen slag in de rondte is geweest.
Mooi lopen doet hij niet, want stationair slaat hij steeds af, wij denken dat het aan de benzine ligt, want die is nog ouder dan Methusalem, en ik vrees dat we daar wat aan moeten doen.
Ik heb wel een can benzine bij mij, maar dat is ook van tig jaren her dus proberen we dat eerst even uit straks, want het waait mij nu te hard om in de open lucht met benzine te gaan liggen klooien.
Ik zeg tegen John dat we het vanavond beter kunnen proberen als de wind tenminste gaat liggen.
Ondertussen zijn de Oudje's zover dat ze met hun jonkjes de wal op willen, en John gaat de vervoermiddelen in gereedheid brengen.
Het zijn twee driewielers, en een buggy, en omdat wij niet meegaan hebben ze denk ik handen te kort.
Ik ga onze Stootwillen cq Fenders allemaal van wat gecomprimeerde lucht voorzien met mijn handpompje want daar waren klachten van de crew over binnengekomen.
Tevens vervang ik enkele van de te korte lijnen door langere en ook maak ik er een groter oog aan, zodat je ze bij het overboord vallen makkelijker met de pikhaak kan pakken.
Dan ga ik Aafke maar even helpen met het opruimen in de boot, en zuig ik met de stofzuiger de hele boot van binnen, nou had Aafke er gisteren ook al een slag doorheen geweest, maar toch kwam er weer een flinke hoeveelheid stof en haren in het zuigkorfje van het vacuummonstertje
Ondertussen is er ook een zeiljacht binnengekomen, het is een aluminium jacht van zo'n 40 ft, en zo te zien hebben ze schade aan het grootzeil opgelopen tijdens hun reis hier naar toe.
Het aanleggen gaat nogal wat stuntelig, omdat de bemanning bestaat uit een vader met twee dochters van schatweg een jaar of 14-16 en ze hebben volgens mij weinig benul van hoe je een schip aan moet meren in een box.
Eentje is het gelukt om op de steiger terecht te komen, maar kan de boot niet houden omdat er 25 knopen wind op de kop staat.
De andere dochter staat maar wat met een landvast op het voordek, maar onderneemd geen actie, waarop pappa zelf maar naar voren gaat om de touwtje,s in handen te nemen.
De meiden zijn intussen al weer aan het displaygluren begonnen, en doen verder niets meer.
Om een uur of vijf loop ik naar het havenkantoor om te kijken of de betaalautomaat het nog doet, en dat lukt deze keer in één keer. 
Ook check ik de douche's en die hebben inderdaad geen muntje's nodig, je moet alleen om de haverklap een knop indrukken voor water, nou dat is geen probleem, als je er tenminste met je kont of je heup bij kunt en dan kan het blijven stromen door er op tijd een tikje tegen aan te geven.
Het is nu halfzeven en Aafke heeft het eten nu bijna klaar, maar we zien de oudje's nog niet op het haventerrein lopen.
Pas na zeven uur is het dan zover en staat het spul voor de boot, we helpen ze gauw naar binnen, en dan kunnen we beginnen met eten, na het toetje gaat de kinderschare te bed, en wij doen eerst nog even een bakje voor we de fietsen en dergelijke weer aan boord halen.



Ondertussen is er een mooi xyacht naast ons komen liggen, het is een vierenveertig voets zeiljacht, en volgens mij nog niet zo oud hij ziet er tenminste pico bello uit nou ja dat mag ook wel want deze jongens zijn niet bepaald de goedkoopste.
Je kunt het zo duur maken als je wilt, maar deze is gewoon standaard zo te zien, geen inmast mainsail, en ook geen luxe stuurwielen en dergelijke erop.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten