pageviews

zaterdag 15 juli 2017

15-07-2017 Voor anker bij Schleimunde.

Na een rustige nacht zonder wind worden we door de opkomende Zon al heel vroeg wakker, veel te vroeg, en daarom gaan we alle lichtinlatende zaken afdekken want we willen nog wel even koessen.
   Aafke nam deze foto al heel vroeg in de ochtend.

   Terwijl ik nog heerlijk op één oor lig.

Om negen uur vinden we het welletje's en rollen onze kooi uit.
Na het ontbijt en de andere plichtmatigheden, gaan we maar weer verder met onze lektuur, Aafke buiten in de zon en ik binnen in mijn hoekje.
Er staat een mooie bries, en de windgenerator zoemt de stroom de accu's in, maar meten is weten en omdat hij nu flink draait ga ik toch de ampéremeter er weer tussen schakelen.
Ik zet de molen stil, en schakel de regelaar uit, en sluit daarna de kabels aan met de ampéremeter er tussen, vervolgens de regelaar weer aan, en de windmolen weer losgezet, en nu maar kijken wat er in de accu's aan ampéres word geladen.
Jammer genoeg is de wind nu net weer even weggevallen, maar die komt denk ik wel weer terug.

   Het lijkt net of vliegen de wieken eraf , zo hard draait de windgenerator.

Even later hoor ik het apparaat dan ook weer snorren, en als ik op de ampéremeter kijk zie ik de wijzer helaas niet uit de hoek komen, en ik trek de conclusie dat de meter is overleden, en dus ga ik hem maar weer er tussenweg halen.
Na hier weer een uur te hebben verprutst, ga ik zoeken naar een andere ampéremeter, maar dat valt niet mee, want ik weet dat ik er nog eentje heb, maar niet waar dat ding ligt.


Na bijna de hele voorpunt overhoop te hebben gehaald, valt het kwartje, en weet ik het weer.
Ik kijk dan ook gelijk op de plek waarvan ik denk dat hij ligt en jahoor, daar istiedan.
Vervolgens ruim ik alles weer netjes op, maar als je zoveel spullen aan boord hebt als wij dan komt één en ander toch weer op een andere plek terecht als voor de zoektocht.
Na wat passen en meten komt alles weer in de vakken onder de voorkooien terecht en verdwijn ik met mjn buit richting schakelpaneel.

    We blijven mooi liggen op onze ankerplaats, het waait nu stevig 4-5 Bft.

Het draait echter op niets uit, want ik krijg de oude ampéremeter niet van zijn plaats, hij zit muurvast in het gat waar ik hem destijds heb gemonteerd en ik wil de boel niet slopen.
Ik denk erover om hem maar in de stuurboordachterhut te plaatsen vlakbij de accu's, er zitten daar ook twee voltmeters van dezelfde grootte en ik denk dat ik hem daar maar ga plaatsen.
Er is echter één probleem, ik kan er nu niet bij want onze fietsen en rubberboot liggen daar opgeslagen en ik moet onder de kooien zijn om de boel aan te sluiten dus stellen we het nog even uit tot morgen.

Nog even een Engelse waarheid:

A red Sun in the morning is a Sailors warning, but a red Sun at night is a Sailors delight.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten