pageviews

vrijdag 31 juli 2015

Van Marstal naar Lundeborg

Het lijkt vanmorgen goed met het weer, en daarom gaan we vanmorgen richting Lundeborg
wat vanaf hier op 22 mijl afstand ligt.
We hebben geen haast en we vertrekken pas als alles gereed is, en gooien om 11:45 de trossen los.


De wind staat dwars op de box waarin we liggen, maar de boxen hier zijn ruim bemeten en we trekken nadat we de lijnen aan SB hebben weggenomen de boot helemaal naar loef, en op mijn sein laat John de voorlijn vieren en sla ik hard achteruit terwijl Marina de BB tros van de paal haalt.
De manoeuvre lukt goed, en we varen recht de box uit zonder ook maar iets te raken.
We zijn niet de enigsten die de haven verlaten het word een hele rij boten die gaan verkassen naar een andere bestemming.
Aan het eind van de haven rollen we de Genua voor driekwart af, want de wind is erg vlagerig op het ene moment is het 24 knopen en op het andere moment 13 knopen.


We varen het eerste stukje halve wind en gaan dan stuurboord uit en dan komt de wind bijna recht van achteren ik heb dan ook moeite om het zeil aan stuurboord te houden en toch gebeurt het een paar keer dat we de Genua bak hebben staan.
Na drie en een halve mijl kunnen we wat meer naar BB sturen en valt de Genua mooi vol, en nog later word het bijna halve wind en dat gaat zo door tot we bijna bij de haven van Lundeborg zijn.


Onderweg is het nog steeds op en af met de wind en ook zien we regenbuien onderweg waar we mooi tussendoor scharrelen soms krijgen we wat spatje's maar daar blijft het bij.
We komen ook veel landgenoten tegen die volgens mij alweer op de terugreis zijn gezien hun koers.
Het is halfvier wanneer we de haven van Lundeborg binnenvaren en we meren aan langs een langssteiger zodat we wat gemakkelijker van boord kunnen komen met het kleine grut en de driewieler van Ariane, na wat geklungel met de lijnen liggen we om 15:40 vast en gaat ook de Duitse spring erop.
De bemanning wil gelijk de wal op om de boel te verkennen, maar ik hou het voor gezien ik heb vandaag genoeg beweging gehad en ga mijn weblog bijwerken en daarna neem ik een Shinkenhäger.


Het is nu vijf uur en er komen nog steeds schepen binnen die om een plekje zoeken, ik had in de pilot al gelezen dat deze haven erg in trek is en vaak overvol ligt met hoofdzakelijk zeiljachten omdat het een diepe haven is het is bijna overal  drie meter diep.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten