pageviews

zondag 12 juli 2015

Brejø, Avernakø, Faaborg en Söby.

Het is dan toch eindelijk gebeurt met de harde Westenwind die ons drie dagen vast heeft gehouden op het eiland Brejø
Zaterdagmorgen vertrekken we uit de haven van Brejö, er staat nu weer genoeg water in de haven om eruit te komen en we gaan naar het volgende eiland Avernakø, dit eiland is ietsje groter dan Brejø en lijkt ons wel leuk om het op de fiets te verkennen.
Wij zijn mooi op tijd in de haven want na ons komen er van alle kanten zeil en motorjachten aanvaren, het duurt dan ook niet lang of de haven ligt vol.

    Schrikdraad op zonnepaneel.

Omdat we nu in een box liggen is het wat lastig om de fietsen van boord te krijgen, maar met wat spierballen lukt het mij om Aafke die op de steiger staat de fietsen aan te reiken.
We moeten nog wel even lopen door een dikke laag grind om op de verharde weg te komen, maar dan kin it héve.
We gaan eerst maar even naar de lokale winkel om brood te kopen, en nemen gelijk ook maar een lekker ijsje, die we buiten op een bankje oplikken.
Er zit hier naast ons een groepje mannen met allemaal een gebreid mutsje op het hoofd, en ze hebben de grootste lol, als ik niet beter wist zou ik zeggen dat ze allemaal smoorbezopen waren maar het Deens dat ze spreken is in onze oren net dronkemanspraat, er is geen touw aan vast te knopen.
Nadat we ons ijsje tot aan het stokje toe hebben afgelebbert, stappen we weer op onze fietsen, en volgen de enige rechte weg die in de lengte van het eiland loopt wat zo'n 7 km lang is.
Er zijn evenzogoed nog een paar behoorlijke bulten te overwinnen, maar met onze electric bikes is dat geen enkel probleem.
Onderweg ontdekken we dat er nog een haventje op dit best wel mooie eiland is en dat het ook voor onze diepgang van 2,2 mtr diep genoeg is, en ook liggen er hier diverse schepen voor anker.
Op de terugweg kiezen we een andere route die op onze kaart staat aangegeven als verhard, maar na een kilometer overgaat in grof gesteente wat niet prettig fietsen is en ook voor de banden is dit geen aan te bevelen route.


     Er ligt hier waarachtig een she B net zoeken als van Gerke Merkus.

Gelukkig houden onze banden het, en zijn we om een uur of zes weer terug in de haven, na de fietsen weer te hebben opgeborgen gaan we eerst maar een borrel drinken en daarna zijn de pannenkoeken aan de beurt.
Eerst wilden we na het eten nog een eindje onze benen strekken, maar de fietstocht en de alcohol eisen hun tol, en dus duiken we allebei weer in onze boeken.
Om twaalf uur midnight gaan we te kooi, om de andere morgen pas om negen uur weer wakker te worden.
Vlug wassen en aankleden en ons ontbijt naar binnen werken, want we willen vandaag naar Faaburg, omdat we daar volgens ons de meeste kans hebben op WiFi I.v.m onze cursus gebaren taal van morgen via Skype.
Om 10:00 uur varen we de haven uit en omdat er nog steeds geen genoeg wind staat, pruttelen we met een rustig gangetje richting Faaborg.
Wanneer we de stadshaven van Faaborg binnenvaren blijkt dat het er al aardig vol ligt, en we zien dat er hier een dieselpomp is en dus gaan we eerst maar even tanken, we moeten nog wel even wachten op een motorboot die aan het steigertje ligt maar als die eindelijk heeft afgerekend en weg vaart zijn wij aan de beurt.
Ik lees de instructie's die er op het bord staan en die zijn duidelijk, eerst tanken en dan vervolgens afrekenen in de kiosk.
Ik pak het tankpistool en steek hem in onze tankopening en knijp het handvat in, maar er komt niks.
Dus hang ik het zaakje maar weer terug en loop naar de kiosk en vraag de daar aanwezige pomphouder dat ik graag diesel wil tanken en jahoor dat kan, de beste man zet een schakelaar om en dan kunnen we inderdaad tanken.
127 liter gaat er in de tank en dat is meer dan ik had gedacht, ik had op ongeveer iets meer dan 100 ltr gerekend, maar het tochtje Helgoland Brunbüttel zal wel aardig wat meer hebben gebruikt dan ik had uitgerekend, enfin maakt ook niks uit we kunnen weer even vooruit met een volle tank.
Na het tanken gaan we op zoek naar een plekje in de haven, maar er is geen plek waar we kunnen liggen en dus gaan we maar naar de jachthaven die ietsje verder ligt, en meren daaraan in een box die voor ons veel te lang is en ik moet zelfs de achterlijn verlengen want anders kunnen we niet eens van de boot af komen.
Eigenlijk had ik liever meteen weer losgemaakt, maar een vriendelijke man op de steiger die de lijn van Aafke aanpakt en door het oog op de steiger haalt en hem aan haar teruggeeft leid ertoe dat we hier toch maar blijven.
Zo nu eerst maar eens kijken of we hier WiFi hebben, want anders gaan we weer weg en proberen het ergens anders.
Ik zet de iPad op zoeken naar WiFi maar er is hier niets te ontvangen, en dus gaan we hier maar weer weg, maar niet zonder eerst een bakje koffie te hebben gedronken.Het is intussen gaan waaien en als ik op de meter kijk zie ik dat er 12 knopen wind staat en natuurlijk dwars op de box waar wij inliggen.
Ondanks onze goede voornemens gaat het niet helemaal goed, en dan treed de wet van Murphy in werking die zegt dat wanneer er één ding fout gaat, dan gaan er meerdere dingen fout.
Gelukkig komen we er zonder kleerscheuren vanaf en even later varen we onder Genua richting eiland Ærœ naar het havenplaatsje Søby volgens mijn havenboek zouden ze daar WiFi moeten hebben.
Om een uur of halfdrie varen we de haven binnen en meren aan langs de langssteiger tussen nog twee Hollandse jachten, we passen er precies tussen en we worden geholpen door de schipper van een 54 voets jacht, en vragen hem gelijk even of er hier ook WIFi in de haven is, hij zegt ja en geeft ons meteen ook het wachtwoord dat Realmadrid blijkt te zijn.
Even later gaan we op verkenning uit en komen erachter dat we hier ook met onze bustour over het eiland met pech kwamen te staan.
We lopen terug naar de boot, en ik ga maar even bezig met de dynamo van de motor waarvan het controlelampje niet meer wil branden er blijkt een draadje afgebroken te zijn bij de regelaar en daarvoor moet de dynamo er helemaal af.
Anderhalf uur later zit hij er na veel gekreun en gesteun van mijn kant I.v.m de warme motor en de slecht bereikbare bouten weer op.
Morgen moet ik nog een keer aan de bak, want de stopknop werkt ook niet meer, dit heeft te maken met het relais wat door een drukknop word bedient en wat ook plotseling er de brui aan heeft gegeven.
Vandaag doe ik niets meer en we zien morgen wel weer.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten