pageviews

maandag 13 juli 2015

Klusdag op Søby

Vandaag is het om halfnegen "naast de bedden" want we hebben vandaag les in gebarentaal via Skype weer uit Franeker, dus gaan we eerst maar even met ons drie minuten verhaal bezig.
Als ik om elf uur de IPad pak om mijn mail te bekijken, kom ik er achter dat er geen WiFi is, dat is niet zo mooi want dan kunnen we geen verbinding krijgen met Franeker.
Gisteren was het redelijk met het internet hier, en nu opeens niks meer, nou dan ga ik eerst maar na de koffie wat dringende klusje's doen, zoals de stopknop van de motor die het niet meer doet en die ik nu handmatig in de motorruimte stop moet zetten.
Het vervelende is dat ik voor dit klusje de hele achterste bakskist leeg moet halen om bij de bedrading van het motorpaneel te kunnen.
De ankerketting die in een emmer zit moet eruit en ook de doos met Bildstar moet eruit, verder een aantal laarzen en de halfdoorgezaagde plastic oliedrum met daarin opgerold 50 meter ankertouw.
Ook ligt er nog  een paar pakken zuurkool en rode bieten in.
Eindelijk heb ik alles uit de bakskist en kan ik het deksel nu van het bedieningspaneel verwijderen en kijken waar het probleem met de stopknop zit.
Na alle verbindingen te hebben gecontroleerd, kom ik er achter dat de fout niet hier zit maar waarschijnlijk in de motorruimte.
Ondertussen hebben we weer internet, en is er contact met Franeker en is Aafke met haar drie minuten verhaal bezig, ondertussen ga ik de motorruimte inspecteren om er achter te komen dat de stroomkabel van het stoprelais er af is geraakt, en ik schuif hem er weer op zo nu eerst maar even de motor starten en dan de stopknop indrukken om te zien of het nu weer werkt.
Ik start de motor en doe hem vervolgens weer normaal met de stopknop uit.
Vervolgens ga ik wat doen aan de te gemakkelijk er van af te schuiven kabel, ik kan er met veel moeite met een tang bijkomen en knijp de stekker wat bijelkaar en nu gat hij er goed zwaar op en nu zet ik er een tierip bij op zodat hij er niet weer af kan schuiven.
Intussen is ook Marina bezig om haar drie minuten verhaal te gebaren, en ik ga nu eerst maar weer alles in de bakskist terug doen, want de lucht ziet er dreigend uit, net of wil er wat regen uitkomen.
Als ik dan bijna klaar ben gaat het scherm van de IPad op zwart, en kunnen we ook geen contact meer krijgen met de WiFi hotspot hier op de haven.
Aafke loopt zelfs met het ding naar een steiger die dichter bij het havengebouw ligt, maar het mag niet baten, ze zijn waarschijnlijk ergens mee bezig, omdat wij vanmorgen ook eerst geen WiFi hadden.


We laten het er maar bij en ik ga dus maar verder met nog wat andere klussen, en ga ook in onze hut de afvoerslang van het toilet vervangen want het stink hier zo nu en dan godsgruwelijk naar pies.
Om de oude afvoerslang gemakkelijk te kunnen verwijderen zaag ik hem halverwege doormidden, en dat heeft tot gevolg dat er nog wat uit de slang loopt, wat ik keurig opvang in het daarvoor geplaatste
teiltje. De stank van pies is dusdanig dat ik een knijper op mijn neus zet, die vliegt er trouwens net zo hard weer af want mijn neus is te breed voor zo'n knijpertje.
Ik ga bijna over mijn nek door de penetrante geur die uit de slang komt, maar adem dus maar alleen door mijn mond en dat helpt.
Na de dubbele slangklemmen te hebben verwijderd trek ik de beide slanghelften van hun plaats, en monteer de nieuwe slang, waarvan ik de uiteinden even een poosje in heet water houd zodat ze wat gemakkelijker over de kraan en de uitgang van het toilet heen gaan, zo nu de slangklemmen er weer op en dan kan Aafke het schoonmaken doen, en ga ik verder met de volgende klus.


Zo prutsen we de hele middag wat door tot ik er om halfzes genoeg van heb en alle gereedschap en materiaal op ga ruimen.
Intussen is ook de havenmeester weer langs geweest met de collectezak waar ik ook wat in doe.
Nu eerst maar even een soepje en dan heeft Aafke het eten ook al weer klaar.
Zo de dag is weer goed besteed, maar ik hoop dat ik voorlopig weer even van het klussen af ben.
Beste lezers voor nu alvast een goede avond gewenst, en oant moarn.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten