pageviews

zondag 5 juli 2015

Helgoland naar Brunsbüttel op 1 juli

Vanmorgen worden we al om halfzes door de wekker uit onze slaap gehaald, onze Engelse buren zijn ook al druk bezig en die halen nu net hun lijn naar de wal los, even later hoor ik ze de motor starten en daar varen ze al weg ook.
Ondertussen zijn wij ook aangekleed maar we gaan eerst ontbijten en ja wat maakt een kwartier nou ook uit in een mensenleven niets toch, nou dus eerst ontbijten en daarna varen en niet andersom.
We gooien om 10 over zes de lijnen los en varen de haven uit, er staat een mooie bries dat wel maar helaas komt hij net daar vandaan waar wij naar toe moeten en dat word dus waarschijnlijk het hele stuk op het oliezeil gaan.



We zien de buren varen in de verte ze zijn ons 2 1/2 mijl voor en hebben het grootzeil bijstaan, nou we houden de lappen maar beneden want we zullen ze waarschijnlijk toch niet kunnen gebruiken.
Het eerste stuk gaat het nogal rustig maar hoe verder we richting Elbe komen des te steiler worden ook de golven want het is wind tegen stroom en dat is een vervelende combinatie, het water komt regelmatig aan dek en loopt via de gangboorden helemaal naar achteren toe.
Ik verhoog de snelheid en nu gaan we beter door de golven heen inplaats dat we er steeds op de kop induiken maar zo nu en dan zie ik ze wel aankomen die grote jongens en dan is het weer raak en spat het water je om de oren, het gaat één keer zo heftig dat ik een natte poot oploop omdat het water via de spatzeiltjes terugkaatst de Kuip in en ik raak tot aan mijn knieën toe nat.


Eenmaal bij het begin van de rivier word het wat rustiger en de stroom begint nu behoorlijk mee te lopen we gaan soms 10 knopen over de grond, het is nu 9:30 uur en de stroom loopt mee tot 14:17 dus dat redden we wel. Onze buren zijn ondertussen van de rode kant naar de groene kant overgestoken, maar ik wacht daar nog maar even mee want verderop is het de helft smaller om naar de groene kant te 
Wanneer ik even later op de plotter kijk zie ik een wetsdienaar varen die ons tegemoet komt en ik blijf mooi achter de rode betonning varen, want je weet het maar nooit met die gasten.
Een half uur later zijn we bij het smalle deel van de geul en ga ik oversteken naar de groene kant. 
De Engelse boot vaart nu iets achter ons en voor ons vaart een landgenoot, het gaat hier zo nu en dan toch noch Spaans we lopen ondertussen in op onze landgenoot en wanneer we hem voorbij varen blijkt het de Ugly Duck te zijn van een schrijver van vaarwijzers voor de Oostzee, ik heb hem wel eens eerder ontmoet.
Als we dan Cuxhafen voorbij zijn krijg ik de indruk dat onze Engelse vrienden daar naartoe gaan, maar even later zie ik ze toch weer op de plotter verschijnen.
Er is weinig scheepvaart en we worden alleen maar door een sleper met een grote bak met daarop een kraan ingehaald met een grote snor voor de kop lopen ze 12 knopen over de grond en wij 8,5 dus word er flink wat diesel doorgedraaid denk ik bij mezelf.
Het is nu nog 3,5 mijl en ik neem wat gas terug zodat we allemaal tegelijk de sluis door kunnen, en éénmaal voor de sluis blijkt het dat het witte licht boven in de mast knippert wat betekent dat jachten de sluis in mogen varen hebben wij even mazzel.
We zijn in totaal met 7 boten en dan gaat de deur aan de zeekant dicht en 10 minuten later varen we er aan de andere kant alweer uit.
Wij gaan naar de jachthaven naast de sluis en hebben daar de ruimte, en we meren aan de kanaalkant aan want aan de andere kant zijn ze bezig om een kermis op te bouwen het reuzenrat is in aanbouw en al voor de helft klaar.
Het is nu kwart over twee en we zijn dus in totaal 8 uur onderweg geweest en ongeveer 24 liter diesel kwijt gisteren was ook al een oliezeildag en dat was ook al 8 uren op de motor alleen voeren we toen wel wat langzamer dan vandaag ik schat het dieselverbruik van gisteren dan ook op 20 liter.
Maandag was het al niet veel beter en hebben we ook veel moeten motorsailen dus dat schat ik dan maar op 18 liter diesel met elkaar dus 62 liter van dat mooie rode spul is al weer op, als dat zo doorgaat kunnen we beter een motorboot aanschaffen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten