vrijdag 24 juli 2015

Van Marstal naar Fynshav

Vanmorgen zijn we er redelijk vroeg uit, maar het ontbijt loopt uit en daardoor zijn we toch nog weer laat geworden, om 11:11 verlaten we de haven van Marstal, het eerste stuk gaat door de geul en daar aangekomen komt de wind opeens uit het zuidoosten i.p v zoals in Marstal uit het zuidwesten.
Na een uurtje op de motor hijs ik het grootzeil en even later rollen we ook de Genua af.
We zeilen met een gangetje van 4.5 knoop in noordwestelijke richting en hopen dat er straks als het richting west gaat naar Fynshav iets meer staat dan 8 knopen wind want dat schiet niet echt op.
Even later zakt de wind helemaal in en na een tijdje te hebben rondgedobberd gaat Johannes weer aan en varen we motorsailend verder.
Deze misère duurt nog tot we ongeveer 8 mijl zijn verwijderd van Fynshav wanneer er wat lage bewolking aankomt die 10 knopen op de klokken geeft en dus rollen we de Genua weer uit trimmen de zeilen en zo kunnen we het laatste deel van de reis toch nog even afsluiten met wind uit de goede hoek.
Om kwart over drie meren we aan, en om vier uur hebben we alles weer opgeruimd en gaan we met ons vieren in de auto van Jos naar de winkel om vlees voor de BBQ ook nemen we nog een zak briketten mee want we hebben zelf niet meer dan een 1 1/2 kg houtskool en dat is te weinig.
Zodra we weer terug zijn op de boot ga ik de BBQ die hier op het terrein staat aansteken met de gasbrander en binnen no time is het een gloeiende oven geworden. Jos en ik halen om beurten de andere benodigde spullen naar de mooie beschutte plek achter de stenen van de mole.
De BBQ is een succes en we vreten ons een slag in de rondte, om een uur of acht hebben we genoeg gehad en we houden nog flink wat vlees over, maar beter te veel dan te weinig, het overgebleven vlees kan wel weer in de koeling en komt echt wel op.
Na alles weer opgeruimd te hebben gaan ik maar even uitbuiken in de kuip, en Jos en Marjolijn gaan even douchen.
Aafke herinnerd mij eraan dat de huik nog over het grootzeil moet, en ook doe ik er een seizing op I.v.m de te verwachten windkracht 8 volgens windfinder pro.
Ondertussen zijn Jos en Marjolijn ook weer tussen de vallende regendruppels weer aan boord gekomen en tot nu toe blijft het een beetje dreigen met het weer, het zet nog niet echt door.
De verwachting voor morgen is 30 mm over de hele dag en dat is best veel volgens mij, het is te hopen dat het droog is wanneer John en Marina hier met hun spullen naar de boot komen.
Ze gaan pas na tweeën weg uit Franeker, en kunnen hier dan ongeveer s'avonds om een uur of 10 zijn.
We gaan nu nog een spelletje Rummy Cuppen en nu ik op mijn horloge kijk is het 11:11 en gaan we maar niet te laat naar kooi want morgen is voor ons ook weer een drukke dag van schoon schip maken e.d.