pageviews

woensdag 15 juli 2015

Klussen op de ankerplaats

Gisteravond om 23:00 uur gaat het ankeralarm af, dus onze boeken neergelegd en de motor gestart en vervolgens anker op.
Een kwartier later liggen we weer vast en gaan dan om 00:00 uur te kooi, om vijf uur vanacht gaat weer het alarm af en gaan we ons snel aankleden want het is verrekte koud buiten met deze wind van vier en soms vijf Beaufort,


Aafke start de motor en ik ga het anker omhoog lieren terwijl zij langzaam vooruit vaart, als het anker weer boven is vaart ze naar de plek waar we lagen en dat kan ze zien op de plotter eenmaal daar laat ik het anker weer zakken en steek nog wat meer ketting dan eerst, nog even er aan trekken en hij pakt gelukkig weer en ik duik mijn nest weer in, Aafke houd nog even ankerwacht en leest verder in haar boek.


Om negen uur worden we weer wakker en gaan we eerst maar even ontbijten en daarna ga ik met de jabscopomp bezig die weer eens water lekt als de motor niet draaid want altijd de kraan van de motorkoeling dichtdoen werkt niet, en dus ga ik het asje waar de keerring op in is gesleten opschuren.
Na de pomp eraf te hebben gehaald, en uit elkaar te hebben genomen, schuur ik mij het lamlazerus om de bijna niet zichtbare groef er uit te schuren, ik begin met korrel 200 en eindig met korrel 400 en na een uur schuren kan ik geen groef meer ontdekken en zet ik het zaakje weer inelkaar en monteer de pomp weer op de motor.


Ik vraag Aafke die buiten bezig is of ze de motor even wil starten zodat ik kan controleren of er geen lekkage meer is, en gelukkig zie ik geen water druppen terwijl de motor loopt, maar hij deed het alleen wanneer Johannes uit was, en dus zet Aafke de motor uit en ik kijk of ik nog iets zie lekken, maar nee hoor het is kurkdroog.


Na wat koffie en wat brood gaan we met onze spatkleedje's bezig want de touwtje's waar die mee aan de voetrail zitten zijn compleet door de zon verbrand en zo gaar als een aardappel.
Het is nog een heel gepriegel om de lijn door alle gaten heen te trekken en dus is het erg tijdrovend.
Om een uur of vijf zijn we er mee klaar en dan is er nog een klein karweitje dat door Aafke gedaan moet worden, ze moet even een vlaggelijntje naar de eerste zaling brengen in het bootsmansstoeltje en die mag ik dan omhoogdraaien, na een halfuurtje zitten de vlaggen er al weer aan, en stoppen we er mee vandaag.
Zo nu eerst een borrel, en dan een kop soep, we nemen er maar één, anders worden we er te slaperig van en na de soep gaat Aafke ons avondeten klaarmaken het word vanavond aardappelen met zuurkool en gehaktballen uit blik.
Terwijl zij met het eten bezig is ga ik even met dit verhaal bezig, en opeens krijg ik een oproep van Jan en Anne via Facetime, ik neem het videogesprek aan en we hebben wel een halfuur bijgekletst en ik moet zeggen een stuk beter dan met Skype want dat bevalt ons de laatste tijd steeds minder.
We hebben onze maaltijd snel op want wanneer je buiten zit te eten koelt het enorm snel af en de temperatuur is nu niet bepaald om over naar huis te schrijven.
Opeens begint het ook nog eens te regenen, niet hard maar toch, de buren naast ons staan allebei warempel in hun blote niks in de Kuip van het buitje te genieten, het zijn Denen en ik zie ons dat nog niet doen.
Voor nu stop ik maar weer, we waren net van plan om onze kuiptent af te maken nu we haakje's en elastisch koord hebben, maar dat moet maar tot morgen wachten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten