pageviews

maandag 6 juli 2015

Verwaaid in Marstal

Gisteravond laat krijgen we er even flink van langs hier in de haven van Marstal, het onweer komt heel langzaam opzetten maar opeens komt de regen en dan daarmee ook de wind (komt eerst de regen en dan de wind berg je zeilen dan gezwind) luid het spreekwoord.
Na een halfuur hebben we het minste gehad en zakt de wind terug naar windkracht 5-6 en ook houd het op met regenen.
Er zaten flinke rukwinden in de bui tot wel 42 knopen, alle ramen en luiken moesten dicht en ook het kajuitluik moest erin want we lagen met de kont naar de wind en dus de regen toe.
Ik ben blij dat we in een haven liggen en niet ergens voor anker op een drukke ankerplaats zoals gisteren en eergisteren, want dan had het wel eens een ravage kunnen worden.
Vandaag blijven we maar hier liggen want ik moet nog wat dingen regelen via internet en dan zien we morgen wel wat we gaan doen.
Voor morgen lijkt het nog wel redelijk rustig, maar voor het eind van de week word het weer harde wind uit het westen en de temperatuur gaat flink zakken naar z'on 15 graden dat is dus de helft kouder dan afgelopen week.
Vanmiddag hebben we via Skype onze lessen in gebarentaal vanuit Franeker gevolgd, en dat ging redelijk, het beeld was was redelijk scherp maar soms werd het blokkerig en dan zie je de handgebaren te vaag om er iets van te begrijpen, volgende week hebben we onze laatste les en moeten we een verhaaltje vertellen van drie minuten in handgebaren dus we krijgen het nog druk deze week.
Na onze cursus gaan we het dorp in voor wat inkopen, ik heb nog wat plastic haken nodig voor onze zon cq regentent en ook een voucher voor mijn internetkaartje en we hebben brood nodig want ons brood is na één week toch te beschimmeld om het nog te eten.
Onderweg halen we twee vrouwen in die we gisteren bij het aanmeren hebben gadegeslagen ze komen uit Stiens en tijdens het aanmeren viel één van hen met een flinke smak en veel lawaai in de kuip, dus we spreken ze aan en gelukkig is het allemaal wat meegevallen hier en daar wat behang eraf maar geen blauwe plekken.
De haakje's zijn snel gekocht en ook het brood en zelfs de voucher van TDC geeft geen problemen voor 199 kronen wat ongeveer 25 euro is heb ik 10 GByte internet, kom daar in Nederland maar eens om!.
Op de terugweg nemen we een softijsje bij dezelfde kraam als voor twee jaar terug toen was het ook heel mooi weer om buiten in het zonnetje te zitten net als nu, maar we eten ons ijsje maar binnen op want ik krijg wel eens steken in mijn hoofd als ik ijs consumeer in de felle zon, en das nie leuk nie.
We lopen terug naar de boot langs de wallenkant via de scheepswerf en kijken ook even bij de boot waar ze al minstens zes jaar aan bouwen en zo te zien duurt het nog wel zes jaar voor hij klaar is.
Ik heb ook weer gezocht om een mooie grote kei, maar ik neem er maar niet weer eentje mee, mij te zwaar om er zo'n eind mee te sjouwen.
Als we op de boot zijn is het al na vijfen en word het haast tijd voor een kop soep voor mij, en een glaasje wijn voor Aafke, en om halfzeven volgt dan de rest van onze warme maaltijd.
Na het eten even een tukje en dan nog even water tanken, wat je met je tweeën moet doen want er moet er één bij de kraan op de steiger staan om de kraan in te drukken, dat is wel slim bedacht op die manier verspil je geen kostbaar water maar ook is het wat lastig.
Tijdens het water tanken komt er een jachtje binnen en die wil in de box naast ons aanmeren, het gaat gelijk al mis doordat ze de lijn niet om de paal krijgen en daardoor naar ons toe drijven.
De schipper bedenkt zich niet en vaart achteruit weer weg voor een tweede poging waarbij zijn dochter nu met de achterlijn voor op het dek staat.
Ze kan de lus er zo omheen leggen, maar toch lukt het haar niet, waardoor ze weer naar onze boot toe drijven.
Een Duitse man en zijn vrouw roepen dat ze maar eerst voor moeten vastmaken en zo gebeurt het dan ook en liggen ze nu dus dwars in de box en nu!.?.
Gelukkig komt er iemand met een rubberboot van een schip van de overkant hen helpen door zijn achterlijn voor hem naar de paal te brengen, echter de lijn is te kort en daardoor moet de rubberboot fungeren als sleepboot wat ternauwernood lukt met het 4 pk motortje.
De vrouw van de Duitser is maar bij hun aan boord gestapt want het meisje ik schat haar een jaar of 14 zit er apatisch bij en weet van geen wanten.
Omdat de lijn achter te kort is kan de Duitse vrouw niet weer van boord komen want de boot ligt nu achter wel vast maar is twee meter van de steiger af en dat moet dus ook nog anders de rubberbootman moet dus nog een keer in actie komen om een langere lijn aan te brengen.
Met elkaar heeft de hele actie ongeveer een halfuur geduurd en waren er vier mensen nodig om de boot goed in de box te parkeren.
Wanneer ik goed op de boot kijk zie ik op de zijkant "goor" staan en met kleine lettertje's eronder zeilschool, nou dat spreekt dus voor zich, het is een gehuurde boot met onervaren bemanning.
Aafke gebaard dat de tanks vol zijn, en ik ruim de slang op en ga weer aan boord.
Voor nu welterusten en tot de volgende.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten