dinsdag 21 juli 2015

Van Ærosköbing naar Svendborg

Vanmorgen zijn we wat vroeger uit de veren dan de dagen daarvoor, en zitten we voor negen uur al aan het ontbijt, en ook is de havenmeester langsgeweest want gisteravond waren we niet aan boord toen hij langs kwam, ik betaal de beste man 140 kronen en zo is dat ook weer uit de weg.
Na het ontbijt ga ik met mijn bemanning overleggen hoe we uit de box moeten varen zonder schade te veroorzaken aan de boten van onze buren.
Het jacht wat aan bakboord ligt is geen probleem, maar het strijkijzer aan stuurboord moeten we wel goed in de gaten houden want de wind is zo nu en dan 20 knopen en dwars op de box waar we in liggen.
Ook de buurman aan bakboord wil ons wel even assisteren bij het wegvaren uit de box, en als iedereen zijn taak goed doet kan er eigenlijk niks verkeerd gaan, en na mijn teken trekken we de boot achteruit zonder de schroef te gebruiken het gaat op één kleinigheidje na goed, en we varen even later de haven uit zonder problemen.
Nadat alle stootwillen en lijnen zijn opgeborgen rollen we de Genua tot de eerste stip af en varen met een mooi bakstagwindje richting Svendborg.
Het gaat allemaal voorspoedig tot we willen aanmeren in Svendborg, maar het ligt daar zo vol dat we op een gegeven ogenblik denken om maar ergens anders ons geluk te beproeven.
We zijn ook nog getuige van een aanvaring van een Grandbanks motorschip dat door de stroom dusdanig word weggezet zonder dat de schipper dit bemerkte en waardoor de boot met zijn achter de boot hangende dinghy tegen het anker van een voor de wal liggend Nederlands jacht aankwam en met veel gekraak zijn railing en de rubberboot beschadigt raakt.
Het Nederlandse jacht komt er zonder schade vanaf, maar de onoplettende schipper van de Grandbanks heeft wat schade aan de railing en aan zijn volgboot.
Wij proberen een aantal optie's maar slagen er hier in de haven er niet in om een plaatsje te vinden, en we varen dan op het laatst maar weer de haven uit.
Opeens zie ik een Marineschip liggen, waar naar het schijnt geen sterveling aan boord is, en ik zeg tegen mijn crew dat we daar aan vast gaan maken, en even later liggen we er aangemeerd en dit ligt ook nog eens een stuk rustiger dan in de jachthaven.
Nu eerst maar weer wat eten en drinken, en dat doen we voor het eerst buiten lekker in het zonnetje.

Na onze boterhammen te hebben weggewerkt gaan we Svendborg onveilig maken, met onze gasten maken we een stadswandeling en brengen aan twee kerken een bezoek die open zijn voor het publiek
We slenteren wat door de stad en ik geef een rondje ijsco's weg, omdat Marjolijn diabetes heeft mag zij niet meer hebben dan één bolletje schepijs, het worden er twee want de ijscoboer was royaal.
Aafke neemt zoals altijd een kinderijsje, en ik neem een bakje softijs I.p.v een vaffel want die vaffels hier kan ik niet goed afbijten met mijn valse tanden.

De preekstoel in de Katholieke kerk.

Jos neemt ook een vaffel met softijs en even later zitten we mooi met z'n vieren op een bankje te likken en te scheppen van onze ijsje's.
Omdat we allemaal moe zijn van het slenteren gaan we nu linea recta naar de boot toe, en ik neem een biertje terwijl Aafke een rosébiertje neemt, en onze non alcoholische gasten gaan aan de koffie.
Aafke gaat alweer bezig met het eten voor vanavond in dit geval Macaroni met luncheonmeat het zou eerst ham worden, maar dat is helaas niet meer voorradig aan boord, met een salade erbij zal het ons allemaal wel goed smaken denk ik.
Wat we vanavond gaan doen is nog niet bekend maar dat zien we straks wel als we het eten achter de knopen hebben.
Als we na de heerlijke macaronischotel en ons toetje liggen bij te komen, zien we de Hafenmeester aankomen in de vorm van een mooie jonge Deerne met wat later blijkt een vlotte babbel.
Ze zegt dat ze mij een voordelig aanbod gaat doen wat het liggeld betreft, en dat we dus I.p.v 240 Dkr voor 160 Dkr hier vannacht mogen liggen, ik probeer er nog wat meer af te lullen maar ze houd haar poot stijf en omdat het zo'n charmante verschijning is, ga ik door de bocht en betaal haar voor deze plek 160 Dkr omgerekend in Euro's is dat 22,50 wat wel erg duur is voor deze plek, er is geen stroom bij inbegrepen wat wel normaal is hier in Denemarken, en ook geen gratis WiFi wat ook normaal is, en we zitten een heel eind lopen van en naar de WC en Douches die ook nog eens apart betaald moeten worden. Maar we maken er maar geen drukte van, en slikken het maar weer voor de goede orde, en nu kunnen we toch nog van de Douche's gebruik maken.

We liggen hier aan een Marineschip aangemeerd.