pageviews

zondag 5 juli 2015

Norderney naar Helgoland

Na ons ontbijt ga ik naar de havenmeester om te betalen, halverwege kom ik hem tegen en vraag hem of ik af kan rekenen, ja zegt hij dat kan bij mijn collega in het kantoor dus wandel ik naar het havengebouw en ga de trap op naar het havenburo.
Ik word begroet in het Hollands en dat had ik niet verwacht, maar deze havenmeester spreekt vloeiend Nederlands, en ik vraag hem waar de oude havenmeester is gebleven en hij vertelt mij dat die ook nog steeds in dienst is maar dat ze nu met hun drieën zijn want om van s'morgens 7:30 tot 22:00 uur te werken is voor één persoon een beetje te veel van het goede.
Ik reken 23 euro af voor 1 nacht en praat nog even poosje met hem en ga dan terug naar de boot.
Terwijl Aafke de lijnen voor los maakt trek ik ons naar de paal achter ons toe en vaar bakboord uit waarbij de paal aan stuurboord blijft, het gaat niet helemaal zo als het zou moeten gaan en Aafke kan ter nauwernood de stootwil aan stuurboord omhoog halen want anders hadden we een probleem gehad met de paal.
Om kwart over negen varen we de haven uit, helaas staat er geen zuchtje wind en dus zal het wel de hele dag varen op het oliezeil worden, enfin het is beter dan windkracht zeven dus we klagen nog maar niet.
We gaan er door het Dovetief uit I.p.v door de Schluchter dat scheelt weer wat in afstand.
Wanneer we eenmaal op zee zijn gaat Appie het roer overnemen en hoeven we alleen maar zo nu en dan eens om ons heen te kijken of er ook andere schepen op ramkoers liggen.
Aafke zegt dat Karel wel naar buiten kan en gaat naar binnen om de kooi op te halen, opeens gaat Appie hard bakboord uit en draaien we een rondje ik geef een yell en vraag of Aafke de stuurautomaat
uit wil zetten want ik ben net bezig om de teer van een stootwil te verwijderen met margarine en mijn handen zitten onder de margarine en de teer.
Ik maak mijn handen snel schoon en neem dan het roer over van Appie, en vraag mij ondertussen af wat de oorzaak kan zijn van deze vreemde manoeuvre, het zou een onderwaterkabel kunnen zijn die van het windmolenpark naar de kust loopt ik vervloek dit ellendige dingen want ze kosten alleen maar geld en wekken slechts drie procent van de door ons gebruikte energie op terwijl die elk jaar ook met drie procent toe neemt we kunnen daarom wel door gaan met molens te plaatsen tot de hele zee vol staat met die ondingen.


Ondertussen heb ik Appie maar weer aan het werk gezet en dat gaat nu weer perfect, echter net wanneer Aafke de trap op komt met de kooi van Kareltje krijgt de stuurautomaat het weer op z'n heupen, en snel zet ik hem weer uit. Nadat we weer een rondje hebben gemaakt halen we eerst de papegaai naar buiten en proberen dan om Appie weer in het gareel te krijgen en ja hoor geen centje pijn hij gaat er weer voor en blijft dat ook na een uur nog doen dus wat is er nu eigenlijk aan de hand met dat ding?.
Ondertussen schieten we lekker op en zijn we om halfdrie bij het einde van de trafficlane en nu nog 15 mijl te gaan naar Helgoland, we varen nu gelijk op met een ander jacht naar wat later blijkt een Engels schip te zijn.
Opeens komt Aafke met een eventuele oplossing van het probleem van de stuurautomaat ze zegt zou het ook van de papegaaiekooi kunnen zijn gekomen?.
Ik zeg daar zou je de spijker wel eens op de kop kunnen slaan, want het fluxgatekompas zit vlak onder de ingang van de kajuit en zo'n ijzeren kooi kan daar wel eens invloed op hebben gehad.
Wanneer we later besluiten om Kareltje maar naar binnen te doen sta ik klaar om de stuurautomaat snel uit te kunnen zetten mocht inderdaad de kooi invloed hebben op het fluxgatekompas en ja hoor Aafke zet de kooi in de kajuitingang en meteen reageerd het kompas, ik zet hem snel uit en als 
de kooi weer op het aanrecht staat doe ik hem weer aan en nu stuurt ie weer normaal.
Dus weten we dat ook weer en moeten we de kooi niet naar buiten halen als de stuurautomaat aanstaat.
Zo nu en dan komen we hele velden geelkleurige stinkende troep tegen, het zijn een soort algen en het is net een laag brei waar we doorheen varen.


Om vijf uur varen we de haven van Helgoland binnen en we passeren daarbij de Engelsman die met zijn handen omhoog staat te gebaren van waar moet ik liggen, ik roep hem toe dat hij mij moet volgen 
en dat hij tegen mij aan kan liggen als ik ben aangemeerd tegen het rode schip wat aan de kade ligt voor boten van elf meter en langer.
Er cirkelen nog wat boten om die zeker ook nog om een plaatsje zoeken maar later blijkt dat ze gewisseld hebben van binnen naar buiten I.v.m. de vertrektijd.
Net als we aan een biertje zullen beginnen zegt Aafke, zullen we eerst maar even naar de winkel gaan want anders zijn we morgen de pineut wanneer we vroeg weg willen, en dus gaan we de wal op via de trap in de kademuur die nu wel een heel eind klimmen is want het is is heel laag water op het moment.
We spreken af dat ik naar Rickmers ga om onderdelen te halen voor het zwemvest van Ariane en Aafke gaat naar Krebs voor de nodige spiritualiën.
Ik kan bij Rickmers niks vinden van mijn gading en ga terug naar de drankwinkel waar Aafke me al op staat te wachten en we lopen terug naar de boot.
Ik breng de plastic zakken met de drankflessen maar in twee keer de ladder af naar beneden want het is een hele klim om weer aan boord te komen gelukkig blijft alles heel.
Eenmaal weer aan boord gaan we eerst aan het bier en de wijn, om er dan achter te komen dat ik ook nog naar de havenmeester moet, ik drink mijn biertje op en klim weer naar boven eenmaal aangekomen bij het havenkantoor is de deur op slot, en noteer ik mijn naam en scheepsnaam maar in het daar liggende havenboek met onze datum van binnenkomst en vertrek, dan gaat opeens de deur open en komt de havenmeester naar buiten, in spreek hem aan en vraag of ik het havengeld kan betalen en hij zegt doe dat de volgende keer maar geen probleem.
Eenmaal terug op de boot nemen we er nog eentje en dan gaat Aafke met het eten bezig.
Onze Engelse buren komen uit Wales en gaan ook naar Brunsbüttel toe, ze willen richting Zweedse westkust en vertrekken morgen tussen 05:00 uur en 06:00 uur.
De wind zal morgen Oost zijn en dat komt redelijk goed uit het is dan aan de wind zeilen de Elbe op.
We gaan nog even een uurtje lezen en gaan dan om halfelf naar onze kooi want ook wij willen vroeg weg richting Brunsbüttel.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten