Om kwart over negen stappen we van boord en lopen naar de veerboothaven, want daar is het vertrekpunt van de bus, daar aangekomen om 20 voor tien zien we dat de bus om 10:08 gaat vertrekken en dus lopen we wat rond langs de kade waar wel vijf Nederlandse twee en driemasters aan liggen.
Vlak voor 10:00 uur komt de bus aanrijden en stappen we alvast in met nog een klein groepje mensen.
Precies om 10:08 start de chauffeur de motor en rijden we weg, eerst gaat het door de nauwe straatje's van Marstal en even later op de grote weg richting Ærosköbing.
Het is een prachtige rit over smalle landweggetje's en kleine dorpje's en na een halfuur rijden we Ærosköbing binnen waar de bus stopt bij haven.
Na 5 minuten gaat de bus weer verder ditmaal naar het havenstadje Söby helemaal aan de westkant van dit heuvelachtige eiland, het lijkt ons mooi om dit eens met de fiets te gaan doen, maar of onze knieën daar zo blij mee zijn weet ik niet want het gaat nogal wat Bergje op Bergje af.
Om 11:08 vertrekken we weer vanuit Söby en de weg gaat al slingerend door de heuvels en dalen terug naar Ærosköbing waar we weer even voor vijf minuten stoppen, intussen rookt de chauffeur
even een sigaretje en als hij die op heeft stapt ie weer in de bus en start de motor, wanneer hij weg wil rijden slaat de motor af, opnieuw start de beste man de motor, maar bij het wegrijden blokkeerd de handrem en de motor slaat weer af.
Na een aantal pogingen geeft de chauffeur het op en brabbelt wat in het Deens in de microfoon, wat wij wel duidelijk verstaan maar niet begrijpen.
Iedereen stapt uit de bus en wij dus ook, er zal wel een andere bus moeten komen en dat duurt natuurlijk wel even.
Het is kwart voor twaalf en op de hoek waar wij staan is een Café, dus gaan we snel naar binnen voor een bakje koffie. Ik bestel 2 Latte en reken daarvoor 68 kronen af, dat is ruim 9 euro voor twee koffie.
De koffie is heerlijk en het kopje is flink aan de maat, en daardoor het geld wel waard.
Opeens ziet Aafke dat de bus weer rijdt, maar de chauffeur zit er maar alleen in hij maakt zeker een testrondje, en ja hoor na een paar minuten komt de bus er weer aan, en iedereen wil weer instappen maar de buschauffeur zegt dat er een andere bus komt en dat duurt nog zo'n 10 minuten, maar dan kunnen we instappen en rijden we met een halfuur vertraging weer richting Marstal waar we om 12:30 uur aankomen.
We stappen uit en wensen de chauffeur nog een prettige dag toe en lopen terug naar de boot waar we maar meteen beginnen met vaarklaar maken van de boot en om 13:05 varen we de haven uit er staat weinig wind en dus wachten we maar even om te kijken of er buiten de haven ook wat meer wind staat
Er staat inderdaad 10 knopen wind en we besluiten om maar alleen op de Genua te gaan varen.
Het eerste eind moeten we via een betonde geul en dat is allemaal net bezeild, en zo lopen we met een gangetje van 4,5 knopen richting Faaborg ons einddoel.
Helaas komt er een kink in de kabel want het gaat regenen, ik had het wel zien aankomen in de verte maar het komt ons niet gelegen en we passen onze plannen aan en varen naar de dichtstbijzijnde haven en dat is op het eilandje Brejø wat op twee mijl afstand ligt.
Om vier uur liggen we aan de kade aangemeerd tegen een grootte vrachtwagenband, waar we onze plank tegen aan doen met twee stootwillen tussen plank en schip want banden laten enorme zwarte plekken achter op je witte boot en die zijn er lastig af te krijgen.
Het regent zo nu en dan behoorlijk en ook hoor ik zo nu en dan wat gerommel van een naderend onweer, enfin we liggen vast en we zitten droog dus wat wil je nog meer.
Misschien dat we morgen wel weer verder gaan, maar het weer voor morgen is niet zo gunstig ze voorspellen harde wind 6-7 en regenbuien.
Aan de kade op het eilandje Brejø
Oant moarn dan mar wer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten