pageviews

zondag 5 juli 2015

Van Schleimunde naar Marstal DK

Na wassen, aankleden, en ontbijt gaan we ankerop, Aafke achter het stuur en ik voor op de punt.
Ik begin het anker binnen te draaien en wanneer ik zie dat de ketting strak staat geef ik Aafke een seintje dat ze vooruit moet varen en tegelijkertijd laat ik de lier het zware werk doen het duurt dan ook niet lang of het anker komt boven water met verassend weinig troep eraan, met de puts spoel ik het anker schoon en na vier emmers water is alles weer schoon en varen we naar de vaargeul waar we in invoegen in de file boten die naar zee toe gaan en dat zijn er nogal wat, maar eenmaal op zee zie je na een halfuur praktisch geen schip meer.
Eenmaal op zee hijs ik het grootzeil en rol direct daarna de Genua af en waarachtig we lopen met dit beetje wind van 10 knopen vier en een halve mijl.
Het is ook nog eens erg heiïg op zee en het zicht is soms maar net genoeg om zonder radar te varen.


Maar hoe verder we zee opgaan des te minder wind er komt te staan en na anderhalfuur gezeild te hebben moet Johannes het weer ontgelden om ons in de goede richting te krijgen.
Na drie uur moteren komen we bij de verkenner van de geul naar Marstal en even daarvoor hadden we het grootzeil al gestreken en dus varen we de geul in.


Het valt nog niet mee om de breedte van de boot te schatten, want de box die ik inwilde is net te klein, we proberen het twee keer maar de palen weten van geen wijken en dus zoeken we verder en komen tenslotte bij boxen die wel zes meter breed zijn, maar wel de juiste lengte hebben dus proberen we het daar maar.
We doen het met veel geklungel want het moet toch weer even wennen om een box in te varen en vooral hebben we allebei weer een cursus lijngooien nodig .
Het problemen met het gooien word mede veroorzaakt door de schokrubbers die we in onze lijnen hebben zegt Aafke, en daar heeft ze wel wat gelijk in.
Gelukkig hebben we hulp van een Duitser die de lijnen voor van Aafke heeft aangenomen en weer terug heeft gegeven en zo laten we ons maar een box naar stuurboord drijven omdat we geen lijn om de paal aan Bakboord kunnen krijgen vanwege het feit dat deze te ver van ons af ligt.
We leggen de BB lijn eerst om de SB paal en laten het schip dan naar de andere paal drijven en maken dan onze SB lijn vast.
Mischien een wat ingewikkeld verhaal maar in dit geval de gemakkelijkste oplossing omdat de box aan SB leeg was.
Ondertussen is het 20 voor vier en we nemen elk een biertje voor de dorst want het is nog steeds erg heet, alhoewel als ik de lucht in de verte zie, denk ik dat er wel eens wat regen kan vallen en dat gebeurt even later ook, al zijn het alleen maar wat verdwaalde druppels.
Om een uur of halfzes komen de havenmeesteressen er aan om het havengeld op te halen, ik betaal 23 euro inclusief stroom en erg goed internet.
Om halfzeven start Aafke met het opwarmen van de voorgebakken pannenkoeken in de magnetron, en die gaan er in als K in K, een toetje er achter aan en klaar zijn we weer.


Karel hebben we op het voordek gezet en wanneer het begint te regenen begint hij met het deurtje van zijn kooi te knallen wat zo veel wil zeggen zie je me wel, ik zit in de regen en ik wil naar binnen.
Nou we laten hem mooi daar staan want het is niet koud en een douche is wel goed voor hem.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten