pageviews

donderdag 4 augustus 2016

Dinsdag 02-08-2016 vanaf Göteborg via Frankfurt naar Amsterdam

Vanmorgen worden we wakker om kwart over zeven, maar dat is ons nog te vroeg om uit onze kooi te komen, dus doen we de ogen nog maar ff dicht voor een halfuurtje.
Het is nu kwart over zeven en we gaan eerst maar even ontbijten, en dan de oude kleren maar even aan want we moeten de boot nog verkassen naar Box A 44, zo te horen was de wind vanmorgen wat afgenomen en als Aafke de windmeter aandoet staat die op 14 knopen dus 4 Bft.
Na ons ontbijt gaan we eerst maar weer eens op de klokken kijken maar nu staat er 24 knopen wind dus weer 6 Bft en hij is ook wat gekrompen d.w.z tegen de klok in gedraaid.
Enfin wat gebeuren moet moet gebeuren, en we spreken even door wat er eerst en wat er als laatst moet gebeuren. Eerst halen we de spring eraf en dan de voorlijn aan de lijzijde, dan haal ik achter de achterlijn aan lij ook weg, terwijl Aafke de boot voor bij de preekstoel in de midden houd haal ik de andere voorlijn los en loopt Aafke zo ver mogelijk naar de loefzijde van de boot, en houd de boot daar.
Op mijn commando vaar ik snel achteruit, en springt Aafke op de boot, en ik vier de achtertros aan de loefzijde en Aafke neemt die dan van mij over om hem van de paal te nemen.
Het gaat precies zoals we het wilden en we varen zonder problemen uit de box, en gaan naar plek A44
Wanneer we daar aankomen blijkt dat de box is gesnaaid door iemand want hij staat nog wel op rood maar er ligt wel een jacht in, en ook box A45 is nu bezet. Ik had het kunnen weten en baal er van als een stekker. We kijken nu wat er mogelijk is, en box A40 is wel vrij, maar voor hoelang dat is maar de vraag, we varen er dus maar in en dat gaat ook goed want we zitten nu in de luwte van andere boten en ook van de kade voor ons.
Zodra we zijn aangemeerd bel ik Herr Habenmeister om hem mee te delen dat onze planning in gevaar komt als wij hier niet kunnen liggen.
Ik krijg hem aan de lijn en leg hem uit wat er aan de hand is, en hij zegt dat hij ook vanuit zijn ivoren toren ziet dat de ons beloofde box bezet is terwijl hij leeg zou moeten zijn.
Hij checkt of box A40 tot en met donderdagavond beschikbaar is en zegt dat de eigenaar vrijdag in de loop van de morgen terugkomt, nou dan is er dus geen probleem want wij vertrekken vrijdagmorgen vroeg naar Varberg waar John en Marina met hun kroost aan boord komen.
Ik wens hem a nice day en hang op.
Zo nu eerst maatregelen treffen om de boot veilig achter te laten, en dus sluit ik alle afsluiters aan boord want je wilt niet graag terugkomen bij een boot die onder water ligt, en de verzekering is daar gauw mee klaar en zegt "we betalen de schade niet"
Nou dat is ook weer geklaard nu nog even verkleden en dan reizen we om kwart voor tien af naar het tramstation hier vlakbij en om 10:13 betaal ik de kaartje,s die je met je meastrokaart in de tram kunt kopen een eitje in dit geval, en om kwart voor elf stappen we uit bij het centraalstation, en vragen aan een echtpaar dat bij de tramhalte staat waar de shuttlebus naar de airport vertrekt.
Die vertrekt achter het centraal station zeggen ze, dus steken we de straat over naar een oud gebouw waar die tekst op staat. Bij het binnenkomen ziet het er heel anders uit, wat een gigantisch oppervlak heeft dit station, dat is ook geen wonder want hier komt alles bij elkaar.
We ondekken al snel waar we moeten zijn, maar kunnen helaas niet met ons kaartje waar nog drie kwartier op staat van de rit met de tram, niet in de bus gebruik maken, dit is weer een andere busonderneming en we moeten dus weer nieuwe kaartje's kopen. We zijn precies op tijd want over vijf minuten vertrekt de bus en dat is om elf uur. Onderweg stoppen we een paar keer om nog meer passagiers op te pikken met veel bagage maar we zijn om 11:33 exact bij departures van vliegveld Landvetter.
We lopen naar binnen en zien eerst niet waar we nu precies moeten zijn, maar na wat heen en weer te zijn gelopen, zien we opeens een incheckmaskinen en daar vul ik mijn voornaam, achternaam, en boekingsnummer in en dan print het maskinen 8 formulieren uit ook weer een eitje dus, nou als alles zo vlot gaat dan word ik daar nog blij van.
Nu eerst koffie, we proberen het eerst bij Mc Donald, maar daar is het erg druk en er is weinig personeel dus ze bekijken het maar en wij gaan naar het andere eind van de vertrekhal en bestellen daar in no time twee latté medium take away bekers zo blijft de koffie lekker heet in zo'n grootte beker.
We eten er twee broodje's die we hebben meegenomen bij op en daarna ga ik op zoek naar gate 16 die blijkt één verdieping hoger te liggen en daar gaan we dus maar naar toe om alvast door de checkinline met de detectiepoortje's te scharrelen.
We doen al onze elektronica en metaal in de daarvoor bestemde bakken en ook mijn vest en Aafke's jas moeten in een bakje.
Aafke heeft nog een blikje powerdrank en dat moet of in de vuilcontainer of ze moet het nu opdrinken, het word dat laatste en ze moet dat doen in een ander vertrek dan waar we nu staan, ik zeg drink jij dat spul maar op ik red wel met de andere dingen en voor ik door het poortje mag moet ook mijn riem nog af want daar zit metaal in, ik zeg dat ik ook nog wat metaal in mijn borst heb, maar dat is geen probleem zegt de man.
We komen allebei zonder kleerscheuren door deze mangel, en gaan nu door de taxfree shops heen 
Als we om ons heen kijken ontdekken we dat gate 16 hier naast is dus gaan we daar maar zitten, en kijken uit door het raam waar je mooi kunt zitten te internetten op een krukje en de vliegtuigen zien aankomen en ook weer vertrekken.
Het is ondertussen al twee uur geweest en nog steeds geen Lufthanse vliegtuig te zien, pas om kwart over twee zien we hem landen en op onze gate afkomen, dus dat word minimaal 20 minuten vertraging, niet dat dat problemen geeft voor ons want wij moeten toch wachten in Frankfurt.
Om 10 voor drie zitten we op onze plaatsen en ik zit bij het raampje aan stuurboordzijde en heb na het opstijgen een pracht plek om te zien hoe we de kust volgen waar we hopenlijk a.s.vrijdag langs zullen zeilen naar Varberg.
We krijgen zelfs een broodje met Kaas of met Salami aangeboden en dat smaakt prima en ook komen ze langs met frisdrank en eventueel een glas wijn. Nou daar had ik met zo'n korte vlucht niet op gerekent dus die Lufthansa houden we erin.
Om halfvijf landen we in een miezerig Frankfurt, en wij zoeken alvast onze spullen bijelkaar, maar ik kan nergens onze paspoorten vinden, ik zoek al mijn zakken na en ook mijn tas gaat helemaal leeg, ik zeg tegen Aafke jij hebt ze toch niet in jou tas gedaan wel, want bij het inchecken zei je opeens tegen mij dat de mensen hun paspoorten in de hand hadden en toen heb ik die van ons uit de tas gehaald, maar waar k ze later gelaten heb weet ik niet. Aafke ontkent dat ze de paspoorten heeft gehad en dus moet ik ze zijn verloren. Ik bedenk alle rare woorden die ik kan bedenken en ga even overeind en ja hoor daar liggen ze tussen onze stoelen in, ze zijn me uit mijn vestzak gevallen. Nou dat is weer een opluchting, en we gaan overeind om de plane te verlaten.
Nu moeten we wachten tot we in kunnen checken op onze vlucht naar Amsterdam, en dat duurt nog wel even, we lopen wat rond, drinken koffie, en eten in de tussentijd wat. Om 21:30 zouden we in kunnen stappen, maar het vliegtuig heeft vertraging en komt pas om vijf voor negen aan de gate, het uit en instappen gaat echter snel, en zo vertrekken we toch nog om kwart over negen, en de gezagvoerder zet de sokken erin om de verloren tijd goed te maken. Onderweg krijgen we weer een sandwich met kaas en koffie aangeboden, en daarna zet het toestel alweer de landing in we landen om 22:05 maar het uitstappen duurt lang, en we moeten ook nog eens een heel eind lopen om bij de aankomsthal te komen.
John staat ons al op te wachten en na nog een flink eind te hebben gelopen naar de geparkeerde auto rijden we om 22:40 weg van Schiphol, als we net Amsterdam uit zijn zien we blauwe knipperlichten, en blijkt er een auto in de vangrails te hangen, dus oponthoud, gelukkig kunnen we na ongeveer vijf minuten weer verder rijden en komen we even na middernacht in Franeker aan.
Zo nu eerst even wat drinken en dan gaan we naar bed, het was voor ons een lange vermoeiende dag, en ik heb veel last van mijn linkerknie waar veel vocht in de knieholte zit.
Hopenlijk bekomt het wat en heb ik er morgen geen last meer van, afwachten maar dus.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten