pageviews

zaterdag 20 augustus 2016

Donderdag 18 Augustus 2016 van Anholt naar Grenaa

Vanmorgen staat er meer wind dan de de voorspelling was, maar we zijn zo langzamerhand wel gewend dat de weerprofeten er met hun voorspelling wel eens naast zitten, de naam zegt het al voorspelling en dat is dus geen enkele zekerheid.
Onze buurman uit Nederland die ik gisteren heb geholpen met aanmeren moet nu ons helpen bij het wegvaren van de steiger want de wind staat dwars op de boot en zodra we de voorlijn dus losmaken aan loef gaan we natuurlijk gelijk bakboord uit met de voorkant van de boot, en dus houden zij de lijn op de steiger strak tot wij de lijn achter van de mooring hebben gehaald en achteruit kunnen varen.
Het gaat precies zoals we graag willen en we varen na gedraait te zijn richting havenuitgang, de buurvrouw roept ons nog wat na, maar we verstaan haar niet door de motor en de harde wind.
Ik ben nog vergeten te vertellen dat de Hollandse buurman gisteren tegen me zei dat nadat hij mij de voorlijn had toegegooid dat ie blind was, nou dat kon ik niet aan hem merken want hij gooide de lijn recht naar mij toe en hoorde ook meteen dat ik een fries was, dus ik zei nou dan maar in het fries verder, maar dat kon hij niet want hij sprak geen fries.


Ook nu was ook hij net als zijn vrouw paraat om ons te helpen, ik moet zeggen een bijzonder stel !.
We varen tussen de havenhoofden door en ik zeg tegen John nou kerel hij is voor jou, kun je toch nog een poos zeilen en je hebt er ook een mooi windje bij dus wat wil je nog meer, ik had erbij moeten zeggen dat er ook nog een behoorlijk zeetje bij stond, want dat was inderdaad zo en zo kun je zien hoe gauw hier een zee staat van zo nu en dan twee tot drie meter bij 25 knopen wind zo nu en dan.
Het eerste stuk is op ondiep water en we varen westelijk ongeveer 265 graden en zijn van plan om eerst boven het windmolenpark te zeilen en vandaar met een koers van 200 graden naar het zuiden te sturen. De wind is Noord en dus is het eerste stuk tot het windmolenpark halve wind en de deining dus ook dwars wat er zo nu voor een flinke roller zorgt en er daardoor wel eens een golf tegen de zijkant van de boot klapt waardoor we een flinke sproeier over ons heen krijgen.


Na twee uur varen verleggen we de koers en lopen we tussen de 220 en 200 graden zuid en krijgen we de golven achter op de kont, maar daar geeft de Marilene niks om want ze lopen allemaal mooi onder ons door, en John krijgt er echt aardigheid aan, dit is beter dan die golven op de zijkant zegt hij.
Het schiet lekker op, maar toch lopen we weer vertraging op want de wind gaat afnemen en ja dat kost snelheid en snelheid is tijd.
We gingen vanmorgen om 10:22 weg uit Anholt en de verheid was 29 mijl en we varen om vijf uur de haven van Grenaa binnen dus in zes uur en 38 minuten klusje geklaard. Gemiddeld onder de vijf knots, en dat komt omdat we alleen op de Genua hebben gezeild voor het gemak, we hadden eigenlijk het grootzeil erbij moeten zetten, maar ja we liepen de eerste 12 mijl gemiddeld tussen de 7 en 8 knopen
en dus is het er bij gebleven, en met de wind op de kont is het ook niet mogelijk om het grootzeil bij te zetten, want dan moet je eerst weer tegen de wind in, de genua wegrollen, motor aan, grootzeil hijsen, keren, genua weer bijzetten, veel handelingen dus met drie kleine kinderen in de kuip is dat nogal lastig en zodoende hebben we het maar zo gelaten.


Al met al toch nog een mooie zeildag gehad, we zijn maar gelijk na aankomst bezig gegaan met de BBQ, John is vlees en nog wat andere spullen gaan halen en ik ben bezig gegaan om de BBQ die hier op de haven staat aan de praat te krijgen, ik heb echter alleen maar eierkolen en om die aan de praat te krijgen heb je eigenlijk houtskool nodig maar dat heb ik niet en dus ga ik op zoek naar mijn gasbrander die op van die campinggasbusje's brand, mer behulp van Aafke lukt het mij om het ding uit één van de compartimenten in de punt op te diepen, want ik moet op gevoel met mijn hand onder het deksel door terwijl Aafke de boel die er op staat enigzins op tilt.
Gewapend met eierkolen aanmaakblokjes en brander reis ik af richting bbqplaats en probeer de boel in de hens te krijgen, er ontstaat wel veel rook, en dat komt mede doordat ik nog een halfaangebroken zak eierkolen die volgens mij niet helemaal droog meer zijn heb gebruikt ik plaats van de nieuwe goed afgesloten zak, enfin na vele aanmaakblokjes en veel gasgebulder brand het ding na een halfuur als de hel en begin ik met het rooster schoon te maken, het ding is van rvs maar dat is dusdanig smerig dat ik er niet meer een stuk vlees op durf te leggen en ik schraap met een mes alle vuiligheid eraf en er komt weer een mooie rvs kleur tevoorschijn.


John is ondertussen ook weer terug van het vlees halen en wat dies meer zij, en ook de rest is al aanwezig dus kunnen we beginnen met het verorberen van de meegebrachte heerlijkheden.
Omdat de ijssalon om acht uur dicht gaat nemen we ons ijsje maar tussendoor en dus ga ik de ijsjes ophalen het worden er twee softijsjes voor Aafke en mij en Marina en John die willen bolletje's met guff onder en bovenop dus zo duur mogelijk.
Als de beste man die al bezig was met de toko te sluiten, de vier ijsjes klaar heeft en ik ze heb betaald vraag ik hem hoe ik ze nu moet vervoeren, hij geeft mij na enig nadenken een van zijn ijcosteunen mee
en ik mag het ding later terugbrengen naar het naastgelegen café dat schijnbaar ook van hem is.
Ik kom heelhuids aan met mijn ijspalet en ben blij dat er onderweg niks is afgevallen, want de softijsjes krijg je hier met een hoorntje van een kinderijsje terwijl er een gigantische kop van softijs boven op zit wat volgens mij vragen is om een probemen, maar het is gelukkig goed afgelopen, en we smikkelen en smullen van het heerlijke ijs.


Onze Nova met haar ijsje die ze maar net beet heeft bij het uiterstepunt van het hoorntje.


Ze wil hem ook niet even terug geven, doodsbang dat ze hem niet weer terugkrijgt.


Ariane deelt met Mamma een ijsje met bolletjes van aardbeien, citroen, en nog een smaak en met guff.
Uiteindelijk nadat we bijna alles wat op tafel stond hebben genuttigd, gaan we om een uur of kwart voor tien de boel opruimen want het begint al behoorlijk donker te worden, en voor de kinderen is het natuurlijk al lang bedtijd geweest.
Het was als laatste vakantiedag voor de Fam Oud en kids een mooie afsluiter en ook wij hebben 14 dagen lang gezellig met elkaar opgetrokken, al waren we in de eerste week wel afhankelijk van de wind waardoor we vijf dagen vastzaten in Varberg, maar gelukkig hebben ze zich ook toen goed vermaakt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten