pageviews

maandag 29 augustus 2016

Zondag 28-08-2016 verwaaid op Norderney

Hoe graag we ook naar huis willen, het weer heeft de broek aan, en dus blijven we nog maar een dagje op Norderney liggen.
Vanmorgen zijn onze Duitse buren met hun jacht de " la Vida" vertrokken naar Ameland, en vandaar willen ze naar Vlieland en dan weer naar hun thuishaven Stavoren, gisteravond hebben ze er nog een ander voorzeil opgedaan, een high aspect, ging nogal moeilijk want het waaide zo nu en dan flink.
Ik moet nu eerst even de motorruimte schoonmaken vanwege de ellende met de brandstoffilters, want ik heb dat toen wat met een franse slag gedaan.
Ook vul ik meteen maar even wat motorolie bij, er gaat 1,25 liter olie bij, en dan staat de peilstok weer op minimum je moet deze perkins motoren nooit tot maximum bijvullen, want dan krijg je geheid olie lekkage via de voorste krukaskeerring en dan word het een zwijnerij onder de motor.
Ik denk dat ik na de laatste keer bijgevuld te hebben 40 draaiuren heb gemaakt, en als je een draaiuur vergelijkt met 50 km rijden dan neemt de motor dus ongeveer 1 ltr op 2000 km en dat is vrij normaal voor een dieselmotor als deze Perkins.
Omdat er nogal wat schepen zijn vertrokken ga ik even op de steiger kijken of er ergens een leeg stopcontact is waar nog stroomtegoed op staat, want wij hebben geen 50 eurocent munten meer.
Op de andere kant van onze stroompaal is één stopcontact leeg, en ja er brand een ledlampje en dat geeft aan dat er nog prik op staat.
Ik ruil de stekker om en ga nog even de steiger langs om te kijken of er nog meer Nederlandse schepen hier liggen, maar het begint weer eens te regenen en dus ren ik maar weer naar de boot toe.
Nu eerst Koffiedrinken, want daar zijn we aan toe, want het is ondertussen 12 uur geweest, en we willen als het droog word toch wel even naar het dorp toe fietsen om brood, vlees en nog wat andere boodschappen te doen, ook willen we even aansteken bij de Italiaanse ijscoman, die hier op Norderney een heerlijk ijsmenu heeft.
Om hallftwee is het zover en ga ik de fietsen op de steiger brengen, gelukkig valt dat weer reuze mee, en na onze vuilnis bij het millieustation te hebben gedumt fietsen we richting dorp, en al snel vinden we een levensmiddellenwinkel het is de Netto en dus gaan we kjken of er nog vers brood is, en ook bananen, kwark, en verdere boodschappen.
We zijn na een kwartier al weer buiten met onze spullen en fietsen verder het dorp Norderney in, om alvast te kijken of we de Italiaanse Ijssalon nog terug kunnen vinden, en ja dat lukt, maar we gaan eerst de boulevard op met de fiets waarbij je een heel eind langs het strand kunt fietsen.
We proberen uit te vinden of de betonning van het zeegat de Schluchter nog op dezelfde plek ligt als vorig jaar, maar kunnen met het blote oog de rood groene scheidingston niet vinden, wel zien we in de verte een rode ton liggen dus het zeegat is nog wel in gebruik.
De betonde geul staat ook wel op mijn nieuwe kaarten, maar ik kon toen we via het Dovetief naar binnen liepen de scheidingston niet ontdekken, en daarom vroeg ik mij af of er wellicht iets verandert was of dat de betonning was verwijderd, dus maar even navraag doen bij de havenmeester straks.
Om halfvijf rijden we naar de ijssalon, en bestellen een heerlijke coupe ijs, Aafke eentje met allerlei noten en bitterkoekje's, en ik neem er eentje met banaan en chocola.


PWe hebben er allebei een flinke kluif aan, maar het is de moeite waard en na wat te zijn bekomen van onze smulpartij stappen we maar weer op de fiets en maken nu dezelfde rit maar dan in tegengestelde richting. Ook nu weer proberen we te ontdekken waar die roodgroene ton ligt, maar we zien hem niet.
Aafke heeft geen zin aan koken vanavond en we gaan gewoon een simpel patatje met mayonaise halen bij een van de vele eettentje's hier in het dorp.
Na ook dat weer naar binnen te hebben gewerkt gaan we richting boot, bergen de fietsen, en de boodschappen op en dan is het tijd voor koffie.
De rest van de avond brengen we door met lezen, en ik ga wat verhalen het internet op sturen via ons blog, want er zijn volgers die ongerust aan het worden zijn want ze hebben al een week niks meer van ons vernomen.
Het is nu al weer kwart voor elf en we nemen nog wat te drinken, en dan word het langzamerhand weer tijd om op onze rug te staan.
Morgen word het weer een spannende aangelegenheid, want we moeten door het Westgat en dat is niet zonder risico, we hebben gewacht tot het rustig weer werd want er staat op plaatsen maar 70 cm water bij laagwater, en de getijomvang is 2,9 m en dus moeten we met hoogwater er langs en dan mag er niet al te veel deining staan.
Er zijn de laatste tijd nogal wat jachten in de problemen geraakt in het Westgat, en er is er zelfs eentje gezonken dus piano an morgenavond.
Het is om 22:30 HW en we proberen om er één uur voor HW langs te gaan, dan moet er volgens mijn berekening met onze diepgang van 2,2 m genoeg water staan.
Het is dan net op het moment dat het nog een beetje licht is, zodat we op zicht kunnen navigeren tenminste, de betonning is trouwens allemaal verlicht dus dat moet te doen zijn, vorig jaar zijn we ook in het stikdonker daar naar binnen gelopen, maar toen was er nog geen sprake van verzanding van het Westgat en dat is nu wel zo.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten