pageviews

woensdag 17 augustus 2016

Maandag 15 augustus 2016 eindelijk naar Anholt

 We wilden vanmorgen op tijd wegvaren, tenminste dat hadden we gisteravond afgesproken maar goede voornemens komen soms anders uit en inplaats van vroeg, zijn we veel te laat naar mijn zin.
Het is net na halftwaalf dat we losgooien en we varen richting havenhoofden, en daar hijsen we het grootzeil want het word motorsailen vandaag denk ik want de wind is beneden de 10 knopen maar de windrichting is precies goed genoeg om langs mijn lijntje op de kaart te varen.
Met de motor bij stel ik het toerental bij tot we om en nabij de zes knopen door het water lopen en 5 mijl over de grond, dus wat stroom tegen en de verheid is 35 mijl dus zeven uurtjs varen.
Het weer is zonnig en de hemel strak blauw, een heel verschil met de afgelopen week toen was het bijna alle dagen grijs en grauw.
Op zee zijn weinig zeiltje's te zien, maar wanneer we bij Anholt in de buurt komen zie ik ze van diverse kanten richting eiland varen.
Ook komen we de veerboot tussen Grena en Varberg tegen , ik moet zelfs even uitwijken voor hem want we liggen op ramkoers met elkaar.
Het laatste eindje is tussen ondieptes door, en dus opletten geblazen want de bodem raken is net als bij ons net of raak je beton, afgelopen week zonk er nog een Dehler 39 in het westgat tussen Ameland en Schiermonnikoog en daar was de kiel ook onderweg geraakt door grondberoering.
We komen kwart voor zeven door de havenmonding, en vinden al snel een plek tussen twee jachten, er liggen hier moorings waar je de achterlijn aan vast maakt, en dan vaar je rustig naar voren en maak je de boot daar vast en klaar is kees.
We waren al half bezig met warm eten en gaan daar nu maar weer mee door tot iedereen verzadigt is en dan gaan John en Marina nog even met de beide meiden de wal op voor de nodige spierbeweging.
Ik warm mij aan de kleine jongen die ligt te schreeuwen als een mager varken, maar daar direct mee stopt zodra hij mijn koude gezicht tegen zich aanvoelt, ook voor mij is het prettig want ik ben zo koud als een kikker, het was wel heerlijk zonnig vandaag, maar die koude wind is erg onaangenaam.
Vlak voordat John en Marina met de kids weer terug zijn zet die kleine weer een keel op van je welste en Marina gaat hem gelukkig snel van voedsel voorzien zodat hij weer stil word.
Ondertussen staat de havenmeester op de steiger om het havengeld te innen, en dat kan hier per pinapparaat, tenminste als het ding het doet.
Het pinapparaat weigert mijn beide meastro betaalpassen en de havenmeester vraagt mij om dan maar bij de betaalautomaat te pinnen, en dus gaan we dat straks proberen te doen.
Nadat de jeugd op bed is gebracht gaan Aafke en ik naar het havenkantoor toe om te betalen, we herkennen weinig meer van de vorige keer dat we hier met z'n allen waren dat was in 2012, maar als we bij het havenkantoor komen valt het kwartje en herkennen we één en ander.
Het betalen van het havengeld gaat vlekkeloos en ook koop ik een kaart voor de showers en voor het elektrisch.
Morgen gaan we kijken of we een plekje kunnen vinden om wat gemakkelijker van de boot te komen met de vervoersmiddelen van de kleine en van Ariane haar driewieler.
Als we terugkomen heeft John het bier al koud staan en dus haal ik er voor mijzelf ook eentje uit de koeling vandaan, we proosten op de mooie dag die het vandaag was ondanks dat we het hele stuk hebben gemotorsaild.
Morgen gaan we het eiland op en dat word weer flink doorstappen, want het dorp ligt niet erg dicht bij de haven en er moet alweer brood worden gehaald, het brood is hier blijkbaar lekkerder dan thuis, of zou het soms door de gezonde zeelucht komen dat we daar zo vreterig van worden.
Het bier smaakt ons dusdanig lekker, dat we er nog eentje nemen op de dag van morgen, en dan gaan we ons gereedmaken om op onze rug te staan, ik was eigenlijk van plan om nog even onder de shower te gaan maar ik ga maar niet het slechte pad op naar de showers want dat is nogal oneffen en vooral bij nacht kun je hier best je poten breken.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten