Ik spring uit mijn kooi, en ga me snel even wassen en aankleden en dan is het tijd voor ons ontbijt.
Om goed negen uur reizen we gewapend met onze trolly voor het vervoer van de boodschappen richting Aldi die hier ergens op loopafstand moet zijn.
Een 10 minuten later zien we dat er op een plein allemaal kraampje's staan, en dat vraagd om onderzoek, daar aangekomen blijken het allemaal Hollandse kraampje's te zijn en dat hebben we al eens eerder meegemaakt in Körteminde twee jaar terug of zo, ze zijn nog druk bezig om de boel op te bouwen en wij lopen door, en komen opeens een quickly winkel tegen, nou zeg ik tegen Aafke is dat mazzel hebben, deze winkel is ook prima en daardoor hoeven we niet verder om de Aldi te zoeken.
Aafke had liever naar de Aldi gegaan zegt ze, maar ik zeg lieve broodje's worden er niet gebakken, dus je zult het hiermee moeten doen.
We hebben brood, vlees, groente, fruit, en kippers nodig en dat is nog een heel gezoek want de quicklywinkels hebben een enorm assortiment spullen te koop.
Het kost ons minstens een half uur voor we weer uit de winkel zijn en we gaan dan ook spoorslags naar de boot toe, want het wil beginnen te regenen.
We komen om kwart over tien weer bij de boot aan en ik ga nog even de motorolie checken, terwijl Aafke de boodschappen opbergt.
Er hoeft geen olie bijgevult te worden, en terwijl ik de motor start en alles aan doe, brengt Aafke nog vlug even de vuilniszak weg.
Om 20 voor Elf varen we de haven uit en het lijkt of de regen zich koest houd ondanks dat het helemaal bewolkt is en het nat aanvoelt.
We brommen tot 12:00 uur en kunnen dan het grootzeil heissen, omdat er wind staat en het komt waarachtig ook nog uit de goede richting, nadat we de genua er ook bij hebben getrokken gaat het met een gangetje van tussen de vijf en zes knopen richting zuiden.
De wind is trouwens wel vlagerig en wanneer de wind beneden de negen knopen komt loopt de boot echt niet, we hebben minstens 12 knopen halve wind nodig om een snelheid te halen van 6 tot 6,5 knots.
Er zijn veel zeilschepen op het water, en we worden opgelopen door een Duitse boot met de naam Done, het blijkt een nieuwe Jeanneau Sun Odysé te zijn type 50,9 dus 15 meter plus en ze lopen ons voorbij met een gangetje van 7,6 knots wij lopen met onze 6,7 knots ook aardig maar lengte loopt dat is nu wel te zien.
Voor de duidelijkheid even, wij kunnen zijn snelheid namelijk zien via de AIS, en dat is een mooi stukje techniek wat veiligheid en informatie betreft.
Op een gegeven moment moeten we kiezen, gaan we stuurboord uit richting Sönderborg of gaan we bakboord uit richting Fynshav ?.
Omdat de verheid naar Fynshav korter is dan naar Sönderborg kiezen we voor Bakboord, maar laat dat nou net wat betreft de wind nadelig uitvallen.
We lopen nu nog om en nabij de 3-4 knopen met een bakstagwindje van tussen de 11 en de 12 knopen wind.
Ik ga even een poosje richting Sönderborg sturen en dat is een meer halve tot 70 graden aan de windse koers, en dat geeft ons een boost van 3 knopen meer op het log, en dus nemen we de grotere afstand maar voor lief want sneller zeilen is mooier dan wat omdobberen.
Het loopt goed tot ongeveer zes uur, en dan valt de wind weg en zie ik geen andere oplossing dan Johannes maar weer bij te zetten, de Genua moeten we al gauw wegdraaien want die gaat bak staan, maar het grootzeil helpt ons nog wel een beetje en die doen we later wel naar beneden wanneer we in het fjord komen vlak voor Sönderborg.
Onderweg maakt Aafke ons wat eten klaar en dat consumeren we om de beurt, want de stuurautomaat heeft steeds kuren, en daar moet ik morgen maar eens een technisch blik tegen aan gooien, want dat ding is zo nu en dan verrekte handig als derde stuurman.
Om halfacht komen we aan bij de klapbro van Sönderborg en daar staat een tijd aangegeven van 20:00 uur en dat zal wel de openingstijd zijn, en dus moeten we even wachten, de vorige keer konden we mooi tegen een oud vissersschip aanmeren om de tijd af te wachten, maar de eigenaar heeft er nu een soort vlot tegen de zijkant aanliggen, en dat zou wel eens tegen schippers kunnen zijn, die met hun schip steeds van zijn schip gebruik willen maken om langszij vast te maken denk ik.
Om dus te wachten moeten we dus ergens een plek zien te vinden, er is ruimte voor en achter het vissersschip, maar of het lang genoeg is komen we alleen te weten door te passen, eerst maar eens achter, nou dat is niet lang genoeg en dus gaan we voor kijken, en dat lukt wel, ik vaar er langzaam achteruit naar toe, want het stroomt hier ook nog een halve knoop, en we maken vast met een middenspring, die ik strak vaar naar achteren, en dan nog een lijn om een paal achter bij de boot.
We liggen als een huis zo vast, en de stroom houd ons mooi op z'n plek, motor uit en wachten maar.
Om vijf voor acht gooien we los en gaan we wachten tot de brégewipper het zaakje omhoog doet.
We varen met nog een Duits jachtje door de inmiddels geopende brug en vinden een mooie plaats vlakbij de ijscokiosk, niet dat we er nu eentje gaan kopen, want we hebben net ons dessert op en daar past geen ijsje met guff meer bij, inplaats daarvan nemen we een bakje koffie.
We proberen of er hier internet is, en ja hoor gratis internet, en dus kunnen we weer wat ontvangen en versturen vandaag.
Een havenmeester heb ik nog niet gespot, maar als ik op de wal stap om de Duitse spring erin te doen zie ik een bordje dat verwijst naar de betaalautomaat voor het liggeld, ik vraag Aafke om mijn portemonee even te geven, en ga dan een sticker halen bij het havenkantoor, het kost hier 155 Dkr.
Het is nu halftwaalf en ik kap ermee, de foto's zet ik er morgen nog wel ff op en dan verstuur ik het morgenvroeg wel weer nadat we dat laatste Deense ijsje met Guff hebben geconsumeerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten