zondag 21 augustus 2016

Zaterdag 21-08-2016 Grenaa naar Marup op het eiland Samsö

Om 20 minuten over 10 s'morgens vertrekken we uit Grenaa, de wind is dusdanig van richting dat we exact zuid kunnen sturen en de windkracht wisselt tussen 12 en 8 knopen en dat loopt wel bij 12 knots maar bij 8 knots halen we maar vier knopen over de grond. Eigenlijk had het grootzeil gehesen moeten worden maar doordat er erg veel deining stond hadden we maar besloten om alleen op de genua te zeilen lekker makkelijk.
Het eerste stuk motorsailen we en na een halfuur zet ik de motor uit en gaan we onder zeil verder, en kunnen we een koers varen die exact zuid is en dat is precies genoeg om daar te komen waar we graag willen.
Ons doel was het eilandje tunø, maar Aafke protesteerde hier nogal wat tegen want daar kon je niet fietsen zei ze, en daar had ze gelijk aan en dus word het de haven van Marüp op het eiland Samsö.
Er zijn verscheidene jachten onderweg en toen we uit Grenaa vertrokken waren er vier die tegelijk met ons de haven uitgingen drie Duitsers en één Deen.
Ook komen er later nog meer uit de haven varen, en ze varen allemaal richting zuiden. Na ongeveer 15 mijl kan de koers wat ruimer en lopen we ook wat harder, tevens is de wind nu ook zo nu en dan tegen de 15 knopen dus we schieten lekker op, maar dan komen we in de luwte van het eiland Hjelm, en is het muizen met de wind die terug loopt tot 6 en 7 knots, en even later schiet de meter opeens naar 22 knopen en ook de richting veranderd wat ons er toe dwingt om dan maar op de motor verder te varen het laatste eind.
Om 19:00 uur varen we het haventje van Marüp binnen en meren aan in een breedde  box, een andere zeiler ziet ons aankomen en help ons bij het aanmeren aan de betonnen drijvende steiger.
Na de achterlijnen om de palen te hebben gelegt en een spring er op te hebben gezet gaan we eerst maar even een hapje eten, Aafke heeft rijst gekookt en met kip kerry smurrie erbij uit blik, smaakt dat uitstekend  met de groenten uit het glazen potje waar van alles aan peulvruchten in zit.
Ik krijg er later nog een vruchtenkwarkpuddingkje achteraan en dan is het tijd voor ons loopje naar de havenmeester voor het havengeld, er staat een automaat en het kost hier 190 kronen en dat komt neer op € 25,= en dat is twee keer zoveel als bij ons in Nederland waar je vaak 1 euro per meter betaald in de meeste jachthavens, behalve op de eilanden, want daar naaien ze je een oor aan.
en betaal je daar zomaar tussen de 35 en 40 euro voor een overnachting dat is dan wel inclusief toeristenbelasting voor twee volwassen personen, ben je met meer aan boord dan betaal je 1,50 p/p.
Na het havengeld te hebben betaald gaan we op verkenning uit en het is weer eens zo'n pittoresk vissersplaatje van vroeger alles herrinerd aan die tijd, maar ook staan hier hele mooie moderne huizen tussen de oude huisje's, dat past redelijk bij elkaar naar mijn mening.
Om halftien zijn we weer op de boot en we gaan daarna om halfelf naar onze kooi want we hebben weer een lange dag gemaakt, s'nachts houd het geklap van de fokkeschoten mij een poos uit de slaap, en net voordat ik er zat van ben en naar buiten wil gaan om er wat aan te doen valt de wind weg en houd het geklap en gebons op en val ik eindelijk in slaap.