pageviews

dinsdag 30 augustus 2016

Dinsdag 30-08-2016 van Norderney naar Delfzijl

Vanmorgen konden we uitslapen tot halfnegen, en dat hebben we dan ook daadwerkelijk gedaan.
Na wassen, scheren, en naar het toilet,  gaan we ontbijten, en dat hoeft met drie stukken brood niet lang te duren en om negen uur ga ik naar Herr Habenmeister om deze laatste nacht te betalen, het is nog steeds de hafenmeister van zo'n 30 jaar geleden en wij kennen elkaar dus wel, en ik vraag hem dan ook meteen maar even naar onze roodgroene boei die we gisteren niet konden ontdekken toen we langs de boulevard fietsten.
Nou daar geeft hij direct een antwoord op, hij zegt die ligt er niet!. Ik zeg waar ligt ie dan,? hij zegt op de wal hij was de hort op gegaan, en we hadden geen vervanger te liggen, en dus ligt hij er niet.
Ik zeg, en kan ik nu gelijk naar de eerste rode ton toe varen dan, nee dat kan niet, je moet gewoon daar langs varen waar hij normaliter hoort te liggen. Ik zeg een onzichtbare ton ronden dus, nou dat heb ik nog nooit meegemaakt, en dat klinkt niet echt Duits vind ik, en ik maar denken dat die mofrikanen zo punktlich zijn, nou mooi niet dus. En wat doe je als je er vanuit gaat dat hij er nog wel ligt, en wanneer ja daar wel een rode ziet liggen en uiteindelijk tot de conclusie komt dat die scheidingsboei echt nergens ligt dan vaar je waarschijnlijk wel naar die eerste rode ton toe, met alle gevolgen die dat dan eventueel kan hebben.
Ik wens hem nog een goede kerst, en jaarwisseling toe, en loop terug naar onze boot, omdat ik de stroomkabel nog op moet ruimen en die in een paal zit waar tegenover een Nederlands jacht ligt ga ik die schipper maar even inlichten over die boei die er niet ligt, ik klop een aantal keren op de boot maar krijg geen reactie, en dus hoop ik dat ze weten hoe de vork in de steel zit.
Het is nu bijna halftien, en na de kabel te hebben opgeruimd, vraag ik Aafke hoe ver die is met haar taken, nou ik moet nog even de afwas doen zegt ze en dan ben ik er klaar voor, en dus start ik alvast de motor maar. Even later komt Aafke naar buiten, en bespreken we hoe we het doen met het uitvaren uit de box, dat is deze keer niet zo moeilijk omdat er bijna geen wind staat en dus is het gewoon de standaard procedure, voor aan lei alvast los en dan de boot via de middenbolder op de vingerpier naar achteren toe gelijk met de pier houden en ik maak mijn achterlijn aan loef los van de vingerpier en vaar snel achteruit met het roer in de middenstand.
Het gaat weer als de brandweer, en Aafke begint met het opruimen van de landvasten en de stootwillen en ik zet koers naar de uitgang van de haven, ik moet nog wel twee keer uitwijken voor een paar zeiljachtje's die de haven uitkruisen maar dat gaat allemaal goed.
Al snel zijn we bij de boei waar we richting onzichtbare boei moeten, en gaan daar exact Noord varen en na een halve mijl zijn we daar aangekomen, en ga ik Bakboord uit naar de eerste rode boei van het zeegat de "Schluchter" hier is ook het enige echte ondiepe punt waar we voor op moeten passen, en we kijken goed naar onze dieptemeter, er moet nu 2,5 meter water boven de kaartdiepte in de kaart staan en dan was volgens de hafenmeister 2 m in totaal dus 4,5 m diep moet het hier dus zijn.
Onze meter wijst als laagste stand 5,4 meter aan en dat is dus nog 90 cm meer dan er zou moeten staan, de rest van de geul is allemaal dieper en dus is dit zeegat beter te bevaren, dan het Westgat bij Schiermonnikoog.
Volgens windfinder dat is het weerprogramma dat wij meestal gebruiken voor de weersvoorspelling en dan met name wind, windrichting, golfhoogte, en de richting van de golven weergeeft. Voor vandaag was de verwachting 11 tot 12 knopen wind later afnemend naar 7 tot 8 knopen, met een golfhoogte van 60 cm bij 11 tot 12 knopen en een golfhoogte van 40 cm later op de dag.
Nou daar klopt dus weer niks van, ten eerste is de wind 14 tot 16 knopen, en de golfhoogte is minimaal 1 m maar meestal meer dan 1,5 en met uitschieters naar twee meter, ook de richting van de swell is anders dan de windrichting, de wind komt pal uit het westen en de swell uit het noordwesten bovendien is dit dus ook nog eens wind tegen stroom want wij zijn met hoogwater vertrokken en hebben dus de stroom mee, en dat geeft een steile rommelige deining.
Op een gegeven moment, wanneer ik even zit te sturen aan stuurboord achter in de kuip, zie ik een extra grote golf onze richting op komen, en ik geef een yell naar Aafke van "Pas Op" maar ik ben al te laat, en we duiken met de punt van de boot diep het golfdal in en krijgen een flinke kwak massief water voor op het schip wat nadat het schip weer uit de golf omhoog komt bovenop de vaste buiskap word gegooid. Ik kan nog net op tijd wegduiken en blijf gelukkig droog, maar er is water onder de vaste buiskap doorgespoten door de openingen waar de reeflijnen doorheen lopen, met als gevolg dat er water door het openstaande dakluik in de Bakboord achterhut is terecht gekomen.
Het valt gelukkig allemaal mee, want het meeste is in de wasbak terrecht gekomen maar helaas lag er wel een boek in de wasbak en die is wel nat geworden.

We hadden natuurlijk kunnen kruisen tegen deze wind in, maar hebben er voor gekozen om maar te moteren omdat we wel het volledige voordeel van de stroom wilden benutten tot voorbij Borkum, en daarna zien we wel of we gaan kruisen naar het Westgat waar we beslist met hoogwater door moeten
Helaas stuurt deze zeegang onze verwachtingen behoorlijk in de war, en ik zeg tegen Aafke dat ik er niet over peins om met deze swell het Westgat binnen te lopen, er zijn nu de laatste tijd al zes jachten in moeilijkheden gekomen waarvan er eentje is gezonken en dus gaat Pieterman op deze laatste etappe geen rare dingen doen.
We kiezen voor safety first en spreken af dat we via Delfzijl de staande mastroute via Groningen gaan nemen, op deze manier kunnen we dan toch nog het hele stuk zeilen vanaf het punt waar we bij de "Geldzakplaat" Bakboord uit kunnen.

Als ik op de plotter kijk, zie ik opeens de naam " La Vita" op het scherm staan, en die zeilt hier dus 5 mijl voor ons het zeegat de Westereems in. Ze zijn gistermorgen vertrokken met bestemming Ameland, maar zijn dus op Borkum terechtgekomen.
Ik hoop dat ze zoals ze van plan waren naar Ameland op weg zijn, en niet door het Westgat naar Lauwersoog gaan, omdat ik weet dat hun jacht een diepgang heeft van twee meter, en dus ook gevaar loopt om ergens de grond te raken, en dat wens ik ze niet toe.

Wanneer we dan eindelijk om drie uur dat punt hebben bereikt, rollen we de Genua af en zeilen we richting Borkum waar we twee uur later het zeil weer oprollen, omdat er ten eerste weinig wind meer staat maar ook omdat we nog steeds stroom tegen hebben hier op de Eems.

    Daar gaan de wieken van de windmolens vanuit de Eemshaven de Noordzee op.

Onderweg komen we nog twee grote schepen tegen waarvan er één windmolenfunderingen er op heeft staan en ook een grote kraan waarmee ze geplaatst kunnen worden.
Het andere schip heeft wieken voor windmolens aan boord liggen.
Omdat ik regelmatig check of ik toevallig ook schepen zie varen op de Plotter die AIS uitzenden, en die ik ken, zie ik opeens dat er bij de Horsbornplaat een jacht ligt wat geen voortgang maakt en dat jacht zit daar precies op de plek waar wij vorig jaar ook aan de grond zijn gelopen en dat is bij het begin van het Huibertgat.
We steken de vaargeul over vanaf de rode naar de groene betonningskant, en op dat moment worden we ingehaalt door twee snelvarende loodsboten die ons met 30 knopen voorbij stuiven en ons met veel geslinger achterlaten.
Een van de loodsboten gaat echter stuurboord uit naar het jacht dat daar zonder voortgang ligt te slingeren in de daar ter plekke staande golven, maar wanneer hij er nog een halve mijl van af is, wend de loodsboot de steven en gaat weer varen richting Delfzijl.
Ondertussen heb ik gezien dat het jacht weer voortgang maakt, en dus los is geraakt, gelukkig want het is geen pretje als je wat op zo'n zandbank ligt te bonken.
Als ik even later nog eens kijk, zie ik dat het jacht wat de naam "De Nada" heeft weer vast is geraakt want ik zie dat zijn snelheid op de gegevens van het AIS systeem op 0,0 knoop staat.

        Hier kun je zien dat de Nada van de plaat word getrokken door de reddingsboten

Ik zeg tegen Aafke dat ze de verrekijker moet pakken, want ik heb de indruk dat er iemand op de voorkant staat te zwaaien en om hulp vraagd.
Omdat er nog steeds een rotdeining statat, zie je door de verrekijker niets, het beweegt te veel heen en weer en op en neer.
Dus zeg ik tegen Aafke doe mij de handmarifoon maar even dan roep ik ze op via kanaal 16 of kanaal 10 want het is hier binnenwater, en dat valt onder het binnenvaartpolitieregelement en niet onder het zeeaanvaringsreglement.
Ik roep ze een aantal keren op via kanaal 16 en kanaal 10, maar krijg geen respons, en dus besluit ik kanaal 5 op te roepen en dat is verkeerspost Schiermonnikoog, die al snel reageert, ik leg uit wat er aan de hand is, en hij zegt dat hij, na mij gevraagd te hebben wat mijn roepletters zijn, en om wat voor lengte van boot het gaat, ik geef hem de lengte door van 14 m en mijn roepletters, en ook geef ik hem de naam van het zeiljacht door.
Hij zegt dat hij navraag gaat doen en een eventuele reddingsoperatie op gaat starten, en zegt dat hij waarschijnlijk wel weer contact met mij op zal nemen.
Ik zeg dat dat prima is, en sluiten maar.
Wij houden de boel nu natuurlijk nauwlettend in de gaten, en na een kwartier zie ik de reddingsboot "Jan enTitia Visser" vanuit de Eemshaven richting Horsbornplaat varen naar het gestrande zeiljacht.
Even later zie ik dat hij vaart minderd, terwijl hij nog meer dan een mijl er van af is, ik denk wat nou, is het jacht soms uit zichzelf weer losgekomen?.
Maar nee het heeft een andere oorzaak, want ik zie nu op plotter ook de Duitse reddingsboot "Glueckauf" richting Horsbornplaat varen, en die hebben zeker iets met de reddingsboot uit de Eemshaven afgesproken.


En ja hoor, even later zie ik ze samen de richting van het gestrande zeiljacht uit varen.
Dan hoor ik opeens dat de Jan en Titia Visser de Marilena oproept, en ik meld mij, en ze willen ons even bedanken voor de melding van het gestrande jacht, tot opeens "Ijmuiden rescue" er tussendoor komt met de melding dat de Marilena hun bericht waarschijnlijk niet heeft ontvangen, en die gaat ons nu ook nog een keer bedanken. Ik meld dat ik de boodschap van de J en T Visser wel heb meegekregen, en zeg hun dat ik blij ben dat ze door mijn melding in actie zijn gekomen, en dat ik niets anders heb gedaan dan een medemens in nood te helpen.
Uiteraard volgen we via de plotter de verichtingen van de beide reddingsboten, en zie dat ze het zeiljacht weer in diep water hebben getrokken, en even later zie ik het drietal schepen richting Burkana haven varen op Borkum, waarschijnlijk om de hele operatie nog even na te bespreken, en eventueel te kijken of er ook schade is ontstaan aan het gestrande zeiljacht, want het heeft nogal wat liggen bonken op die harde zandplaat.

    Delfzijl bij het binnenkomen om halftien s'avonds nog licht genoeg hier aan de wal

Wij vervolgen onze reis naar Delfzijl, waar we in het donker aankomen om halftien, we vinden een leeg plekje aan de steiger bij jachthaven Neptunus, maken schoon schip en nemen er daarna eentje op de goede afloop van onze reis, en op de goed afgelopen berging van " De Nada" .
Al met al weer een behoorlijk bewogen dag letterlijk en figuurlijk en we gaan nu maar weer even een poosje lekker onder zeil, en gaan morgen op tijd weg via Groningen naar het Lauwersmeer.

     A red sun at night is a sailors delight.  Morgen mooi weer aan boord.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten