donderdag 4 augustus 2016

Donderdag 04-08-2016 Terug naar Göthenburg

Deze morgen begint voor ons al heel erg vroeg, na een korte nacht roept John ons om kwart over vier in de nacht, en we gaan ons snel wassen en aankleden, want we moeten om 06:00 uur op schiphol zijn, want we vliegen om 08:00 naar Frankfurt. Onze nachtelijke autotocht verloopt spoedig en John levert ons voor de deur af, en met nog wat extra bagage van hun, lopen we de vertrekhal binnen.
We gaan gelijk maar door naar de bagagecontrole en de scanpoortje's.
Ik kom zonder problemen door het circus heen, maar Aafke moet een extra controle ondergaan, want ze had haar portemonee en sleutelbos in haar tasje laten zitten en nu moet haar tas helemaal worden geinspecteerd, en ook de koffer van John en Marina moet nog weer door een speciaal apparaat worden gescant.
Er word niets gevonden en dan mag ook zij doorlopen, en gaan we richting vertrekgate, en dat is weer een behoorlijk eind lopen.
Het wachten duurt niet lang en we vertrekken op tijd naar Frankfurt waar we weer bij dezelfde gate uitstappen als waar we eergisteren zijn ingestapt.
Dan begint het lange wachten tot vanmiddag 16:10 voor we weer verder kunnen naar Göthenburg.
We lezen wat, drinken koffie, eten wat broodje,s en lummelen wat rond, ook heb ik vanmorgen Aafke haar nieuwe iphone klaargemaakt voor gebruik, alleen moet ze er nog wel mee bezig om haar contacten bij te werken, en de andere instellingen die doe ik dan verder wel weer.

Ik sneup de meegenomen post door, en lees de kollumer krant en nog wat andere bladen zo als het blad zeilen.
Eindelijk is het dan 14:10 en we kunnen door het poortje om in te checken, maar dan wacht ons een verrassing want i.p.v. dat we het vliegtuig binnen gaan, moeten we opeens twee trappen af en dat word dus sjouwen met de koffertje,s i.p.v rollen.
We worden in een bus gepropt met z'n allen, en op de bus staat Göthenburg, het zal toch niet zo zijn dat onze vliegreis is omgezet in een busreis !.
De bus gaat rijden en werkt zich een weg langs, door, en onder allerlei gebouwen door het lijkt wel een doolhof waar we in terecht zijn gekomen, maar na een kwartier komen we ergens in een uithoek terecht bij een vliegtuig van Lufthansa en moeten we nu een trap op om in het vliegtuig te komen.
Nadat alle passagiers van onze bus een plekje hebben gevonden zijn er nog heel wat lege plekken over, maar er komt opeens nog een bus aanrijden en daar komt dus de rest van de passagiers uit rollen zodra de laatsten aan boord zijn, en de veiligheidsinstructie's zijn afgelopen gaan we taxieën en even later gaat het gas er flink op en sjezen we richting einde startbaan waar we even later airborne worden.
De verdere reis verloopt soepel, en exact kwart over zes stappen we uit het vliegtuig en lopen we naar de uitgang waar de bus al staat te wachten om ons naar het centraal station van Göthenburg te brengen. Daar komen we om zeven uur aan, en nu nog een eindje met tramlijn 11 naar onze jachthaven. Het duurt even voordat lijn 11 arriveerd maar om kwart over zeven stappen we in deze al wat oudere tram. Ik ga na te zijn ingestapt op zoek naar de betaalautomaat, en die is er wel, maar het is een verouderd exemplaar en ik doe net als iedereen die zijn pasje door het ding haalt, maar het lukt mij niet om er een kaartje uit te toveren.
Aafke heeft ondertussen al een plekje gevonden, en ik scharrel ook die kant maar uit, het is nou niet bepaalt mijn favoriete stekje, want we zitten precies op het knikgedeelte van dit dubbele tramstel en mijn koffertje staat precies op het draaiplateau.
Aafke vraagt of het gelukt is met het apparaat, maar ik zeg dat ik er geen kaartje uit kan krijgen, en dat we maar zwart moeten rijden.
Het is nog een heel eind naar onze uitstapplaats, ik denk dat er wel zo'n 20 stopplaatsen zijn tussen Göithenburg en de plek waar wij er uit moeten.
Het is kwart voor acht dat we uit de tram stappen, en gelukkig is er geen controleur op komen dagen om ons te betrappen op zwartrijden.
We lopen richting jachthaven en dat is maar een paar honderd meter, maar dan moeten we nog wel naar onze ligplaats en dat is ook nog ongeveer hetzelfde eind lopen.
Eindelijk zijn we bij de boot, en als ik ben opgestapt, worden we ineens in het fries aangesproken, het is iemand die achter ons liep en die heeft ons natuurlijk horen praten.
Hij ligt hier ook al een paar dagen met de boot en ze komen uit st Nicolaasga, zij zijn op de terrugreis naar Nederland. Hij vraagt of wij met de Camrace hebben meegedaan, en wij zeggen ja inderdaad, hij zegt dat hij ons wel heeft zien varen in het westgat die zaterdagavond want hij kwam toen net van Vlieland af en ging naar Lauwersoog.
We praten nog even een poosje met elkaar en wensen elkaar nog een goede reis toe, en wij gaan onze koffers en tassen overhevelen vanaf de steiger naar de boot.
Het is nu kwart over acht en we zijn blij dat we weer op de boot zijn aangekomen zonder dat er rare dingen zijn gebeurt.
Ik had onderweg al even het weerbericht geraadpleegt voor morgen, en dat was zuidwestenwind om en nabij de 10 knopen, maar nu ik weer even heb gekeken gaat het tussen de vier en de vijf Bft waaien
en de rest van de week nog ietsje meer, nou we zien het morgenvroeg wel, zuidwest is voor ons halve wind wat betreft het deel over open zee dus dat is gunstig.
Enfin moarm mar wer efkes in it waar sjen.