zondag 21 augustus 2016

Zondag 22-08-2016 dagje fietsen op Samsö's noordelijke gedeelte van het eiland.

Om halftien zet ik de fietsen van de boot via de punt, en dat valt reuze mee, het gaat eigenlijk net zo gemakkelijk als aan de zijkant van de boot.
Het eerste stuk op het haventerrein moeten we gedwongen lopend doen want in rul grind is niet te fietsen, dan gaat het pad over in asfalt en de weg zit vol met kleine deuken en dat fietst niet prettig dat kan ik je verzekeren, het trilt in je armen en benen en over datgene waar je op zit houd ik mijn mond maar.
Na een kilometer komen we in het dorp en daar word ook de weg beter, we zien een daglï brügsën winkel en gaan eerst alvast maar brood halen anders vissen we straks achter het net en is het op.
Omdat we niet de hele dag met boodschappen willen rondfietsen, halen we de andere boodschappen later wel op.
Na een kwartier zitten we weer op de fietsen met twee broden in de tas, en gaan richting natuurgebied wat op vier kilometer hier vandaan ligt, onderweg komen we pruimebomen en braamstruiken tegen en we kunnen het niet laten om de pruimen en bramen te plukken en ze gelijk op te eten natuurlijk.
Aafke heeft nog een paar plasticzakje,s gevonden en begint nu ook te verzamelen zodat we vanavond en de rest van de week iets hebben om ons dessert nog lekkerder te maken dan het meestal al is.
Na veel gerek en gesteun, want anderen waren ons hier al voor geweest, hebben we al gauw een behoorlijke hoeveelheid geplukt en stoppen we ermee.

We komen langs een prachtig heideveld en er staan vele soorten bloemetje's langs de kant van de weg zoals dat ook bij ons was zo'n zestig jaar geleden toen ik nog een jaar of 10 was.
We komen na vier kilometer peddelen bij een schitterende baai met poelen en kreekje's en er is waarachtig ook nog een jachthaven hier, als we straks weer op de boot zijn ga ik even kijken of wij hier met onze diepgang van 2.10 meter kunnen komen, want dit is echt een prachtige plek.
We fietsen van de ene naar de andere mooie uitzichtplaats en vinden het hier prachtig in dit natuurgebied

Na uitgebreid de omgeving te hebben bekeken en veel foto's te hebben genomen vertrekken we weer richting Maarüp, en fietsen vandaar naar het volgende dorp geheten Nordby, ook dit is een prachtplek en we nemen een softijsje in één van de plaatselijke uitspanningen, het ijs is heerlijk hier in Denemarken
Even later zitten we weer op de fiets want Aafke wil nog verder en dus gaan we nu de heuvels in, ook komen we een aantal keren een wielerploeg tegen, die hier blijkbaar aan het oefenen zijn want ze fietsen steeds dezelfde route bergje op en bergje af.
Ook wij gaan met een rotgang heuvelaf, en ik denk daar gaan we weer, want wie naar beneden gaat
moet ook weer omhoog.

We zijn dan uiteindelijk bij het eind van het eiland gekomen en willen eigenlijk via een andere weg weer terug, maar na een eind een halfverharde weg te zijn gevolgd gaan we maar weer terug want de weg splitst zich in wel vier verschillende richtingen en elke weg zal wel bij iemand achter huis uitkomen, en dat is niet onze bedoeling, dus rechtsomkeer weer naar de verharde weg toe.
Bij de weg aangekomen nemen we eerst maar even een adempause, en gaan dan weer dezelfde weg terug maar nu helling op, en dat valt ons reuze mee, ja wat wil je ook met een elektrische vouwfiets met ook nog eens zes versnellingen erop als je dan niet boven komt, kom je nooit weer boven.
We zijn nu weer in Nordby aangekomen en zoeken nu een andere weg om weer in Maarüp te komen, maar vinden die niet, en fietsen dus maar weer gewoon dezelfde weg langs als de heenreis, in Maarüp gaan we nog even boodschappen halen, aardappelen hadden we onderweg al langs de weg gekocht, want overal proberen de plaatselijke bewoners een centje te verdienen door groente, fruit, en ook dus aardappelen te koop aan te bieden in een stalletje.

Zie eens naar de boompje's door de harde wind zijn ze helemaal scheef komen te staan.

Het gaat allemaal in goed vertrouwen, want het is selsbetsjinning en het geld doe je in het daarvoor bestemde bakje, of geldkistje met een gleuf erin.
In de winkel haalt Aafke wat sinaasappelen, yoghurt en kwark en zo kunnen we weer even vooruit.
Het is nu halfdrie, en we gaan maar richting boot want ik heb nu wel genoeg beweging gehad voor deze dag en heb zin aan koffie met een broodje erbij.
Bij de boot gekomen betaal ik meteen maar even het havengeld en de fietsen laten we nog maar even op de steiger staan voor het geval we vanavond nog een slag om willen.
We laden al onze spullen van de fietsen aan boord en doen daarna een bakje met wat vers brood erbij.
De nieuwe aardappelen die we hebben gekocht zijn wel wat glazig, maar smaken prima met de van de BBQ overgebleven koteletten en de wortels, ook het toetje met kwark en bramen met slagroom gaat erin als koek.

Aafke wil na het avondeten nog even naar het kerkhe fietsen van het plaatsje Nordby dat ergens in de middel of knowwhere staat vlak bij de kust, nou ze doet maar, ik ga een slag over de haven, verzuip nog even een bruine hond, en net als ik bij de boot terug ben komt ze er weer aan en zo kunnen we gelijk onze fietsen weer opbergen in de voorpunt van de boot, zodat we morgen zo kunnen vertrekken met bestemming Bogense of als het meezit Mittelfart.
Nu ik dit schrijf is het ondertussen alweer kwart voor elf geworden en ik ga er nu nog wat foto's van Aafke tussen prutsen en dan nog een neut en naar kooi.