maandag 1 augustus 2016

Maandag 01-08-2016 de dag before D day

Vanmorgen eerst om 05:00 uur wakker, daarna om 07:00 uur en dan nog eens om 08:00 uur dus komen we er maar uit want we hebben vandaag een aantal dingen te regelen, na wassen en ontbijt gaan we eerst maar het dorp in om wat boodschappen te doen en ook willen we ergens een kaartje voor prepaid internet gaan halen.
Eerst maar even de fietsen uit de voorpunt van de boot halen, en de accu's opladen nu we walstroom hebben en daarna eerst een bakje doen want voor alles moet je de tijd nemen vooral voor koffie.
Na de koffie brengen we de fietsen van de boot op de steiger, dat is nog een heel gedoe via de punt van de boot, maar alles gaat volgens plan en we reizen af richting Göthenborg.
Al na een paar honderd meter komen we bij de rails van de tram uit en ik zeg tegen Aafke we gaan de rails volgen want die gaan richting centrum.
Na een minuut of vijf komen we bij toeval een Coopwinkel tegen, dus eerst maar even shoppen.
We hebben brood, broodje's, en fruit tegen scheurbuik nodig enfin we kopen alleen de hoogst nodige dingen want we zijn toch een paar dagen onderweg.
Ik vraag een van de medewerkers of ze ook prepaid kaarten hebben voor internet, maar hij zegt dat je daarvoor naar een speciale winkel moet, en ik vraag of er hier in de buurt een is en hij zegt dat we naar een mall moeten maar dat is nogal een flink eind verder, en hij begint met uit te leggen waar en hoe we daar moeten komen.Ook schrijft hij het op een papiertje. Het word een nogal ingewikkeld verhaal en ik onthoud alleen de hoofdlijnen en zo stappen we maar op onze fietsen en volgen de tramlijn maar weer naar het centrum.Zo nu en dan houd het fietspad plotseling op en moeten we een woonwijk in, maar komen toch steeds weer op de tramlijn uit dus dat gaat goed.
Plotseling bij een kruising zie ik de naam van het winkelcentrum op een bord staan Fröharten torp en die naam heeft die jongen in de winkel op dat briefje geschreven.
Dus gaan we hier dus rechtsaf op deze kruising en na 10 minuten te hebben gefietst laten we een wandelaar het briefje zien met de naam erop, ze knikt en zegt dat we een eindje verder onder de grote weg door moeten en daarna rechtsaf en dan zien we het wel.
Nadat we onder de weg zijn doorgefietst, gaan we eerst een eindje rechtdoor en dan zien we de naam alweer op een bord staan we zitten dus wat dat betreft op de goede weg.
Daar bij het winkelcentrum aangekomen is het nog wel even een zoektocht naar de telia winkel, maar uiteindelijk vinden we die ook.
Als we in de winkel komen is het er erg druk we moeten een nummertje trekken en er zijn dus nog 17 wachtenden voor mij.
Het duurt minimaal zo,n 40 minuten voor ik aan de beurt ben en dat voor zo'n onnozel geval als een simkaart met wat prepaid internet erop, dat hebben ze bij ons, en in Denemarken beter geregeld daar koop je het gewoon aan de kasse in de winkel en ben je in no time klaar.
Enfin nu eerst maar even bij buurman Mc Donalds een vette hap halen, want we zijn zo langzamerhand wel toe aan wat krachtvoer.
Het is nu al drie uur en we moeten ook nog weer terug fietsen, daarna wil Aafke de was nog even doen, en ook de fietsen moeten weer aan boord.
Ook moeten we de boot nog gaan verkassen naar een andere box, en dat zal ook wel weer een pittig klusje worden met die harde wind die we dwars op de box hebben staan, en de luwte die we van het schip naast ons hadden is weg want die zijn vanmorgen vertrokken.
Na onze chickenburger roasted met sla, te hebben weggewerkt gaan we richting jachthaven, en dat gaat boven verwachting goed, we herinneren ons de crusciale punten nog, en komen zo zonder verkeerd te zijn gereden in de haven aan.
Eerst ga ik de was regelen met de havenmeester, en voor 50 kronen kan Aafke één keer wassen en gebruik maken van de droogtrommel.
Zo nu eerst naar de boot om die te verkassen, maar daar aangekomen zie ik het niet zitten om met deze harde wind de box uit te varen dat word em dus niet zonder hulp van derden en we willen geen schade aan onze maar vooral niet aan die van een ander zijn boot veroorzaken.
Dan ga ik eerst maar even het internetkaartje in de ipad stoppen, dat is in een handomdraai gedaan, maar wanneer ik de ipad aan doe krijg ik de melding van geen simkaart geinstalleerd, nou dat is niet waar want die heb ik er dus net ingezet, en dus probeer ik het opnieuw maar wat ik ook probeer ik krijg de simkaart niet aan de praat. Ondertussen hebben we hier al een mooi poosje mee omgeklooid
en er zit niks anders op dan maar weer naar dat winkelcentrum toe te fietsen.
Dus daar gaan we dan maar weer, ik kan natuurlijk ook alleen gaan, maar in mijn geval zou dat niet verstandig zijn en dus gaan we weer met ons beiden die kant op.
Wel moeten we de accu's omruilen want de andere twee zijn nu niet meer helemaal vol en zonder stroom is het echt zwaar fietsen op een elektrische fiets, alleen hebben we de fietsen bij het begin van de haven laten staan, en dus moeten we de andere twee accu's ook weer met ons mee nemen.
Om kwart voor vijf sjezen we die kant weer uit, we zijn nog maar net een eindje die kant op of Aafke haar accu krijgt kuren, en dus ruilen we die om met een van de al op de vorige rit gebruikte accu's en nu gaat het weer zo als het hoort.
Ook gaat het een klein beetje regenen, maar we komen nog net voor de ergste buien aan bij de Mall.
Aafke blijft bij de fietsen, en ik ga naar binnen en moet weer een kaartje trekken nu is het nr: 200 en nr:193 is aan beurt. Na 10 minuten ben ik aan de beurt, en ik leg de jongeman achter de desk uit wat er aan de hand is, hij kijkt mij aan en zegt dat dat wel erg vreemd is, en dat het wel aan de ipad zal liggen, want die is niet in Zweden aangeschaft en dat geeft wel vaker problemen het zou ook nog aan mijn provider kunnen liggen. Ik leg hem uit dat ik vorig jaar hier ook een kaartje van telia heb gebruikt en dat er toen niets aan de hand was, en ook met andere verschillende providers in Nederland heb ik nooit geen problemen gehad. Nu gaat hij toch dieper op de zaak in en raadpleegt een collega, ze lullen een poosje met elkaar in het Zweeds waar voor mij geen touw aan vast te knopen is.
Uiteindelijk gaan ze dus doen wat ik al lang had zullen doen, ze proberen een andere simkaart, en ja hoor nu vraagt de ipad om de sim te ontgrendelen en na de pincode te hebben ingetoetst werkt het zoals te verwachten was.Nu moet het alleen nog via de computer worden geregeld want het contract moet worden veranderd en daar moet weer iemand anders voor worden geroepen. Al met al een hoop gedoe om een defecte simkaart, het is nu ondertussen halfzes geworden en ze zijn nu zover dat alles weer op orde is. De verkoper biedt zijn verontschuldigingen aan voor alle drukte die ik hierdoor heb ondervonden, en ik zeg tegen hem dat ze de klojo die de chips voor de simkaarten maakt een schop onder de reet moeten geven.
Ik loop naar buiten, en zoek Aafke weer op en leg haar uit wat er nu aan de hand was met de simkaart, nu dat ding was dus kapo en het duurde nogal lang voordat ze daar achter waren.
We stappen op onze fietsen, Aafke heeft intussen er weer een andere accu opgezet en we hopen dat daar nog genoeg spanning in zit om de haven te halen.
Toen ik zolang in de winkel was heeft het even flink geregent en ook een paar klappen onweer zijn er geweest, en nu begint het ook weer flink te regenen, gelukkig zijn we bij een weg met veel bomen langs de kant en er is nog een plaats waar het nog steeds droog is onder de bomen, en daar maken we handig gebruik van. Aafke doet haar dunne plastic poncho aan, maar ik zie dat het maar een bui is en na regen komt zonneschijn en dus wachten we gewoon tot de bui over is.
Vijf minuten later zitten we weer op de fiets en het zonnetje schijnt.
We komen om 18:10 in de haven aan en Aafke wil niet meer met de was aan de gang en dus klim ik maar weer naar boven in het havenkantoortorentje en leg aan de havenmeester uit wat we deze middag hebben meegemaak en dat we nu geen gebruik gaan maken van de wasmachine en dat we de 50 kronen graag terug willen, en dat is geen probleem.
Ook leg ik uit dat het ons te hard waait om de boot te verkassen, en dat mag morgen ook zegt de havenmeester, ondertussen is de wind wel gunstiger geworden wat richting betreft hij komt nu niet meer dwars binnen, maar precies van achteren, helaas is de windkracht nu 29 knopen en dat is windkracht zeven dus blijven we gewoon tot morgen liggen.
Nou dat was me het dagje wel weer vandaag en het is ondertijd bedtijd geworden nu ik dit schrijf, en dus stop ik ermee.