pageviews

maandag 29 augustus 2016

Maandag 23-08-2016 van Maarüp naar Mittelfart

Het begon vanmorgen zo mooi toen we om 10:00 uur de haven uit voeren, de wind was ongeveer 10 knopen en stond nog steeds uit het zuiden en dus dwars op de boot.
Omdat er tussen de boxen weinig ruimte is voor manuoevre's, gaan we op een andere manier de box uit dan gewoonlijk, we maken de achterlijnen los en Aafke blijft op de steiger om met de voorlijn de boot daar te houden, en de rest doet de wind wel.
Het gaat exact zo als we hadden gedacht, en op deze manier komen we in langsrichting aan de steiger te liggen met de kop in de wind, en Aafke klimt terwijl ik de boot met de schroef aan langzaam naar voren vaar op de boot en dan stuur ik schuin door de boxopening die hier erg breed is in de ruimte tussen de boxen en vaar zo de haven uit, een eitje.
Als we de haven uitvaren realiseer ik mij opeens dat de instrumenten nog niet aanstaan, en ik dus ook geen diepte kan aflezen, snel zet ik alles aan en 10 seconden later hebben we weer informatie, en dat is hier wel nodig want de aanloop naar de haven is nogal ondiep, gelukkig staat er niet veel zee en de laagste meting is 2,6 meter en dat is meer dan genoeg om veilig naar dieper water te komen.
Het eerste deel doen we op de motor want dat is recht in de wind, en we willen vandaag geen tijd verknoeien met kruisen.
Helaas gaat de wind als een nachtkaars uit en blijft er niets anders over dan ook de rest maar op de motor te varen, het enige voordeel is dat het prachtig weer is, de zon schijnt, en in de verte regent het.
Na vier uur op de motor komt er opeens wind, en we rollen snel de genua af en met de 15 knopen wind gaan we net zo snel als op de motor namelijk 6 knopen over de grond.
Jammer genoeg duurt deze zeilerij slechts drie kwartier want de wind houd het weer voor gezien en de motor moet weer aan.
Om halfzes varen we het haventje van Mittelfart binnen, waar we al snel een plekje vinden tegen een sportvissersschip, het is nu tijd voor een drankje, en dan ga ik op zoek naar het havenkantoor en de daar waarschijnlijk aanwezige automaat om het havengeld te betalen, ik loop de hele kade af maar geen kantoor en ook geen automaat. Nu dan zal de havenmeester hemzelf wel bij de boot komen, en dus ga ik maar weer aan boord en dat is net op tijd want het begint langzaam te regenen, we eten nog wel buiten onder de kap maar dat is net op het randje van wel of niet nat worden en dus gaan we maar naar binnen voor ons dessert.


Even daarvoor hadden we nog een gesprek met iemand die op de wal stond naar onze spiegel te kijken, we maken contact en komen erachter dat het Friezen zijn die hier op zoek zijn naar een grotere boot, ze hebben hun oog laten vallen op een Luffe en die worden hier in deze omgeving gebouwd.
Het begint nu echt harder te regenen en de man en de twee jongens die hij bij zich heeft gaan naar hun auto toe want die willen uiteraard ook graag droog blijven.
Na ons toetje te hebben soldaat gemaakt spot Aafke de havenmeester die op de wal loopt op zoek naar slachtoffers, en het duurt dan ook maar even of hij komt aan boord om het havengeld te innen.
Ik vraag of ik met creditcard kan betalen, en dat kan hij heeft een groot apparaat bij zich in z'n tas en de transactie van 135 dkr lukt zonder probleem.
Hij wenst ons nog een goede reis en vertrekt naar de volgende boot in de regen, hij is er wel op gekleed uiteraard en ja om wat te verdienen moet je er wat voor over hebben.
Wij gaan weer verder met lezen, en puzzelen, maar vallen allebei even later in slaap elk in ons eigen hoekje, na een uurtje zijn we weer bij onze positieven en pakken we de draad weer op.
Het is nu ondertussen alweer 23:00 uur geworden, en we stoppen er maar weer mee, nemen nog wat te drinken en dan gaan we maar weer te kooi, en morgen proberen we naar Sonderborg of Fynshav te komen ongeveer 40 mijl verderop.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten