pageviews

maandag 29 augustus 2016

Zaterdag 27 Augustus 2016 Cuxhaven naar Norderney

Na getankt te hebben en met 58 ltr dieselolie extra in de tank kunnen we er wel weer even tegen denk ik, we varen om kwart over negen de haven uit, en de wind is N E kracht 3 dus zeilen is geen optie, en dus brommeren we maar weer richting Norderney in dit geval, we hadden wel plannen om nog naar Helgoland, maar de weersvooruitzichten zijn slecht, en dit kunnen we niet laten lopen, en daardoor het gevaar te lopen om verwaaid te komen liggen op Helgoland.
Om te kijken hoeveel stroom we meekrijgen tijdens de eerste vijf uur schrijf ik de snelheid om het kwartier op.
Het eerste kwartier wat begint om 09:15 lopen we 6,3 knoop 9:30. 7.0 knoop. 9:45 7,3 knoop
10:00 8,2 knoop. 10:15. 8,3 knoop. 10:30. 8,7 knoop. 10:45. 9,1 knoop 11:00. 9,2 knoop
11:15. 8,8  knoop. 11:30. 7,0. Knoop. 12:00 7,2. Knoop 12:15. 7,4. Knoop en 13:00. 6,6. Knoop
En zo komen we het eerste deel een behoorlijk eind weg, maar dan begint het zo langzamerhand met de wind wel wat beter te worden en we proberen het met 13 knopen wind, maar daar stoppen we weer mee want de snalheid op alleen de Genua is dan helaas maar tussen de 3,5 en 4,0 knoop en dat is te weinig.
Om 15:45 staat de windmeter regelmatig op 17 en 18 knopen, en nu lopen we 6 knopen op alleen de Genua, kijk dat geeft de mens weer wat moed en dus kan de motor na 6,5 uur brommen eindelijk uit.
De wind blijft steeds zo'n beetje om en nabij de17 en 18 knopen, maar heel langzaam komt er zo nu en dan een knoop bij, ondertussen krijgen we een navigational warning van The Netherlands Coastquard en die geeft voor de districten IJmuiden, Texel, Rottum, en Delfzijl windkracht 6 Bft.
De wind blijft toenemen tot 21-22 knopen en ook de golfhoogte loopt langzaam op, zo nu en dan komen er een paar flinke rollers onder ons door vanaf schuin S B Achter en dat stuurt lastig.
We zitten al een hele poos achter twee jachten de ene is de Störtebecher en de andere de Freya, ik hou ze mooi in de gaten, want ze hebben hun koers richting naar de verkenner van het Dovetief van Norderney, waar wij ook naar toe willen.
Ik kan de Störtebecher via de AIS goed volgen en ook daardoor zien of de boeien nog op dezelfde plaats liggen als vorig jaar, en dat is erg handig, ik zet zo nu en dan een waypoint waar hij langs vaart en van koers verandert en dat kan mij straks helpen mocht het eventueel slecht zicht worden.
Het andere jacht zie ik twijfelen bij de verkenner van het Dovetief, en dan zie ik dat hij het om één of andere reden niet aandurft om het zeegat in te lopen.
Ikzelf ben ook niet zo happy wat betreft de zeegang, want er staat zo nu en dan toch wel een flinke deining van anderhalve meter.
Omdat er nogal een koersverandering zit in de aanloop draaien we even voordat we meer BBoord uitgaan de Genua weg en varen we verder op de motor want mocht er iets niet goed gaan dan heeft het zeil in ieder geval geen invloed op mijn koers mocht ik die opeens moeten wijzigen.
De tonnen liggen op één na nog op dezelfde plaats als vorig jaar en we kunnen ze goed zien..
Wat betreft de diepte is het laagste cijfer wat de dieptemeter aangaf 4,9 meter water de verwachte getijomvang was 2,39  en met onze 2,2 meter daarbij zitten we op 4,59 meter dus met laagwater is het hier niet aan te bevelen want dan staat er dus maar 31 cm water onder mijn kiel en dat is wel erg weinig met wat deining.
We lopen om kwart over acht tussen de havenhoofden door en zijn dus van haven naar haven 11 uur onderweg geweest de verheid was 65 mijl dus gemiddeld 5,9 mijl per uur.
We moeten nog wel even een plekje zoeken, en opeens komt de naam Antje C op het scherm, dus Cees ligt hier ook met z'n boot ik zie hem liggen aan de kop van de steiger en als we langsvaren roep ik een keer flink luid van Cees, en ja hoor daar is hij al, hij roept dat er aan de steiger nog wel plaats is maar na enig zoeken is er aan SB geen plek te vinden, echter aan de andere kant zijn wel drie lege plekken.
Twee plekken zijn niet breed genoeg, maar nr:3 gaat het worden, ik stuur hem er met verfe in, en het past precies, op de steiger word Aafke door een paar kerels geholpen, en ik leg snel een paar springen op de vingerpier, zo die gaat geen kant meer op.
We kletsen nog even met wat Duitsers op de steiger, maar dan begint het wat te druppen, en ook het beloofde onweer is on the way, dus gaan we schoon schip maken voor het onweer los gaat barsten.
Tot een uur of elf gaat het goed, maar dan gaat het flink onweren, het bliksemd aan één stuk door en het regent niet echt, het onweer blijft doorgaan tot een uur of vier s'nachts en ook als we s,morgens wakker worden gaat het weer verder, met zo nu en dan een flinke bui regen er tussendoor.
Later in de morgen wanneer ik bij de havenmeester het havengeld heb betaald ontdek ik dat er toch nog wel een aantal schepen zijn vertrokken met dit rare weer waaronder ook de Antje C ik kijk op de AIS s,middags maar kan hem nergens vinden.
We hopen dat we morgenvroeg weg kunnen want verwaaid liggen, en nergens naar toe kunnen op de fiets vanwege het weer is erg frusterend, we moeten wat kunnen bewegen dat is goed voor ons.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten