De wind gaat nu langzaam van 6 knopen naar 9 knopen en daar moeten we het eerst maar mee doen.
Een Duits jacht vaart voor ons en het is dezelfde die ons gisteren vlak voor de haveningang nog voorbij voer, hij heeft beide zeilen omhoog en de motor uit, nou als hij kan zeilen dan kunnen wij dat waarschijnlijk ook.
Dus de Genua afgerold en ja we lopen waarachtig tussen de 3.5 en 4.5 onder zeil en dus gaat ook ons oliezeil uit.
Op de plotter zie ik dat we dwars worden weggezet door de stroming die er staat en op de Oostzee is dat voornamelijk windstroming van de bovenste laag water, en niet zoals bij ons getijdestroom.
Na 2.5 mijl zee op te zijn gevaren, gaan we overstag en varen dus nu weer richting de kust.
Nadat we dus met het terug naar de kust varen met elkaar 5 mijl hebben gezeild zijn we zegge en schrijve maar 1 mijl in de goede richting gegaan, en dat alleen door drift en oppervlakte stroming.
Ik zeg tegen Aafke dat dit zo niet door kan gaan, en dat we verder gaan op grootzeil met de motor er bij aan.De Duitser doet het een stuk beter, maar is denk ik ook veel lichter dan wij en met meer snelheid kun je ook weer wat hoger aan de wind varen.
Het is duidelijk dat er voor ons te weinig wind is om hier tegen in te kruisen, en dus wachten we met zeilen tot er 11 knopen ware wind op de klokken staat.
Met motorsailen komen we nu net zo snel vooruit dan de Duitser, maar hij moet kruisen en wij varen een meer rechtere koers richting Samsø waar we eigenlijk wel heen willen, omdat die haven mooi beschut ligt voor wind uit het Oosten, want er komt wel wat verandering aan met uitschieters van meer dan 35 knopen, en dan liggen wij daar dus in de luwte van het eiland.
Maar zover zijn we nog niet en eerst maar eens zien hoe het verder oploopt met de wind.
Na anderhalfuur komt er meer wind, en dus rollen we de Genua weer af en de motor uit, nou dat is beter, geen lawaai meer aan het hoofd en met dit windje van tussen de 10 en 12 knopen is het net genoeg om de Duitser bij te kunnen houden.
Onze snelheid is nu steeds boven de 5.5 knots en het lijkt erop dat de wind zo door blijft blazen.
Dus doet onze automaat het werk, wij houden uitkijk, en lezen natuurlijk achter op de boot.
Onze gasten van de Colin Archer van gisteravond zijn al heel vroeg vertrokken vanmorgen, maar hij heeft zijn AIS uitgezet zodat ik niet kan zien waar hij op dit moment zit, hun doel was Ebeltoft, maar daar zijn wij al een paar keer geweest en dus gaan wij wat zuidelijker.
Wij weten nog steeds niet of John en Marina met de kinderen nu wel of niet komen dus dat wachten we ook nog maar even af.
Het gaat trouwens wel weer een latertje worden want in de luwte van Samsø valt ineens de wind weg en moet de motor er weer bij en zo varen we het laatste stukje van 6 mijl naar Mårup toe, het is op de kaart maar een klein rothaventje, maar als we later een slag door de haven lopen liggen er nog heel wat boten en ook is alles hier pico bello voor elkaar.
We zijn hier al eens eerder geweest zo te zien, want veel dingen komen ons bekend voor nu we hier wat rondkijken.
We kwamen om kwart voor acht aan, en hebben toen nog wat gegeten en zijn naar het havenkantoor geweest om te betalen en dat was een stuk duurder dan de vorige havens.
Er hangt een lijst aan de muur met de haventarieven en tot 10 mtr is de prijs 150 dkr en iedere meter meer is 20 dkr.
Ik voer onze lengte van 11 m in de computerterminal in, en dan krijg ik als eindbedrag opeens 220 Dkr op het scherm te staan, nou dat is in mijn ogen flessetrekkerij, en ik breek de betaling af en voer nu een boot van 10 m in, en dat kost dus 180 Dkr en dat word em dus, mooie boel eerst laten ze je de prijs op papier zien, en vervolgens naaien ze je een oor aan, nou ze kunnen van mij de bout hachelen.
Terug op de boot drinken we om deze tijd maar geen koffie meer maar voor de verandering maar eens een glas cola, nou daar moet je ook aan wennen, al dat koolzuur in je krop ik laat de ene na de andere boer, dan maar liever weer rivella dat is ook beter vanwege de zoetigheid van de cola.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten