pageviews

zaterdag 4 augustus 2018

04-08-2018 Mårup naar Tunø.

Vanmorgen na ontbijt, zet ik de fietsen op de steiger klaar voor gebruik en om 12:00 peddelen we richting dorp dat op zeg maar 1 km hier vandaan ligt, in het dorp is een brügsen supermarkt en daar gaan we op de terugweg wel even langs voor broodje's of wat er ook maar komen moet.
We steken het eiland over naar de jachthaven van Langöer dit is een mooie pittoristike haven en daar houden wij wel van, ik had hier gisteren al heen gewild maar toen was er sprake van een harde Oostenwind en dan lig je daar niet erg rustig denk ik.


Na een behoorlijk eind fietsen komen we daar dan aan en maken een walk over de steigers, het is hier en daar wel wat een zootje, maar vooruit maar het ligt hier wel geweldig mooi in de middel of knowhere.

   Sommige mensen zijn wel erg bang voor schade aan hun bootje.

Als het morgenavond met het weer er een beetje op lijkt, gaan we hier op eigen kiel naar toe , en nu gaan we weer terug richting Mårup maar via een paar plaatsen die daar noordelijk van liggen.
Ik was even nieuwsgierig wat voor havengeld je hier moet betalen, en rij daarvoor naar een gebouwtje waarvan ik de indruk heb dat dit het havenburo is, wanneer ik daar dan kijk en om de hoek van het gebouw loop met de fiets, zit er opeens een vrouw voor mij met de broek naar beneden te plassen.
Het mens schrikt niet minder dan ik, en verdwijnt snel van het toneel.
Dus dit is niet het havenkantoor, maar het vrouwentoilet denk ik, en ga terug naar de weg.
na nog eens goed te hebben gekeken ontdek ik inderdaad het havenburo en zie dat de prijzen hetzelfde zijn als waar we nu liggen, dat word dus weer tot 10 mtr lengte en niet meer.
Dan stappen we weer op onze elektrobikes en peddelen terug naar het dorp en slaan daar af naar het 2 km verderop liggende Nordby.
Hier aangekomen komen we er achter dat we hier wel eens eerder zijn geweest, en ook de midden in het dorp liggende vijver met eenden komt ons weer bekend voor en dus gaan we op een van de daar aanwezige bankje's even zitten om een manderijn op te eten die Aafke had meegenomen.
Dan rijden we terug naar Mårup en duiken daar de winkel in voor broodje's en er staat een zelfbedienings softicemachine waar ik voor ons beiden een flinke lading softice tap in een plasticbeker.
We rekenen snel af bij de kassa en beginnen aan ons ijsje te likken, en kunnen het smeltproces net bijhouden met deze hitte.
Ik was vergeten om een paar lepeltje's mee te nemen, maar gelukkig heb ik altijd een paar houten lepeltje's in mijn portemonee zitten en die komen nu goed van pas.

    Een zeldzaam mooie houten boot, die zie je niet zoveel meer.

Om halfvier zijn we weer bij de boot en overleggen we wat we nu gaan doen, blijven we liggen, of gaan we naar Tunø toe en daar voor anker.


Aafke wil wel naar Tunø en dus tuig ik de fietsen af en brengen we die weer in de voorpunt van de boot
Ik breng eerst nog even een spring uit via de middenbolder, en zet de motor in z'n vooruit, zodat Aafke daarna alle lijnen eraf kan halen. En zo varen we om vier uur de haven uit richting eilandje Tunø.
We moeten een passerend vrachtschip voor ons langs laten gaan en zijn dan even later om kwart voor vijf op de rede waar al twee schepen voor anker liggen, een catamaran en een scherp jacht van onze lengte. Ik ga achter de catamaran het anker uitgooien en steek flink wat ketting.


Dan trek ik er ook nog even flink aan en zet dan het ankeralarm aan op dertig meter en als dat eenmaal is gedaan is het tijd voor een goudgeel glas bier.
Ik zit nog maar net of het alarm gaat af, en ik kijk nog eens goed hoeveel we zijn verplaatst op de plotter, nou dat valt mee en dus steek ik nog maar wat ketting en trek er ook nog een keertje aan.
Even later gaat het alarm weer af en nu zijn we 135 mtr van het punt waar ik het anker erin had gegooid en dus zit er niets anders op dan anker op te gaan en opnieuw ankeren.

    De voor ons liggende Catamaran.

Deze keer vaar ik vlak achter de Catamaran en hier is het 3.6 mtr diep en gaat de spijker er weer in ik steek 15 tot 20 mtr ketting en trek er nog ff flink aan maar volgens mij zit het nu gebeiteld en stop ik de motor en stel het alarm opnieuw op 30 mtr.


Zo te zien is het nu oké, en drink ik mijn gouden rakkertje verder leeg, en ga ik mijn blog bijwerken voor vandaag.
Het is ondertussen etenstijd geworden en Aafke heeft al weer snel het één en ander bij elkaar geknutseld en dat gaat er in als een preek in een ouderling.
Na ons toetje gaan we lekker zitten lezen en uitbuiken en ik hoop op een rustige nacht zonder alarmen, want de wind zou vannacht weer in kracht gaan toenemen, maar wij liggen hier achter een rif en de wind komt uit het westen en wij liggen aan de oostkant van het eiland en dus verwacht ik geen problemen, mocht het al te erg worden dan kunnen we nog altijd de haven binnengaan.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten