pageviews

dinsdag 21 augustus 2018

Dinsdag 21-08-2018 van Mittelfart naar Bagœ voor anker.

Vanmorgen al om zeven uur wakker, maar we gaan voor de twede ronde en verslapen ons dus.
Het is halfelf als Aafke mij roept voor het ontbijt, en daar geef ik graag gehoor aan, want eten is een hobby van mij, waar ik geen genoeg van kan krijgen.
Na het eten komt de zeekaart nog even op tafel, en bekijken we de mogelijkheden om te ankeren bij het eiland Bagœ.
Er zijn twee plaatsen waar moorings liggen en dus kijk ik eerst maar even op het weerbericht wat voor windrichting we krijgen vanavond en morgenvroeg.
Het blijkt dat de wind vandaag van noordwest krimpt naar het zuiden, en dus moeten we de noordkant kiezen want daar liggen twee moorings die beschutting bieden naar westenwind en zuidenwind.
Om even na twaalfen haal ik de lijn van de mooring af, en varen we eerst maar de andere kant van het eiland waar we achter lagen, want ik kan niet bepalen waar de wind precies vandaan komt.
Na  een halfuur te hebben gemoterd blijkt dat we de wind half hebben naar Bagœ, en hijs ik het grootzeil omhoog.
Even later de Genua afrollen, en dan kan de motor uit.
Na een uur te hebben gezeild gaat de wind opeens dwarsliggen en komt dan weer hier en dan weer daar vandaan, we doen wat we kunnen, maar na nog een uur aanmodderen geef ik de pijp aan maarten en start ik het hijgend hert.
We moteren tot we bij de ankerplaats zijn, en daar liggen twee moorings en wij nemen de meest rechtse, ik vaar er langzaam naar toe zodat Aafke de lijn met de karabijnhaak aan het ding vast kan maken.
Het gaat zoals uit het boekje, en we liggen hier mooi beschut, en dus word het tijd voor een jeweetwel geval en Aafke neemt een beerenburgje.
Even later komt ze op de proppen met tapenade van Ansjovis met olijven, nou ik eet er een cracker van maar zij mag het potje van mij leegeten, want het is echt mijn smaak niet.
Ik eet later de overgebleven soepstengels en nog wat overgebleven chips op en dat ligt beter in mijn smaak.
Even later komt er in de verte een zeiljacht aanmoteren, en Aafke zegt die pakt vast de andere mooring en jawel hoor hij vaart er mooi op af en ik dacht eerst dat het een Bavaria was, maar als ik nog eens goed kijk zeg ik tegen Aafke volgens mij is het een jeanneau en na de verrekijker te hebben gepakt zie ik inderdaad dat het een jeanneau is welliswaar kleiner dan die van ons maar het is ook een sun oddysee 33 legende, en die van ons is een sun legende 41ft.

   Aafke bekijkt onze buren even met het viersjochapperaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten