pageviews

woensdag 22 augustus 2018

Woensdag 22-08-2018 van ankerplaats Bagœ naar Assens.

Vanmorgen om de beurt al een keer of wat vroeg wakker geworden, maar te vroeg om uit de kooi te komen en dus is het halfnegen wanneer we aan ons ontbijt beginnen.
Het brood dat we nu eten is wel behoorlijk droog aan het worden, en daarom is smeren noodzakelijk en dat is Jam, Duo penotti, en calvé pindakaas erop dus.
Gisteravond toen we om ongeveer middernacht te kooi gingen werd het nogal onstuimig weer en er stond even later een vervelende deining waar we allebei slecht op konden slapen.
Uiteindelijk ging het wat minder hard tekeer en zijn we in slaap gewiegd om zo maar te zeggen.
Het is nu kwart voor tien, en ik start de motor na eerst de olie en het koelwater te hebben gecontroleerd.
Ook doen we de huik nog even op het grootzeil, want de zon zal er de hele dag op staan branden en dat is slecht voor het stiksel en ook voor het zeil zelf natuurlijk.


Nu moet Aafke naar voren om de haak van de mooring open te maken en dus vaar ik de boot iets naar voren, en jahoor het lukt haar om de haak er af te krijgen en dan varen we om 09:57 weg van onze ankerplaats.

    We zwaaien nog even naar onze Deense buurlui.

We willen graag naar Bagœ maar wanneer we op een punt van no return komen gaan we bij nader inzicht toch maar naar Assens en dat komt doordat de wind vrij hard is 16-20 knopen en de windrichting staat in de haven van Bagœ dwars op de boxen en ik weet dat daar weinig manouvreerruimte is, vandaar deze keuze.
Om halftwaalf komen we de haven van Assens binnen, en vinden gelijk een plekje aan de kop van de eerste steiger, zodat we met de fietsen gemakkelijk van de boot af kunnen komen.

    Hier ligt de plaats Assens op het eiland fyn ook wel bloemeneiland genoemd.

Nu eerst maar even een bakje koffie met iets erbij, en dan maak ik de fietsen gereed op de steiger maar eerst moet ik mijn zadel nog even beter stellen want dat zit te ver achterover en daar heb ik behoorlijk de pest aan, want daardoor word fietsen een marteling en heb ik er geen plezier meer in.
Dan is het zover en sluiten de boot af en fietsen eerst naar het havenkantoor om het havengeld te betalen.
Zoals op zoveel plaatsen zit er elektriciteit bij het havengeld inbegrepen, en zodra ik de sticker uit de automaat heb gehaald ga ik even terug naar de boot om de sticker op een goed zichtbare plaats te plakken en ook maar gelijk de Duitse spring er op te doen.
Teruggefietst naar Aafke en dan gaan we eerst maar naar de Brugsen om boodschappen te halen, zoals brood, broodje,s en bananen en nog wat kleine dingen die we nodig denken te hebben.
Na de boodschappen in de fietstassen te hebben geborgen gaan we Assens in, nou dat valt niet mee om hier te fietsen, het zijn allemaal kinderkoppen die hier liggen en je rammeld bijna van de fiets af.
Aafke is al snel een rode kruiswinkel ingedoken, en blijft daar ook nogal even hangen, en ik zoek een plekje in de zon op een bankje, waar ik al eens eerder op heb gezeten toen we hier waren met John en Marina en de kids.
Eindelijk komt ze de winkel uit zonder iets te hebben gevonden, dus volgende keer maar weer eens struinen.
Dan gaan we weer verder de stad in, en ik wilde graag even naar de Aldi want die hebben zo nu en dan aanbiedingen in polshorloges, en die van mij heb ik gisteren aan Neptunus geofferd want het glas was kapot geraakt bij het losmaken van de lijn van de mooring.
Dus ga ik op internet zoeken naar Aldi Assens en ja daar istiedan hier ook nog dichtbij zeg, dus op de fiets en er heen.
Helaas kom ik even later tot de ondekking dat we de verkeerde weg hebben genomen bij de rotonde en dus moeten we weer terug, nou dat gaat gelukkig bergafwaarts en even later als we de goeie weg hebben genomen komt de Aldi in zicht.
Na de fietsen in de schaduw te hebben geparkeerd, gaan we de winkel in en hoe is het mogelijk, ik vind nog twee herenhorloge,s in het schap, het zijn wel model oude wekker, maar dat kan mij niet schelen want na een goed jaar zijn ze of leeg of kapot op een of andere manier enfin die dingen kosten ook geen drol dus vooruit maar.
Ook nemen we elk een lekker ijsje en kopen ook nog wat andere dingen zoals druiven, broodje hamburger met kaas etc, etc, etc.
Eenmaal weer buiten zoeken we een bankje om te zitten, en die is aan de overkant bij een patattent, nou ja dat wagen we er maar op als de uitbater neringziek is dan merken we dat wel.
Dan als we de chocodips ophebben, kijken we op het kaartje hoe we op een plezierige manier weer met de fiets in de haven kunnen komen.
We vinden op de kaart een mooi ommetje en fietsen nog een stukje verder van Assens vandaan, en gaan dan door de bossen terug, echter onderweg ziet pietje pruimen hangen als duiveeieren zo groot.

    Het is dit jaar een goed pruimenjaar schijnbaar want de boom hangt er vol mee.

Nou daar moeten we natuurlijk eerst even van proeven, en na goedkeuring, gaan we aan het plukken alleen hebben we niets om het in te doen, maar Aafke heeft voor onderweg een paar eierkoeken meegenomen en die plasticzak kunnen we mooi gebruiken voor de pruimen.
Nu eerst de eierkoeken even soldaat maken, en dan gaan de geplukte pruimen in de zak en vervolgens weer in de fietstas.
We fietsen verder en komen weer op een rotonde uit en voor de zekerheid controleer ik de kaart, en kom tot de ontdekking dat we niet op deze weg mogen fietsen en dus zullen we dezelfde weg weer terug moeten nemen.
Nadat we zo,n vijftig meter die kant zijn opgefietst ontdek ik een fietspad dat door het bos blijkt te lopen helemaal tot Assens aan toe, is dat even een gelukkie nu gaat het ook nog lekker door het koele bos en het mooiste is dat het ook nog bergje af gaat dus kost het ook geen energie van onze accu,s
Onderweg moeten we nog wel een paar keer een rotonde oversteken maar het valt mee er is geen druk verkeer hier.
Onderweg zien we nog overal pruimebomen, maar ja we kunnen niet meer wat meenemen en dat is mischien ook maar beter, want je weet het maar nooit met pruimen voor je het weet zit in de shit.
Om halfvijf zijn we weer bij de boot, laden onze boodschappen uit, en dan gaan ik maar even een blonde rakker achteroverslaan, en Aafke een Cola Beerenburg.
Terwijl we lekker in de kuip zitten met het uitzicht op de ingang van de haven, zie ik een knalgeel jacht binnenvaren, ik zeg tegen Aafke volgens mij s dat de Teake Hadewych van wijlen Eerde Beulaker en Hedwych v d Brink. En jawel hoor het is een gejoggeld schip bij Langenberg g ebouwd en het is een boot met geschiedenis want Eerde is bijna overal met het schip geweest van noordpool tot zuidpool.
Eerst dacht ik dat ze bij ons aan de st eiger gingen afmeren, maar nee ze gaan de visserijhaven binnen, en dat is natuurlijk niet zo het hoort maar wel toek, want dat kost meestal niets.
Het is nu ondertussen etenstijd, en Aafke heeft de pannenkoeken al snel gereed voor consumptie ze zijn wel taaier dan die bij ons in Nederland te koop zijn maar de smaak is hetzelfde.
Ook het toetje heeft ze enigzins aangepast, want er zitt en verse pruimen doorheen die we vanmiddag geplukt hebben uiteraard zonder pit.
Er vaart ondertussen een hele vloot zeiljacht en de haven uit en die houden denk ik een woensdagavondcompetitie van de zeilvereniging.
Ik ga maar even liggen uitbuiken van de heerlijke pannenkoeken en pruimen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten