woensdag 15 augustus 2018

Dinsdag 14-08-2018 van Ballen op Samsø naar Bogense.

Vanmorgen waren we erg vroeg bij kennis, doordat de kleinste van de drie kinderen die bij ons in de achterhut slaapt om vijf uur al wakker werd.
Het gelukt Aafke om hem weer horizontaal te krijgen, en ook zijn oogje's gaan nog een poosje dicht
maar om zeven uur is het weer raak en nu blijft hij wakker en dus zijn we allemaal vroeg bij de pinken vandaag, nou dat is aan één kant wel mooi want daardoor zijn we om halftien al onder zeil buiten de haven.
De bedoeling is om naar Bogense te gaan en dat ligt 32 mijl zuidwestelijker dan dat we nu zijn.
Er staat een lekker windje en we lopen gemiddeld zo'n 5-6 mijl over de grond maar de koers is pal zuid en hoog aan de wind en dat is dus niet de ideale koers voor zuidwest, maar gelukkig gaat de wind steeds verder ruimen en kunnen we een koers varen van 220 graden.
Maar hoe verder we op zee komen te zitten des te minder word de windkracht, en om 12:00 uur moet ik de motor starten want we maken nog geen 2 mijl over de grond en word het wel een heel lange zit.
Het is nu nog ongeveer 20 mijl en met onderweg veel dreigende buienluchten, en halverwege een enorme hoosbui komen we om halfvijf de haven binnen van Bogense en gaan op zoek naar een ligplaats voor de nacht.

Na wat heen en weer te hebben gevaren, gaan we maar aan het eind van een steiger in een box liggen die vrij is, we moeten er wel vanaf de zijkant in zien te varen, want de breedte is minder dan 4 meter en dus kunnen we niet tussen de palen door.
Na wat hangen en wurgen met lijnen en stootwillen liggen we dan om vijf uur exact vast in de box.
Ik bestel alvast maar een blonde rakker bij Aafke, maar die wil eerst de wal op om met de jeugd naar de speeltuin te gaan, en ik ga even stoeien met de betaalautomaat voor een sticker van 180 Dkr.

De drie zandhazen in bad.

Wanneer we om halfzeven weer bij de boot aankomen gaat onmiddelijk de Duitse spring erin voor warm water want de drie zandhazen gaan in de kuip in het zwembadje.
Oma wil ook nog graag even zei ze net tegen mij, maar dat brengt volgens mij ongeluk net als in de winter met oude wijven op het ijs, dan heb je ook meteen dooiweer word er gezegt.
Na een dik kwartier gaan ze één voor één door de handdoeken en de fohn van Beppe,  en zo kunnen ze meteen aan tafel voor het avondeten en dan naar bed toe.
De verwachting is dat we vanavond weer veel wind krijgen, maar dat deert ons niet want we liggen hier in een box, en niet aan lagerwal dus laat het maar komen, want wat er vanavond aan water valt er morgen niet.
Morgenvroeg moeten we als we willen ontbijten eerst naar de supermarkt voor brood en dergelijke, we zullen nog wel zien wie daar het slachtoffer van word.
Voor vanavond hadden we nog ruim genoeg aan brood, broodje,s, en crackers in meerdere soorten, en ook nog beschuit, en zelfs nog een paar croissants dus iedereen raakte nog verzadigd.

Ook hier varen nog flinke schepen langs met vier laadspieren.