pageviews

zaterdag 11 augustus 2018

09-08-2018 Verwaaid op Tunö

Vandaag gaan we na het ontbijt ankerop, want we willen het eiland even op om te wandelen en mischien blijven we hier vannacht wel liggen i.v.m het komende slechte weer, er is storm voorspelt voor donderdag op vrijdag en ook regen.
Nou we wachten het maar af, en nadat het anker boven water is, wat weer eens een probleem gaf door het vastlopen van de ketting op het nestwiel van de lier, en dus moest de hamer er aan te pas komen om de schakel er tussenweg te slaan.
We varen de haven in, en even ben ik bang net te laat te zijn voor een plek aan een langsteiger, maar dat valt mee, iedereen die voor mij naar binnenvaart zoekt een box op en dus belanden wij aan een mooie ruime steiger ideaal om op en af de boot te komen.
Even later gaat Oma met John en Marina en kinderen voor een wandeling over Tunö, ik blijf aan boord want het is mij te heet en ik ga lekker in de schaduw zitten onder de buiskap met een kopje koffie erbij.
Om goed twaalf uur komt het spul er weer aan en dan is het de bedoeling om warm te eten, alleen kunnen we niet zo gemakkelijk bij de aardappelen en dergelijke komen omdat de fietsen op de achterste bakskisten staan, nou zeg ik dan maak je toch wat anders klaar, macaroni of nassi o.i.d.
Maar nee hoor dan moeten we maar even naar het zelfbedieningstentje langs de weg om aardappelen en verse groente te kopen.
Ik heb wel Deense kronen, maar geen klein geld maar mischien kan ik het wel wisselen in de kas die er bij staat, dus ik loop daar naar toe met Novah en de aardappels kosten 20 kr en de wortelen 10 kr maar ik kan mijn 200 kr niet wisselen in de kassa want die kan niet open, en het geld doe je door een gleuf in het deksel.
Even later ontmoet ik de havenmeester en vraag of hij mijn 200 kr ook kan ruilen voor kleingeld maar daar wil hij niks van weten, en maakt zich er met een smoes vanaf zo heb ik de indruk.
Nou dan word het dus vandaag geen aardappelen, maar Aafke gaat wel Nassi maken zegt ze, nou dat is een strak plan vind ik.
Voor eten drinken we dan eerst maar even een biertje, want dat past volgens mij goed bij de nasi goreng.
Even later begint het al lekker te ruiken aan boord en even daarna komt iedereen weer aan boord en laten ons de Nassi Goreng goed smaken met een pittig pindasausje erbij.
De hele pan Nassie gaat op en dat zegt dus dat het prima smaakte.
Ondertussen is het al weer tegen drieën en dus ruimen we de boel op en ik ga naar de havenmeester om het havengeld te betalen.
Goedkoop is het hier niet want ze vragen hier alleen voor overnachting 192 Dkr en dat is 28 euro.
Elektrisch en water moeten apart via een kaart worden betaald en ook voor de douche heb je een kaart nodig.
Als ik terug kom van de havenmeester, en op de boot stap komt mijn achterbuurman er aanlopen en zegt dat de storm niet uit het westen maar uit het zuiden gaat komen en gelijk is de hele haven in rep en roer.
Ik kijk og eens goed op mijn weer programma van wisuki, en volgens die voorspelling is dat maar voor heel even en dan draait hij toch door naar het westen, en dus blijf ik gewoon liggen waar ik nu lig.
Wel ga ik extra landvasten uitbrengen en nog een exstra spring en ook hang ik al onze stootwillen aan de kant van de steiger want dat is bij wind uit het zuiden lagerwal.
In dit geval is er slechts 30 meter water tussen mijn plek en de wallekant en dat kan dus nooit geen probleem geven bovendien staan daar ook een aantal gebouwen van twee verdiepingen nog op de wal dus de wind kan nooit veel uitrichten op zo'n korte afstand.
Om een uur of acht gaat het opeens hard waaien maar nu vanuit het oosten, en er begint een behoorlijk vervelende deining de haven binnen te lopen, wij hebben er weinig last van, maar de verhuisde boten die nu aan de overkant in boxen liggen gaan als een gek te keer en iedereen is met extra lijnen in de weer om hun kostbare bezit er ongeschonden door heen te halen.
Ik ben dus blij dat ik niet daar ben gaan liggen.
Later op de avond gaat de wind zo nu en dan weer liggen, maar ook heeft het een paar keer flink geregend en dat is voor de droogte die er hier is natuurlijk goed.
Ook hebben we een paar flinke onweersklappen gehad, maar daar is het gelukkig bij gebleven.
Het is nu bijna kwart over twaalf en we gaan naar bed, en we zien wel hoe het vannacht gaat, heb net nog even een ronde om de boot gemaakt en de stootwillen gecontroleerd zodat ik er hopelijk straks niet midden in de nacht uit hoef om van alles en nog wat te gaan verhangen.
Om een uur of halfzes is het zover, en moet ik er toch maar even uit om te kijken hoe het er bijstaat.
De wind haalt nu zo nu en dan 48 knopen en dan komen we wel erg dicht met de stootrand bij de steiger, en pas als ik de stootwillen één voor één een stuk hoger heb gehangen komt er weer wat meer ruimte ook doe ik wat aan het val van de gennaker zodat het kling kling geluid ophoud.
Alle stootwillen zijn nu in gebruik, en ook heb ik er nog een extra achterspring opgezet, voor het geval dat de oude lijnen het zouden begeven.
Een steiger verder is een rolfok een eigen leven gaan leiden en die klappert compleet in alle stukken de schipper weet hem weer enigzins op te rollen maar het is te laat maar zijn boot hangt nu tenminste een stuk minder scheef als daarvoor.
Ik ga maar weer naar kooi want veel meer dan nu kan ik niet doen, en ook ben ik er niet warmer van geworden dus kruip ik lekker achter Bornholm.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten