maandag 20 augustus 2018

Zondag 19-08-2018: van Juelsminde naar Mittelfart.

Na een goede nacht te hebben geslapen, gaan we na ontbijt en de boot te hebben klaargemaakt om te zeilen om 11:00 uur de haven uit.
Het is mooi zeilweer wat betreft de wind, maar de zon laat zich denk ik vandaag niet zien.
Eerst varen we nog een kwartier op de motor om de haven uit te komen en naar de boei te varen waar we het grootzeil hijssen en na ook de Genua te hebben bijgezet kunnen we een koers varen van 165 graden hoog aan de wind.
Ja zo komen we niet in middelfart en na een uur deze koers te hebben aangehouden gaan we overstag en varen we een koers van 275 graden over de grond, en dat betekend dat we het hele stuk moeten kruisen.
Nou met deze wind van 14-15 knopen is dat best te doen, maar het loopt over de ene boeg beter als over de andere, dat komt uiteraard van de golfslag en de stroming die hier staat, gelukkig hebben we stroom mee en dat is mooi meegenomen.
Als je zo aan het kruisen bent kom je regelmatig dezelfde jachten tegen die je pad kruisen, en dan is het wel leuk om er een wedstrijdje van te maken met een vergelijkbare boot.
Natuurlijk is dat geen vergelijking, maar leuk is het wel als je steeds wat meer uitloopt op je medezeilers.
   Onze route van Juelsminde naar Mittelfart.

Na 27 mijl te hebben gezeild, gaat het laatste stukje naar de ankerplaats op de motor, en dan opeens zijn er Dolfijnen om de boot, we hadden het al eens eerder meegemaakt, maar niet op deze plek.
Aafke haalt gauw haar telefoon om ze op de foto te zetten, maar is steeds te laat, en dus zeg ik tegen haar dat ze de video aan moet zetten, nou dat gaat beter, maar ze zijn maar een paar tellen in zicht, en dat maakt dat je er dus eigenlijk niks aan hebt.
We zijn intussen bij de ankerplaats aangekomen, en er liggen al vier boten waarvan twee aan de vaste moorings die hier in de zomer altijd liggen.
Wij gaan proberen tussen de beide boten die aan de moorings liggen te ankeren, en laten ons anker vallen in water van 3 m diep in de hoop dat het anker houvast krijgt.
Even later voelen we een schok, en zien de punt van de boot naar bakboord draaien en ik trek er ook nog maar even flink aan zodat het of los of houvast krijgt in de hier aanwezige kleigrond.
Het anker blijkt te pakken, en we driften wel wat heen en weer maar dat hoort erbij.
Ik zet het ankeralarm op 15 m zowel op de plotter als op ipad en iphone en hoop dat het ankeralarm ons niet uit de slaap gaat halen vannacht.

Het ankeralarm gaat niet af gelukkig. Rechts achter anker en links aan de mooring.

Het word een onrustige nacht, want ik heb twee halve liters bier opgedronken gisteravond, en die dwingen mij tot een aantal sanitaire onderbrekingen waarbij ik uiteraard ook nog even check hoe het staat met ons anker.
Nou het enige dat voor wat deining zorgt is de wind, want die is van zuidwest gedraaid naar noordwest en dat is te merken want de dieptemeter geeft nog maar 2.2 m aan en onze diepgang is dat ook ongeveer.
We zijn namelijk een beetje meer naar de wal geraakt en het moet niet zo zijn dat we de grond gaan raken, vooral niet met het roerblad.
Wanneer we s,morgens uit bed komen, en om ons heen kijken gaat de boot die achter ons ligt net weg van de mooring en de andere is al weg, dus gaan we snel ontbijten, en aankleden om daarna anker op te gaan en de mooring die voor ons ligt te bezetten, een halfuur later liggen we aan de mooring in water van 6-7 m diep en dat is een veiliger gevoel dan met 2.2 m en slechts 10 cm speling onder de kiel.
We blijven hier nog maar een dag liggen om weer wat op verhaal te komen na een voor ons we erg hectische tijd met drie van die kabouters aan boord met al hun spullen, maar het was reuze gezellig om ze aan boord te hebben, en met elkaar op te trekken langs een aantal leuke havens.