pageviews

woensdag 29 augustus 2018

woensdag 29-08-2018 van Mommark naar Søby op Arœ.

Het lijkt er vanmorgen eerst niet op, maar het gaat schijnbaar toch een mooie dag worden, Aafke is er zoals altijd eerder uit dan ik, maar alles doet mij zeer vanwege de vochtige lucht die over alles heenhangt.
Het is echt diesig over het water, en dat is voor oude mensen met reumatiek geen prettig gevoel.
Om goed negen uur zitten we aan het ontbijt, en daarna ga ik even een bezoekje brengen aan het toilet, want de pruimen van gisteren willen er weer uit en daar moet ik wel de controle over houden.
Wanneer ik weer terug ben op de boot ga ik eens even kijken hoe het met de dieseloliefilters gesteld is, en ik tap van beide filters even wat water af en daar zit wel wat viezigheid in, maar echt heel smerig zijn ze niet.
Toch ga ik voor de zekerheid maar even het groffilter er even af schroeven om te kijken hoe het bovenin het filter er uit zien.
Eerst draai ik de brandstoftoevoer kraan dicht, want anders krijg ik een overstroming in de motorruimte en dat word meestal een smerig karwei om op te ruimen.
Dan schroef ik het filter los, en haal het onder het filterhuis vandaan, nou dat is wel wat vuil, maar ik zou het nog kunnen laten zitten.
Helaas wil het filter niet weer onder het huis want het zaakje valt uit mijn handen en dus zijn de rapen gaar.
Het meeste is gelukkig in het bakje terrechtgekomen wat ik onder het filter had staan, maar er ligt ook nog genoeg op de bodem van de motorruimte.
Ik besluit om dan maar gelijk een nieuw filter erop te zetten, en doe de oude nadat die goed is uitgelekt in een plasticzak voor een eventuele noodsituatie.
Na nieuwe ringen te hebben gemonteerd schroef ik het zaakje er weer onder en ga ik de kraan weer openzetten en dan ga ik de filters ontluchten.
Het duurt wel even voor er weer diesel uit de ontluchting komt, maar wachten duurt altijd lang, na de boel schoon en droog te hebben gemaakt kan ik de motor starten en die loopt gelijk weer dus dat is weer in orde.
Na eerst nog even water te hebben gekookt in de waterkoker gaat de Duitse spring er weer af en brengt Aafke de rubberboot naar de achterkant van de boot.
Ik begin alvast de lijnen los te maken op twee na, en start de motor, en zet hem in z,n achteruit.
Terwijl Aafke de voorlijn laat slippen doe ik dat met de lijn van de middenbolder en zo varen we mooi de box uit, geen centje pijn.

   De omgeving van Mommark.

Om 12:25 varen we tussen de pieren door en even later gaan we op de Genua verder en gaat de motor uit.
Het eerste stuk is bijna halve wind, maar halverwege word het uiteindelijk toch nog hakken aan de wind, want er staat ook nog een flink zeetje wat ons dwars zit.
Ik had uitgerekend dat we om 15:00 uur in Søby zouden zijn, maar dat komt anders we moeten zelfs nog twee slagen maken om er te komen en pas om 16:05 liggen we aan een langssteiger in Søby.

   We moeten helaas nog wel twee slagen maken.

   Aangemeerd aan een langssteiger op Søby op het eiland Ærø

Aafke wilde eerst nog thee zetten, maar wanneer ik terug kom na het havenkantoor te hebben bezocht word het een aankomstborrel in de vorm van een biertje of twee.
De zon schijnt heerlijk achter in de kuip nu, en we vallen allebei in slaap, en worden om zes uur weer wakker.
Aafke gaat snel met de pannen en potten aan het stoeien, en ik dommel nog wat door, dan is het zover en moeten we er weer plat voor, en ik moet toegeven dat Aafke het koken nog niet heeft verleerd
Dan zien we de havenmeester aankomen, want die komt nog altijd zelf langs en dat is een stuk persoonlijker dan de automaten die we in de meeste havens aantreffen.
Hij roept van verre al: aah de Marilena, die heb ik wel vaker gezien, en dat klopt want hij weet zelfs nog toen we hier de laatste keer lagen dat het stormweer was en dat klopt inderdaad.
Deze ouwe zeebonk heeft een zeer goed geheugen, en is bovendien een persoonlijkheid die je graag ziet langskomen.
Hij kijkt eens even naar de boot, en zegt dat hij mij 140 Dkr moet afnemen, ik betaal met een briefje van 200 en krijg 2x 10 Dkr voor de douche,s en 2x 20 Dkr voor bier van hem terug, na hem de hand te hebben gedrukt nokt hij weer af, en zegt nog dat het morgen gaat regenen met harde wind erbij.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten