maandag 20 augustus 2018

Vrijdag van Bogense naar Juelsminde

Vanmorgen na het dagelijkse ontbijt en nog even een tijdje met de kinderen naar de speeltuin, gaan we richting Juelsminde het plan was om gistermiddag daar naar toe te gaan maar daar wilden de weergoden niet aan mee werken.
We vertrekken om 13:00 uur en zijn na anderhalfuur moteren wegens gebrek aan wind, en een halfuur zeilen toen er vlakbij Juelsminde weer een flinke wind plotseling ontstond van 12-15 knopen.
Het was de bedoeling om ergens langszij aan te meren, maar dat lukte niet, want er is de hele week al havenfeest hier en dus ligt de haven behoorlijk vol.
We meren aan vlakbij de plek waar we eerder lagen in een box, maar dat gaat niet helemaal zoals het moest want Aafke kon de lijn niet goed om de paal krijgen waardoor we naar de kant waaiden waar Marina stond om de lijn om de paal te leggen waardoor we met de buitenboordmotor die daar aan die kant aan de reling zit aan een plank, tegen de paal aankwamen waardoor hij bijna overboord ging.
Gelukkig hield het slot om diefstal te voorkomen dat tegen en konden we alsnog een lijn om de andere paal krijgen om het schip weer in de midden te krijgen en verder naar voren te varen naar de steiger.
Het is druk op de steiger, want er is een trouwpartij op een groot strijkijzer en de ambtenaar van de burgerlijke stand is net bezig om het al wat oudere bruidspaar in de echt te verbinden.

Het is nu een uur of vier, en dus gaan John en Marina met de kids en Beppe naar de speeltuin en naar het strand ze zijn hier ook opgestapt, en dus weten ze hier de weg al.
Ik ga even langs de havenmeester, en ga ook even bij de feesttent kijken waar flink wat bier word geschonken zo te zien, ook zitten er drie man elk op een paal in de haven, en wie het wint ontvangt 10000 Dkr oftewel € 1344,= ze moeten 96 uur blijven zitten en in weer en wind valt dat niet mee, ze hebben dan ook alles bij zich want ze moeten er ook op slapen.
Om hun behoefte te doen zullen ze er wel even af mogen vermoed ik, maar voor plassen hangt er zo te zien een fles die daarvoor kan worden gebruikt.
Na daar nog wat om te hebben gelopen ga ik naar de boot terug, en wacht maar tot iedereen weer aan boord komt.
Eerst komt John terug, en ga ik met hem in de auto om de lege cans weer te vullen bij de pomp met dieselolie, want dat scheelt nogal wat met de prijs die ze hier in de haven er voor rekenen.
Weer terug berg ik de cans weer op in de sb achter bakskist, en ga ik hem helpen om alles wat ze bij zich hadden van de boot naar de auto te transporteren, en dat is nogal wat.
Gelukkig hebben we een havenkar en een bolderkar en eerst komt de bolderkar vol met grote keien het zijn er tien in totaal, en er zijn erbij die meer dan tien kilo wegen, ik kan de kar maar met moeite trekken zoveel gewicht zit erin.
Er gaat een deel in de kofferbak, en de rest gaat op de vloer van de auto, dat kan omdat de kinderen in autostoeltje,s zitten.

De Oudje,s met de oudje,s.

De twee fietsen en de bolderkar en dan nog de buggy gaan allemaal achterin de kofferruimte,en de rest gaat in de ruimte die daartussen nog open is.
Dan is het etenstijd geworden, en daarna gaan we na het eten nog even met z,n allen een ijsje halen en lopen dan nog even naar de speeltuin toe om het daar op te smikkelen.

Alledrie op de toren.
De kinderen kunnen zich hier nog even uitleven voor ze een hele poos stil moeten zitten in de auto.
Dan is het ondertussen negen uur geworden en nemen we afscheid van elkaar en wensen hun een goede reis toe, en zeggen dat ze rustig en voorzichtig aan moeten doen, want het is geen race tegen de klok.

Wij lopen terug naar de haven, kijken daar nog even rond, en gaan dan tegen tienen terug naar de boot toe, en gaan nog even zitten lezen.
Om halftwaalf kijken we nog even hoe het met de paalzitters gesteld is, maar ze zitten er alledrie nog op ,ook was er vanavond steeds om de paar uur een andere band te spelen en te zingen, maar wij kunnen het Deense koeterwaals niet verstaan.
De paalzitters krijgen elke dag twee keer van een mevrouw op de wal instructie's voor gymnastische oefeningen, en dat is denk ik wel nodig want anders worden ze natuurlijk zo stijf als een plank en ook krijgen ze dan waarschijnlijk kramp in de spieren en dat kan erg pijnlijk zijn, dus soepel houden die zaak.
We liggen nadat we om een uur of twaalf naar bed zijn gegaan nog een flinke poos wakker van de muziek die tot halftwee vannacht door gaat.