Onze Engelse buren zijn ook warber, en maken aanstalten om te vertrekken, en dus zwaaien we hen nog even uit, op mijn vraag waar ze naar toegaan is het antwoord Faaberg.
Nou dat is een mooie plek zeg ik tegen hen, want wij zijn daar ook wel een paar keer geweest.
Nu zij weg zijn, ruimen we snel alles binnen op, sluiten alle ramen, en afsluiters en ook check ik nog even de motorolie, en vul een halve liter bij.
Dan trek ik mijn jollebroek aan, en mijn vest en halen we de huik van het grootzeil af, want het is mooi zeilweer.
Over de marifoon hoor ik iemand op kanaal 16 zeggen dat het dutch sailingvessel op een plek vaart waar het erg ondiep is en dat hij kans loopt om aan de grond te lopen.
Nou dat zijn wij dus niet, maar dat is de Beluga, die net de haven uit is gevaren, ik zie hem buiten de haven omkeren en terugvaren naar dieper water, want inderdaad waar hij naar toe aan het varen was word het even verder erg ondiep.
Na de motor te hebben gestart, varen we even later de haven uit en hijssen even verderop tegen de wind in het grootzeil omhoog, en rollen we de Genua af.
De wind komt steeds uit een andere richting, en is ook erg variabel, en dat zit hem in de nogal zware bewolking die overdrijft het valt dan ook niet mee om de boot goed op koers te houden.
Om hier weg te komen moeten we kruisen, en het duurt dan ook wel even voor we echt richting Fynshav kunnen varen, en we zijn niet de enigen die last hebben van dit grillige weer want er kruisen hier meerdere jachten heen en weer.
Eindelijk komen we op een punt dat we in één keer koers kunnen zetten in de goede richting, maar nu zijn het allemaal zware buien die op ons afkomen, we doen ons best om ze te ontlopen, en dat lukt aardig, maar toch moeten we even zo goed nog snel een rif steken, want deze bui komt wel erg snel onze kant op.
We zijn net op tijd met het reven van het grootzeil, en ook kunnen we de Genua op tijd wegrollen en krijgen we een flinke portie wind, maar gelukkig valt de regen mee.
We lopen nu met gereefd tuig bijna 7 knopen over de grond en de wind is ook geruimd naar het westen en komt dus nu binnen tussen halvewind en bakstagwind en dat is net wat we nodig hebben en we gaan nu precies over het lijntje wat ik in de plotter heb gezet.
Het is nu nog 12 mijl naar Fynshav, en met deze wind en bootsnelheid zijn we daar binnen twee uur.
Maar als we dan nog 4 mijl te gaan hebben kakt de wind in elkaar, en lopen we nog maar 4,5 en dus duurt het een klein beetje langer dan we hadden gehoopt.
We halen dus het reef maar uit het grootzeil, en rollen ook de Genua weer helemaal af, maar de wind laat het nog verder afweten.
Wanneer we vlak voor de haven bezig zijn met het strijken van de zeilen, loopt er net een jacht voor ons de haven binnen, en neemt nog net het laatste plekje in beslag aan de langssteiger.
Nou wij zijn hier al een aantal keren eerder geweest, en wij varen door tot aan de steiger waar ook getankt kan worden, en daar is nog ruimte zat om te liggen zonder dat er iemand last van ons heeft bij het voor de kant komen om te tanken.
We maken snel schoon schip, doeken het grootzeil nog wat beter op, en hangen onze kleren te drogen in het zonnetje.
Eerst ga ik nog even naar het havenkantoor, en vul daar een envelop in met naam van de boot en de plek waar ik lig en stop het geld voor de overnachting in de envelop en doe die in de brievenbus.
Ik betaal half in Euro,s en half in Deense kronen, want dat maakt hier niet uit schijnbaar want beide bedragen staan op de tarievenlijst die hier hangt.
Als ik terugkom bij de boot staat er al een blonde rakker klaar, en een Beerenburgje voor Aafke
We proosten op een geweldig mooie zeildag, ondanks de overtrekkende regenbuien waarvan wij maar weinig nattigheid hebben ondervonden.
Morgen zal het mooi zonnig weer zijn, en dus gaan we er met de fiets opuit, we zijn al eens op het eiland stuurboord uit geweest, en gaan nu de bakboordzijde uit is de bedoeling.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten