dinsdag 7 augustus 2018

06-08-2018 van Tunø naar Juelsminde.

Gisteravond was het bijn zeker dat John en Marina en de kids zouden komen, maar nu is het definitief ze komen eraan op dinsdagmorgen heel vroeg in de ochtend.
Dit gooit al onze plannen voor deze week overhoop en we proberen vandaag wat meer naar het zuiden te komen.
Na het ontbijt gaan we ankerop, en dat gaat zonder problemen en de ketting en het anker zijn mooi schoon in de ankerbak gekomen.
We hijssen het grootzeil, en rollen de genua af en daar gaat ie dan met 14-15 knopen wind lopen we zomaar 7 knopen dus dat lijkt erop.
Helaas is deze wind van korte duur en zakt hij steeds verder in tot we maar 2 knopen over de grond lopen, en dus gaat het oliezeil aan.
Na een uur moteren draait de wind plotseling 180 graden en neemt weer toe naar 12-14 zo nu en dan.
We hadden eigenlijk al besloten om maar Kerteminde te varen op de motor, maar we zijn nu net op een punt dat we beide kanten op kunnen. Aafke wil liever naar Bogense omdat dat ook voor John en Marina beter uitkomt wat kilometers en rijtijd betreft.
Dus wenden we de steven richting Bogense, na een goed uur zeilen draait de wind weer naar het westen toe en word het weer hoog aan de wind zeilen, maar daardoor hebben we de golfslag en ook de oppervlaktestroming tegen en dus loopt de snelheid over de grond af.
Liepen we eerst nog over de zes nu gaan we minder dan vijf knopen, en moeten we ook nog kruisen wat weer meer mijlen betekend.
Hadden we nu maar voor Kerteminde gekozen dan had dat ons waarschijnlijk uren gescheelt, maar ja achteraf zie je een aap in de kont.
Omdat de wind nogal wisselt van richting word Bogense ook nog een probleem, en dus kijk ik eens goed of er ook een alternatieve haven is die dichterbij ligt.
En ja die is er, op goed acht mijl rechtvooruit ligt de haven van Juelsminde, ik ben hier tig keer langs gevaren maar nu gaat het deze keer maar eens worden en met nog drie mijl te gaan starten we de motor om het laatste stuk niet te hoeven kruisen.
Er is kort geleden een nieuwe haven bijgebouwd voor de wat grotere schepen en nu hebben ze daar maar liefst 500 plaatsen in drie havens, en dus varen we die nieuwe haven binnen.
We zoeken eerst maar eens of we ergens aan een langssteiger kunnen liggen maar er zijn alleen boxen
Na wat heen en weer te hebben gevaren gaan we een box in die zo dicht mogelijk bij het parkeer terrein ligt i.v.m uit en inladen van de spullen van onze kinderen en kleinkinderen.
Het is nu 21:00 uur en dus tijd voor een aankomstborrel.
Na twee jonkje's belt Aafke met Marina, en ga ik naar het haven kantoor.
Gegeten hadden we al onderweg " pannenkoeken " uit de magnetron en die smaakten best, ook het toetje ging na de borrel achter de pannekoeken aan.
Na mijn bezoek aan het havenkantoor ga ik samen met Aafke de fietsen uit de voorpunt halen en achter op de boot parkeren.
Aafke gaat alvast bezig met de slaapplaatsen in gereedheid te brengen, en ik ga eens kijken of ik weer contact kan krijgen met het world wide web ook wel internet genoemd.
Na wat instellingen te hebben gechecked en aangepast krijg ik het weer voor elkaar en kan ik weer dingen versturen via mail en whatsapp.
Het is nu ondertussen alweer 00:00 geworden en ik kap ermee, morgen nog even wat foto's erbij en dan kan ie weer.