pageviews

zondag 12 augustus 2018

Zondag 12-08-2018 Van Tunö naar Langör op Samsø.

Vanmorgen om 10:25 vertrokken na een uitgebreid ontbijt, richting Langör op Samsö, dit pittoreske haventje ligt aan de oostkant halverwege het eiland Samsö en is net diep genoeg voor ons om er te liggen.
We zijn nog maar net een uurtje onderweg of het begint al een beetje te miezeren, nou als het niet erger word dan hoor je mij niet klagen, want de bewolking ziet er rondom niet erg florisant uit.
Na nog even wat foto's van de overgebleven schepen in de haven gaan we op de motor de haven uit.

   Nog even een paar plaatje's van de achterblijvers.

Nadat een groot vrachtschip ons voorlangs is gepasseerd rollen we de Genua af, want er staat 12 tot 14 knopen wind en we houden het precies een uur vol, en dan gaat de snelheid eruit vanwege onze koers, windrichting en kracht.
We motorsailen de rest van deze trip van 16 mijl en houden daarbij een snelheid aan van 4.5 knoop.
Onderweg komt ons nog een mooi jacht tegemoet die hoog aan de wind zeilt met mooie en dure carbonzeilen zo te zien.


We houden het lang min of meer droog, maar met nog 8 mijl te gaan gaat het echt regenen en dus duik ik lekker weg onder de buiskap en zet de stuurautomaat aan.
Helaas blijft het regenen en op een gegeven moment moet ik toch weer achter het roer en trek ik maar een regenbroek aan de jas had ik al eerder aangetrokken.
Uit de verte te zien liggen er niet veel jachten in de haven en als wij binnenlopen door de betonde geul komen we een jacht tegen die net vertrokken is uit de haven.
Het is hier wel uitkijken geblazen, want er zijn overal ondiepte's, en daar ben ik door een slechte ervaring niet erg op gesteld.
John en Marina gaan alvast bezig met de landvasten en stootwillen en zoals altijd gaat het natuurlijk tijdens het aanmeren flink regenen, ik had de bui al zien hangen, maar ja wat kan je er aan doen, niets en dat is maar goed ook.
De schipper van het aan de steiger liggende Nederlandse motorjacht staat al klaar om een lijn aan te pakken en zo liggen we in een oogwenk stil aan de kade met twee springen en voor en achterlijn vast.
Deze boot uit Nederland lag hier vorige week ook al toen we hier op de fiets waren vanuit Mårup.
Zo nu eerst de natte boel uit, en dan een berenburgje voor de kou, en ook kan ik meteen aan mijn warme maaltijd beginnen, ook John moet nog eten de anderen hebben onderweg hun aardappelen met sperzieboontjes al naar binnen gewerkt.
Er is stroom op de steigers en dus gaat gelijk de Duitse spring erin ( stroomkabel ) .en kunnen de kids een dvdtje gaan kijken dan zijn ze minstens een uur rustig.

   Hier is het nog droog en zijn ze aan het kwartetten met elkaar.

Het is nu al weer kwart over drie, en ik ga zo meteen maar even de havenmeester blij maken met het betalen van het havengeld het is hier 180 Dkr en in euro's € 24,=.
Hopelijk is het hier wat leuk voor de kinderen, het is hier langs de rand van de haven erg ondiep en dus kunnen ze als het weer wat zonniger word in het water spelen of krabben en garnalen vangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten