donderdag 23 augustus 2018

Donderdag 23-08-2018 van Assens naar Bagœ.

Vandaag zijn we wat aan de late kant, en vertrekken we pas om 11:00 uur uit Assens met bestemming Bagœ het kleine eilandje hier vlak voor de kust.
Er staat een windje van 3 bft en wanneer we de haven uit zijn rollen we de Genua af en varen met 2.5 tot 3.5 knoop richting Bagœ.
We varen een koers die over alle ondiepte,s heengaat, en die gaat rechtoe rechtan naar het kleine haventje toe.
Om kwart over twaalf liggen we in een box schuin tegenover de haveningang, en hebben dus geen last van golven die de haven in kunnen lopen met deze windrichting uit het zuid zuid westen.
Zo nu eerst maar eens koffie met een broodje erbij en daarna gaan we even kijken bij het havenkantoor anex winkel en wachtruimte voor de mensen die met de veerboot hier vandaan of naartoe willen.
Bij het havenkantoor is ook de automaat voor de sticker voor het havengeld en hier kost het incl stroom 165 Dkr. Betaal je te laat en moet de havenmeester langskomen dan moet je dubbeltarief betalen staat er op een bord te lezen als je van de steiger af komt.
We nemen gelijk maar een sticker mee, en gaan weer terug naar de boot om de fietsen op de wal te zetten, en een halfuurtje later fietsen we al weer richting dorp, tenminste als je van een dorp kunt spreken.
Langs de kant van de weg staat deze uit hout gesneden vogel ons te begroeten, het lijkt wel wat op karel onze pappagaai.

Al in het begin komen we een modern infobord tegen met scancode en daar staan 4 fietsroute,s op en dat is erg handig bedacht door die Denen moet ik zeggen.

Overal staan hier infoborden.
    De hoogte van de stormvloed staat hier op deze steen aangegeven.
    Ook hier heeft het water wel eens voor een ramp gezorgd.

Ze hebben het behoorlijk voor elkaar hier in Denemarken voor wat betreft het gebruik van automaten voor het havengeld, en ook voor de informatie aan toeristen.
De paden waar we overheen fietsen hadden wel wat beter gekunt want dat is werkelijk zo nu en dan treurig wat betreft de kuilen en gaten die er in zitten, dat is in ons koude kikkerlandje beter geregeld.
We komen hier helaas geen pruimebomen tegen, wel veel bramen en er zit erg veel aan de struiken helaas zijn ze nog lang niet allemaal rijp.
We plukken een bakje wat Aafke had meegenomen vol, en eten er ondertussen ook nog wel aardig wat van op.
Wanneer we aan de andere kant van het eiland zijn aangekomen zien we de boei liggen waar we eergister een nacht aan hebben doorgebracht.
Op de terugtocht zien we een ree met grote snelheid wegsprinten over de stoppelvelden van het afgemaaide mais, hij was waarschijnlijk geschrokken van ons lawaai met de fietsen.
We fietsen hier op één van de aangegeven paden, maar er word waarschijnlijk weinig gebruik van gemaakt want het pad gaat gewoon dwars door de maisstoppels die hier nog staan.
Even later komen we langs een wat eens een oude Deense boerderij moet zijn geweest, maar nu is het een prachtig opgekalefatert huis met ontzettend veel ruimte en daar liggen een partij appels onder de bomen, ik zeg tegen Aafke proef er even eentje en na dat ze dat gedaan heeft hoeven we ze niet ze zijn zo zuur als safraan.
Ook treffen we nog een ree met een kalfje als we het dorpje zijn uitgefietst langs de rand van het bos en jammer genoeg zijn we net te laat met het nemen van een foto ervan.
Om vijf uur zijn we weer bij de boot, en brengen de accu,s en de zadels alvast aan boord de fietsen laten we nog even op de steiger staan voor het geval we nog weer willen fietsen.
Het weer was vandaag niet erg zonnig, zo nu en dan was het zonnetje er wel even bij maar het is nu bijna zes uur, en de lucht is helemaal grijs, ik denk niet dat het gaat regenen, maar zeker is dat niet.
Het is hier al erg rustig in de haven, er liggen hier maar drie jachten die van ons meegeteld.

De Marilena aangemeerd in de box.
    Onze Duitse buren met hun klassiek jacht.

Ik vermoed dat de vakantie's hier in Denemarken voor het grootste deel voorbij zijn, en ook zie je steeds minder Duitse jachten varen op de AIS.
De Teake Hadewych was vanmorgen al weg toen wij bezig waren met losgooien, zag ik hem nog net varen in de verte in noordelijke richting.
Waar we morgen naar toe gaan weet ik nog niet, we zien wel waar de wind ons brengt.