maandag 24 juni 2013

Ankerplaats Barösund naar helsinki op 24-06-2013

UNa wassen, aankleden, en eten, ga ik eerst de motorolie checken, maar er hoeft niets bij hij staat mooi tussen minimum en maximum in dus dat is oké. Wel staat er wat water en olie onder de motor, mischien maar met elkaar 1 liter, maar dat geeft op een bewegend schip meteen een grote smeerboel want de olie drijft op het water en komt daardoor overal. Het probleem is een lekkende krukaskeering en ik had er eentje via internet besteld, maar geen reactie gehad van de firma kemper en van twist terwijl ik daar toch een goede klant ben. Ik ga er in st Petersburg wel een halen bij de daar uitstekende voorziene watersportzaak.

Dan gaat om tien uur het anker omhoog, dat ziet er niet uit!, de ketting zit dik onder de smurrie, en bij het ophalen raken John en Marina nogal vies de hele ketting moet worden afgeborsteld maar het anker zelf valt mee. Marina haar broek ziet er het ergste uit en gaat gelijk uit en in het water. De modder laat zich echter goed verwijderen en nadat het in de buitenlucht is gedroogt kan de broek zo weer aan.

Door al deze perikelen vergeten we om naar de winkel te gaan, en varen hem voorbij. Enfin we bakken onderweg zelf wel een brood. Het weer is net als gisteren, het beetje wind wat er staat is weinig en komt uit het oosten, en dat is dus precies waar wij naar toe gaan. Helaas gaat dat de hele dag zo blijven en moeten we de hele dag de motor gebruiken, maar zo kunnen we wel mooi een brood bakken op de omvormer, en dat gaat prima, de dynamo van de motor kan het gemakkelijk aan.

Verder is er weinig te beleven onderweg, want er is weinig scheepvaart en alleen zo nu en dan een snel plezierjacht ( strijkijzer) dat voor een hoop geschommel zorgt. Pas als we dichter bij Helsinki komen zien we de ene na de andere ferry of cruiseship voorbijkomen. Wanneer we bijna bij ons doel zijn en dat is de oudste jachtclub van Helsinki, en alleen nog de vaargeul over moeten steken , roept

Marina kijk daar eens, en als we dan kijken, zien we hem langzaam vanachter een bebost eiland te voorschijn komen, tjonge jonge wat een knoepert van een schip is dat zeg, en ik loop gauw na eerst de stuurautomaat uit te hebben gezet naar het stuurwiel en neem gas terug want hier ga ik maar niet meer voorlangs. Als het schip dan eenmaal wat dichterbij is roept John die door de verrekijker aan het zien is " het is de Queen Elizabeth !!" en inderdaad nu zien wij het ook, het schip vaart vlak voor ons langs, en er is zeker feest aan boord want er komt een stuk muziek vanaf dat alleen van de een of andere band kan komen. Langzaam schuift de 280 meter lange en 56 meter brede gigant voor ons langs. Uiteraard nemen we foto's en videoopnamen want die kans krijg je niet zo vaak. En dan gaan wij verder op weg naar de jachthaven,

even later worden we opgelopen door een stealthachtige kannoneerboot van de Finse marine, maar hij is gewoon bij mij op de radar zichtbaar. Dan zijn we haast op onze bestemming, als je hier vaart kan je maar goed kijken waar je vaart, want het barst hier van de cardinale betonning, maar ik had de route goed in de Ipad gezet en zo hebben we geen centje pijn bij het aanlopen van de haven. Eerst wilden we aan de buitenkant aan een hekankerboei vastmaken, maar iemand die op de steiger loopt gebaart dat we in de binnenhaven moeten afmeren.

Dus sla ik weer achteruit, en gaan we aanleggen in de binnenhaven aan een steiger met vingerpieren
we worden verwelkomt door de bemanning van een Nederlands jacht dat ook meedoet met de St Petersburgreis, en liggen dan ook in no time op onze plek. Na wat over en weer gepraat, ga ik eerst maar even naar de Havenmeester, en ook even naar het toilet want ik moest vanmorgen eigenlijk al heen, maar het zal nu moeten gebeuren. Bij het kantoor van de havenmeester is niemand, en na er even gewacht te hebben, ga ik eerst maar even de natuur zijn gang laten gaan, en zoek ik de herentoiletten op. Die zijn snel gevonden en ik ga snel in het wel erg kleine hokje mijn boodschap doen, maar je kunt je kont er niet keren zo klein is het. Het stamt zeker nog uit de tijd dat de mensen kleiner waren dan ze nu zijn want als ik op de plee zit zitten mijn knieën tegen de deur. In het boek van René Vleut noemt hij deze haven als erg duur zijnde, maar dat valt erg mee het kost 25 euro per nacht en daar zit alles bij Douche's,  Sauna's, Wasmachine's, en Internet voor iedere persoon aan boord. Ook hoef ik pas als ik bij de havenmeester ben, te betalen wanneer ik weg ga, nou dat is me nog nooit overkomen. Na de warme maaltijd, in dit geval Aardappelen met rode bietje's en kipfilet, waarbij de aardappelen gebruikt kunnen worden als verrekijker want zo glazig zien ze er namelijk uit ga ik een even een nap doen, en de anderen gaan de haven verkennen. Opeens schrik ik wakker, wat hoor ik nu, een kanonschot ? En ja dat is waar ook het stond in het boek van René Vleut wanneer het kanon word afgeschoten om exact negen uur Finse tijd dan word iedere schipper geacht zijn vlag te strijken.
Dus ga ik overeind en haal de Nederlandse driekleur van de spiegel af. Later als Aafke en de kinderen terugkomen zien ze dat ik de vlag eraf heb gehaald, en ze zeggen tegen elkaar,hij is er dus toch wakker van geworden, want ze dachten dat ik er niks van zou hebben gemerkt. Marina heeft weer twee grote stenen gevonden, ze worden potverdorie steeds groter, straks krijg ik nog problemen met de Russische douane wegens het smokkelen van stenen. Het zijn trouwens wel een paar hele mooie exemplaren, dus heb ik er wel begrip voor. Nou mensen dat was het wel weer voor vandaag, morgen gaan we de stad in om wat bezienswaardigheden te bekijken zoals een kerk in een grot, en nog een paar andere mooie kerken.

English Version:

After washing, dressing, and eating, I first check the engine oil, but do nothing with it is pretty maximum spread in so that's okay. However, there is some water and oil under the engine, but maybe with 1 liter each, but that's on a moving ship immediately a big mess because the oil floats on water and is therefore everywhere. The problem is a leaky krukaskeering and I had one ordered over the internet, but had no response from the company kemper and twist while I'm still a good customer there. I'm going in st Petersburg have a pick at the water sports provided excellent case there. Then at ten o'clock the anchor up, that does not look!, The chain is under the thick gunk, and hitting when picking John and Marina rather dirty the whole chain must be brushed off but the anchor itself is not too bad. Marina her pants looks the worst and go right out and into the water. The mud can be good, however, and remove after it has dried up in the air so the pants back on. Through all these vicissitudes we forget to go to the store and sail past him. Anyway we bake a bread route myself. The weather is just like yesterday, what little wind there is little and comes from the east, and that's exactly where we're going. Unfortunately, the whole day and we must continue throughout the day with the power, but we can do a nice bread to the drive, and that's fine, the alternator on the engine can easily. Furthermore, there is much to do on the road, because there is little shipping and only occasionally a quick pleasure yacht (iron) that creates a lot of seesaw. Only when we get closer we pass by one after another ferry or cruise ship. Seen in Helsinki When we almost reached our goal, which is the oldest yacht club in Helsinki, and only the channel over to stabbing, calls Marina look at that, and if we look, we see coming from behind a wooded island emerges it slowly, boy what a young knoepert of a ship that is saying, and I walk soon after first put to the steering wheel and the autopilot throttle back because I'm here but not wide. If the ship is closer than once what John calls to seeing through the binoculars is "it's the Queen Elizabeth!" and indeed now we see it, the ship sails along in front of us, and there is certainly feast on board because there is a piece of music from only one or the other band can come. Slowly slide the 280 meters long and 56 meters wide giant for us along. Obviously we take pictures and video recordings because you do not get that opportunity very often. And then we will continue on our way to the marina, moments later we are sustained by a stealth-like cannoneer boat from the Finnish Navy, but he's just on my radar visible. Then we are almost at our destination, if you can sail here but you look carefully where you sail, because it is brimming with the cardinal buoys, but I had put the route well in the Ipad and so we have no painless when starting from the port. First we wanted to attach to the outside of a hekankerboei, but someone walking on the jetty gestures that we should moor. In the inner So I turn back again, and we will build in the inner harbor to jetty with finger piers we are welcomed by the crew of a Dutch yacht that also participates with the St Petersburg Tour, and then lie in no time at our place. After some talk about and again, but first I'm going to go to the Harbour Master, and go to the bathroom because I had this morning actually going, but it will be done now. At the office of the harbor master is none, and after having waited a moment but first I'm going to just let nature take its course, and I look for the gents on. They are found quickly and I'm going fast in very small cubicle do my message, but you can not turn your ass so small it is. It certainly dates back from the time that people were smaller than they are now because if I'm sitting on the toilet my knees against the door. In the book of René Vleut he calls this port as being very expensive, but that is not so bad it costs 25 euro per night and there is everything in Shower, Saunas, Washing machines, and Internet for each person on board. I do that when I'm at the harbor master, to pay when I go away, well that's never happened to me. After the hot meal, in this case red beetroot and potatoes with chicken, which can be as binoculars because they look so glassy namely the use of potatoes I'm going to take a nap do, and others explore the harbor. Suddenly I wake up scared, what now, I hear a gun shot? And yes that's right it was in the book of René Vleut when the cannon fired at exactly nine o'clock Finnish time than expected to get every skipper ironing its flag. So I go up and get the Dutch tricolor of the mirror off. Aafke and later as the children come back they see that I got in the flag off and they say to each other, so he is still awake become, because they thought I would have noticed nothing of. Marina has again found two large stones, golly they are getting bigger, later I still get problems with Russian customs for smuggling stones. Sometimes it's a few very nice ones, so I can understand it. Well folks that's about it for today, tomorrow we go into town to look like a church in a cave, and a few other beautiful churches. Places of interest