pageviews

donderdag 13 juni 2013

Sandvik naar Figeholm op 08-06-2013

Na het ontbijt, is het tijd voor boodschappen,want we hebben groente, eieren, koffie, etc, etc nodig. De winkel is op z'on 400 m afstand, en heeft voor een kleine plaats als dit een groot en goed assortiment boodschappen.
Als we weer aan boord zijn met twee tassen vol met heerlijkheden, maak ik alvast de boel vaarklaar en als Aafke de boodschappen een plekje heeft gegeven, maken we los en varen via het oude lijntje in de kaart weer terug naar de splitsing, waar wij toen rechtdoor gingen en nu dus linksaf gaan richting Noord om via de scheren weer op open zee te komen. Aafke staat aan het roer, en ik zit in de kajuitingang met de Ipad te navigeren, ik vaar nu voor het tweede jaar op de kaarten van Isailor en ik heb nog geen enkele fout ontdekt, en hopelijk blijft dat ook zo. De nieuwe plotter die ik van Navman heb is een goed apparaat, maar in fel zonlicht bijna niet te lezen, en ik wil het ding gaan vervangen door één die dat wel goed weergeeft met fel zonlicht, en dan kan die andere van Navman wel naar binnen en ben ik de stroomvretende navigatie laptop kwijt. Na een goed uur varen zijn we om 11:20 weer op open zee, en de bedoeling is om vandaag zoveel mogelijk mijlen in de goede richting te maken. Opeens geeft de Ipad het bekende deuntje, en we worden gebeld door onze zoon Jan Martin.
Hoe we ook ons best doen we krijgen Janneman niet aan de lijn, we zullen wel te ver van de wal af zijn denk ik, en Jan is wel een volhouder hoor, hij probeert het wel een keer of tien, maar helaas.
Ik chatbericht hem dat we het vanavond om acht uur wel willen proberen om te skypen.
Aafke komt als ze de koeling open doet tot de ontdekking, dat het ding weer ontdooit is, nou ik krijg er zo langzamerhand een punthoofd van, want vanmorgen heeft ze er net een hele lading nieuwe hollandse blonde rakkers in gedaan, en nu geeft ie er weer de brui aan. Ik meet voor de zekerheid de spanning van de beide accu's op maar kan niet zeggen of dat nu aan de lage kant is de bakboordaccu geeft 11,7 volt aan en de accu voor de motor geeft 13,3 aan dus daar zit wel veel verschil in. De accu aan stuurboord geeft als ik hem opmeet 12,7 volt aan, en het is dus duidelijk, dat er toch iets mis is met de BB accu.ik ga nu eens proberen om ze niet meer steeds afzonderlijk op te laden, maar zet de accu keuzeschakelaar op de middenstand dus beide accu's zijn nu gekoppeld. Ik ga het goed in de gaten houden, en zet vervolgens de koeling ook een tandje lager. Nu we weer open water bereikt hebben na een goed uur moteren rollen we de genua af en gaan een NE koers voorliggen van 45 graden. Na een mijl of zes komen we bij een BYB Boei aan en gaan naar 24 graden, en varen achter een Nederlander aan n.l de Hippocampus, die ook alleen op de fok vaart alleen kan ik hem bij lange na niet bij houden.
Zijn AIS geeft 7,6 knopen aan en wij varen niet harder dan 5,0 knoop, als je het mij vraagt hebben ze de motor flink bijstaan. Als ik de spanning van de accu,s nog eens controleer dan zie ik dat het wel verbeterd is en de koeling draait weer dat het een lieve lust is. Ik kijk vervolgens eens wat het zonnepanneel doet, ook zie ik dat er schaduw van de giek op valt en nadat ik dat veranderd heb laadt hij ineens geen 3 ampére meer maar 6,5 Ampére, de windgenerator laad bij deze wind op de kont niks, en de hippocampus loopt nu opeens 8,0 mijl, en zit ondertussen al twee mijl voor ons.
We besluiten om het grootzeil er maar bij te zetten, en uiteraard scheelt dat een knoop of 1 1/2 en nu lopen we dan 6,5 over de grond. Ons zonnepaneel heeft het nu ook voor de geest, en laadt zelfs 7,2 ampére en dat is mooi meegenomen. Ik hoop dat de koeling het zal blijven doen, want anders moet al dat bier er weer uit, of ik moet het allemaal achterelkaar opzuipen.
We hebben ondertussen een plekje op de kaart gevonden waar we wel graag willen ankeren.
alleen dan moet de wind wel blijven want anders moeten we weer veel van onze kostbare diesel gaan verstoken. Het laatste uur hebben we al geen boot meer gezien, en dan denk ik aan wat ik las in het boek van Henk de Velde "en de horizon zeilde mee dag en nacht " het kan dan ook wel eens een latertje worden wanneer we naar dat ankerplekje gaan. Ondertussen heb ik een berekening gemaakt wat er zo allemaal aan apparatuur aanstaat tijdens het zeilen. Als eerste de koeling die goed is voor 3 tot 4 amp per uur, dan de laptop die neemt ook minimaal 3 amp, de marifoon  1 amp, de AIS, het log, en de dieptmeter en de windset schat ik met elkaar ook op 2 amp en dan nog de stuurautmaat gebruikt als hij erg zijn best moet doen ook ongeveer 2 amp. Alles bij elkaar opgeteld is dat wel even ongeveer 10 ampére per uur. Het zonnepaneel laad gemiddeld zeg maar 6 ampére per uur en de windgenerator als hij het op z'n heupen heeft ook gemiddeld 4 ampére dus ook met elkaar 10 Ampére. Dus zou het geen probleem moeten zijn.
Het is nog 12 mijl naar ons waypoint, en daarna nog 10 mijl naar onze ankerplek.
De wind is aan het toenemen aan het eind van de middag en dat gebeurt wel vaker, en ook de golfhoogte is hoger geworden en zo nu en dan surfen we een beetje van de golven af.
Een poosje later neemt de wind weer af, en onze SOG word nu 4,0 knoop en dat vinden wij niet leuk, want daardoor word onze ETA alleen maar later van. We gaan dan ook een andere koers sturen waarbij de afstand korter word, maar daardoor gaan we wel meer slingeren. Het begint er naar uit te zien dat Johannes aan de beurt is, want de wind gaat liggen. We gijpen maar een keer, en het gaat nu weer wat beter, en we halen zelfs 4,5 knopen. Maar ik denk er over om als de klok zeven uur aan wijst de motor maar te starten, want de dag was lang genoeg, en ik wil de ankerplaats graag bij goed daglicht aan lopen. We draaien de Genua weg, en trekken het grootzeil naar de midden om het slingeren wat te verminderen op deze toch wat onstuimige zee.
Ik zet de motor op een toerental dat we zes knopen varen, en daardoor om 21:00 uur op onze ankerplaats zullen aankomen. Ondertussen gaat Aafke met de warme hap bezig, dat heeft ze in no time klaar, het waren allemaal leftovers, Chili Concarne, Gebakken aardappeltje's, en daar doorheen een karbonade die we nog over hadden van gisteren.
Als ik de kust zo zie in de verte dan zou het wel eens mistig kunnen worden, en dat is niet zo gunstig wat navigeren betreft tussen al die rotsen, ik hoop dat het meevalt, en anders blijven we gewoon op zee. Nou gelukkig valt het mee, en ja hoor als we er dan zijn begint het lichtje's te regenen en moeten onze regenpakken aan. Dan volgt onze eerste Ankerrol, vanmiddag had ik al wat voorbereidingen getroffen en de borgpen er al uitgehaalt, en zo kan ik het anker zo het water in kieperen. Het is hier 16 meter diep, en ik laat alle 50 meter ketting eraf lopen en ook nog 10 meter touw.
Ik zet de plotter op het alarm, met een marge van 0,05 mijl, dat is om en nabij de 90 meter.
Ook zet ik binnen de GPS op alarm, maar die zet ik op 0,03 mijl ongeveer 60 meter. Of ik het piepgeluid hoor weet ik niet, maar Aafke heeft superoren dus die word er wel wakker van hoop ik. Het is nu 22:00 uur en we liggen behoorlijk te rollen, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Zo meteen hang ik het ankerlicht buiten aan de giek, zodat we visueel zichtbaar zijn voor passerende schepen, we drinken er nog eentje op onze behouden trip, en dan gaan we niet al te laat naar onze kooi. Uiteindelijk word het toch weer 00:00 voor we er in liggen.




























Verstuurd vanaf mijn iPad















Verstuurd vanaf mijn iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten